English

عنوان برتری طرح جهش تولید در دیمزارها برای جهاد کشاورزی فارس

در مراسمی از منتخبین طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی گذشته تقدیر شد و از بین ۲۱ استان مجری طرح، استان فارس به عنوان دومین استان منتخب معرفی و از رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان تجلیل شد.

 به گزارش خبرگزاری موج فارس، در مراسمی که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سالن اجتماعات این ستاد برگزار شد ضمن آغاز چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از منتخبین این طرح ملی در سال زراعی گذشته تقدیر شد و از بین ۲۱ استان مجری طرح، استان فارس به عنوان دومین استان منتخب معرفی و از رئیس سازمان جهاد کشاورزی این استان تجلیل شد.

مجتبی دهقان پور، رئیس این سازمان در حاشیه برگزاری مراسم مذکور با اذعان به اینکه طرح ملی جهش تولید در دیمزارها از سه سال پیش به پیشنهاد ستاد اجرایی فرمان امام و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده و برای اولین سال در استان فارس به اجرا در آمد، گفت: با اجرای این طرح در دیمزارهای تحت پوشش در این استان، افزایش عملکرد تولید از پنج تا ۳۳ درصد را شاهد بودیم. 

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای طرح مذکور در ۱۶ شهرستان استان فارس منجر به افزایش درآمد تقریبی ۴۵۰ میلیارد تومانی برای دیمکاران شده است، بیان کرد: تغییر رژیم کشت خصوصا در گیاهان دارویی نظیر خاکشیر با عنایت به قیمت مناسب این محصولات در مجموع سبب بهبود معیشت کشاورزان شده که یکی از اهداف مد نظر در این طرح است؛ از سویی دیگر توسعه کشت مکانیزه در اراضی دیم و کاهش مصرف بذر در نهایت کاهش هزینه های تولید را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه حضور پُر رنگ کارشناسان در مزارع دیم استان فارس و ارائه توصیه های فنی در ارتباط با محصول رضایت بهره برداران را در بر داشته است، اظهار کرد: پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از طرح بسیار مثبت ارزیابی و باعث دلگرمی بهره برداران مزارع دیم خیز این استان شده است. 

دهقان پور؛ ارائه تسهیلات کم بهره و پرداخت یارانه جهت خرید اداوات مورد نیاز، تامین بذرمال، کودهای ریز مغذی، کودهای پایه و اسیدهای آمینه و تامین سموم مورد نیاز به منظور کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ها، تامین اعتبارات لازم جهت برگزاری کارگاه های آموزشی و مزارع الگویی و نمایشی، پرداخت کمک هزینه بیمه مزارع و به کارگیری کارشناسان برای اجرا و نظارت را از نقاط قوت این طرح دانست. 

او؛ درصد رعایت تناوب، میانگین درصد عملکرد محصولات، وسعت مدیریت طرح، درصد تحقق پوشش بیمه محصولات، درصد اجرای حفظ بقایای گیاهی و درصد اجرای کشت عمود بر جهت شیب را از شاخص های مورد ارزیابی عملکرد استان ها عنوان کرد. 

به گفته وی؛ درصد اجرای کشت مستقیم بدون شخم، درصد اجرای آیش زرد به سبز، درصد احداث پایگاه های نوآوری، جذب تسهیلات ادوات و درصد افزایش خرید گندم نسبت به سال قبل نیز از دیگر ویژگی های فنی مورد نظر برای انتخاب استان های برتر در طرح جهش تولید در دیمزارها بوده است. 

دهقان پور توضیح داد: به عنوان نمونه استان فارس در شاخص حفظ ۳۰ درصدی بقایای گیاهی موفق به اجرای حدود ۳.۵ برابری تعهدات، در شاخص اجرای کشت عمود بر جهت شیب موفق به اجرای ۲.۷ برابری تعهدات و در شاخص اجرای آیش زرد به سبز موفق به افزایش ۴ درصدی در انجام تعهدات شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ضمن تقدیر از تلاش ها و همکاری های تمامی کشاورزان دیمکار طرف قرارداد در این طرح، گفت: کسب این موفقیت ارزشمند در راستای اعتلای استان و بخش کشاورزی را به تمامی بهره برداران، مجریان طرح، کارشناسان و ذی مدخلان تبریک می گویم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه