English

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد؛

اجرای طرح مبارزه با پدیکولوزیس( شپش) در طول سال تحصیلی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیماریابی را یکی از وظایف مهم نظام سلامت دانست و بر تامین تمهیدات لازم به منظور پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری پدیکولوزیس تاکید کرد.

اجرای طرح مبارزه با پدیکولوزیس( شپش) در طول سال تحصیلی
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، عباس رضاییان زاده با اشاره به این موضوع که شپش (پدیکلوز) یکی از انواع بیماری های انگلی اپیدرم پوست است، گفت: علیرغم پایین بودن بار بیماری، به دلایل مختلفی، بار اجتماعی بالایی دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: در راستای پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری پدیکولوزیس، دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی توسط بهورزان، مراقبان سلامت و سایر کارکنان بهداشتی در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

رضائیان زاده با بیان اینکه انتقال شپش انسان، فقط از انسان به انسان ممکن است و هیچ موجود دیگری نمی تواند به عنوان مخزن عمل کند، ادامه داد: در صورت تماس مستقیم با فرد آلوده با هر زمینه اقتصادی و اجتماعی، در معرض خطر ابتلا به شپش سر قرار می گیرید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: انتقال شپش سر در بیشتر موارد در اثر تماس با اشیا آلوده نظیر حوله، شانه، برس سر، روسری، مقنعه و چادر و لباس های خواب که به طور مشترک مورد استفاده قرار بگیرند و یا اینکه در یک جا بر روی هم قرار داده شوند، صورت می گیرد.

این مقام مسوول در دانشگاه ادامه داد: صندلی های سالن های اجتماعات، کلاس ها، وسایل نقلیه عمومی، کمدهای لباس، حمام های عمومی و رختکن استخرها از دیگر وسایل با ظرفیت انتقال این بیماری هستند.

رضاییان زاده با اشاره به این موضوع که بیماری در دختران بیش از پسران و در کودکان شایع تر از بالغین است، گفت: پیشگیری و کنترل آلودگی به پدیکلوزیس سر با انجام مراقبت در مدارس شهری، روستایی و عشایری و ارجاع به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت و پیگیری درمان موارد آلوده شناسایی شده انجام می گبرد.

معاون بهداشت دانشگاه بیان کرد: در راستای ارتقای سطح آگاهی جامعه و انجام خود مراقبتی، آموزش کارشناسان سلامت و تندرستی ادارات آموزش و پرورش، مراقبان سلامت مدارس، مدیران، دانش آموزان، والدین دانش آموزان و کارکنان مدارس در خصوص راه های پیشگیری، انتقال و درمان موارد آلوده به پدیکلوزیس توسط کارکنان حوزه سلامت در طول سال تحصیلی انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه