English

از آغاز به کار پویش ملی سلامت تاکنون:

بیش از ۳۴۵ هزار نفر در فارس غربالگری شدند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از غربالگری ۳۴۵ هزار و ۳۰۸ نفر در فارس از زمان آغاز به کار این پویش ملی تا کنون خبر داد که با شناسایی حدود هشت هزار نفر نسبت به ابتلای خود به دو بیماری فشارخون بالا و دیابت همراه بوده است.

بیش از ۳۴۵ هزار نفر در فارس غربالگری شدند
به گزارش خبرگزاری موج فارس

، سید وحید حسینی با اشاره به اهمیت آگاهی بخشی در پیشبرد موفق برنامه های سلامت محور، نقش رسانه را در این زمینه بسیار تاثیرگذار خواند و از اصحاب رسانه استان خواست تا در این پویش ملی که تا بیستم دی، با هدف سنجش فشارخون و قندخون در افراد بالای ۱۸ سال کشور در حال اجرا است، مجموعه سلامت را در این برنامه و دیگر اهداف و برنامه های سلامت محور، همراهی کنند.

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس با بیان اینکه در برنامه های سلامت محور، مردم گروه هدف محسوب می شوند، رسانه ها را دارای نقش کلیدی در تقویت تعامل با جامعه و آگاهی نسبت به مسایل مرتبط با سلامت دانست.

حسینی شیوع شتابنده بیماری های غیرواگیر را چالش بزرگ نظام های سلامت در سطح دنیا برشمرد که اجرای این پویش ملی در کشور از بیستم آبان، گامی در این راستا بوده و افزود: نخستین برنامه برای مقابله با این گروه از بیماری ها، شناخت دقیق و جامع نسبت به آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اهمیت شناخت در بیماری ها از دو رویکرد باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: علاوه بر جنبه علمی، شناخت افراد درگیر بیماری و در معرض خطر نیز در این زمینه اهمیت دارد و در پویش ملی سلامت، این هدف دنبال می شود.

او موضوع نگران کننده در مورد بیماری های غیرواگیر را نبود آگاهی افراد نسبت به ابتلا به این بیماری ها عنوان کرد که در مواردی، بیماری در بدن فرد گسترش یافته و پیامدهای ناگواری را به همراه دارد.

وی موضوع مهم و قابل توجه دیگر در این زمینه را قابل پیشگیری بودن بیماری های غیرواگیر عنوان کرد که نیازمند آگاهی عمومی است و گفت: در حیطه پیشگیری، نقش دانشگاه در زمینه اعلام وضعیت جامعه و اعلام راهکار، دارای اهمیت بوده و لازم است این آگاهی به کمک ابزارهایی نظیر رسانه ها، به جامعه منتقل شود.

حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود به اهمیت موضوع تغذیه سالم در بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت و فشارخون بالا پرداخت و اظهار کرد: راه اندازی شورای عالی غذا در استان فارس، گامی در این راستا بوده که با حضور استاندار فارس، مباحث مرتبط با سلامت غذایی مردم استان در حال پیگیری است.

 وی مصرف بالای نمک را از مشکلات مهم مربوط به سلامت برشمرد که برای مقابله با آن، نیاز است فرهنگ کاهش مصرف نمک را در جامعه ترویج دهیم.

حسینی در ادامه از غربالگری ۳۴۵ هزار و ۳۰۸ نفر در فارس از زمان آغاز به کار این پویش ملی تا کنون خبر داد که با شناسایی حدود هشت هزار نفری نسبت به ابتلای خود به دو بیماری فشارخون بالا و دیابت همراه بوده و این اقدام را دستاورد ارزنده ای خواند که می تواند از مواجهه این افراد با پیامدهای بعدی این دو بیماری پیشگیری کرده و زنگ هشداری برای پیگیری روند درمان و کنترل بیماری باشد.

در ادامه؛ عباس رضائیان زاده با تاکید بر اهمیت آگاهی مداوم افراد جامعه نسبت به میزان فشارخون و قندخون خود، اجرای پویش ملی سلامت به مدت دو ماه در سراسر کشور را فرصتی مناسب برای افراد بالای ۱۸ سال جامعه در این زمینه دانست.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به پیشرفت خاموش دو بیماری دیابت و فشارخون بالا در بدن مبتلایان، بی اطلاعی مبتلایان از ابتلا به این دو بیماری را چالشی بزرگ خواند که در پویش ملی سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نقش رسانه را در پیشبرد موفق اقدامات مربوط به این پویش ملی و دیگر برنامه های سلامت محور، جدی و تاثیرگذار خواند و ادامه داد: چهار بیماری غیرواگیر دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها و بیماری های مزمن تنفسی، هر ساله علت ۲۸ میلیون مرگ در دنیا بوده و حدود ۴۶ درصد مرگ و میر در کشور ما نیز به علت بیماری های قلبی و عروقی است که فشارخون بالا و دیابت، مهمترین عامل خطر در این زمینه محسوب می شود.

او رسالت مهم مجموعه سلامت در این زمینه را کمک به درمان بیماران مبتلا و تلاش برای شناسایی مبتلایانی عنوان کرد که از بیماری خود آگاهی ندارند.

رضائیان زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به روند فزاینده ابتلا به دیابت در دنیا و کشور ما گفت: اگرچه نمی تواند یک عامل را به صورت قطعی، در این زمینه نام برد، اما به طور کلی سبک زندگی که مجموعه ای تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل را شامل می شود، می توان در این زمینه به عنوان عاملی تاثیرگذار معرفی کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام آمارهای مربوط به سال ۲۰۲۰ میلادی در سطح دنیا، از ابتلای یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون نفر به فشارخون بالا و ۵۳۷ میلیون نفر به دیابت نوع دو خبر داد و گفت: آخرین آمارهای مربوط به ایران نیز حاکی از ابتلای ۱۵ میلیون نفر به پرفشاری خون و هفت میلیون نفر به دیابت نوع دو بوده است.

او همچنین آمار ابتلا به فشارخون بالا در فارس را بر اساس پیش بینی ها، حدود یک میلیون نفر اعلام کرد که از این تعداد حدود ۴۲۳ هزار نفر، معادل قریب به ۵۲ درصد شناسایی شده اند.

رضائیان زاده در ادامه آمار ابتلا به دیابت در فارس را نیز بر اساس پیش بینی های انجام شده، ۳۹۷ هزار نفر اعلام کرد که تا کنون ۲۰۵ هزار نفر شناسایی شده و اجرای این پویش می تواند گامی موثر در شناسایی دیگر مبتلایان باشد.

وی فارس را دومین استان کشور در اجرای غربالگری جمعیت هدف پویش ملی سلامت، از ابتدای آغاز تاکنون عنوان کرد که با غربالگری ۳۴۵ هزار و ۳۰۸ نفر همراه بوده و افزود: با اقدامات کارشناسان سلامت استان نیز پیش از اجرای پویش، ۸۰۰ هزار نفر غربالگری شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه