English

یک مقام مسئول مطرح کرد:

وجود ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن آفت کش در کشور

سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در کشور ظرفیت تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن سموم دفع آفات نباتی وجود دارد که از این مقدار چیزی کمتر از ۳۵ هزار تن در کشور مصرف می شود.

وجود ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن آفت کش در کشور

به گزارش خبرگزاری موج فارس، سید جواد نوروزیان در افتتاح کارگاه آموزشی "آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و کاربرد آنها" در شیراز بیان کرد: در مورد آفت کش ها ظرفیت تولید خالی بسیار زیادی در کشور وجود دارد که می تواند در حوزه صادرات مورد استفاده قرار گیرد. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه برای صادرات آن چیزی که مهم است، اینست که آفت کش به لحاظ کیفیت شرایط مناسبی داشته باشد، اظهار کرد: در حال حاضر به کشور هایی مثل روسیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق صادرات داریم که این می تواند توسعه پیدا کند که شاه بیت آن کنترل کیفیت محصولات تولیدی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاظر با توجه به تعداد فرمولاتورهایی که در کشور وجود دارد ظرفیت تولید آفت کش ها رو به افزایش است، افزود: ما برنامه جامعی در مورد کنترل کیفیت داریم که اصلی ترینش تجهیز آزمایشگاه ستاد سازمان بوده که این اتفاق در ماه گذشته افتاده و آزمایشگاه های ما در حال کامل شدن هستند.

او با بیان اینکه شیوه نامه تامین و توزیع آفت کش ها تهیه و نظام صدور مجوز و پروانه واحدهای گیاه پزشکی ابلاغ شده است، افزود: در حوزه نظارت ها باید با دقت بسیار با فروشگاه ها و توزیع کننده ها برخورد کرد.

نوروزیان با اشاره به اینکه آفت کش ها یکی از مهمترین نهاده های کشاورزی هستند که به اذعان فائو اگر استفاده نشود ۳۵ تا ۴۰ درصد محصول دنیا از بین می رود، توضیح داد: سالانه حدود ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید می کنیم که تقریبا ۱۰۶ میلیون تن از آن پایه گیاهی دارد؛ در صورت عدم استفاده از آفت کش ها بخش زیادی از آن از بین می رود و امنیت غذایی کشور در خطر قرار می گیرد. 

به گفته وی؛ امنیت غذایی به معنای تامین غذای سالم، کافی و در دسترس است که با داشتن آفت کش های مناسب و با کیفیت این ضرورت تامین و فراهم می شود. 

 سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه کارگاه آموزشی برگزار شده دومین کارگاه در سال جاری است که درخصوص کنترل کیفی آفت کش ها برگزار می شود، افزود: سازمان حفظ نباتات متولی تامین آفت کش ها در کشور است و ضرورت تشکیل این کارگاه احساس می شد. 

او افزود: در این کارگاه تخصصی برای شرکت کنندگان و کارشناسان توضیح داده می شود که منظور از کنترل کیفی چیست؛ چه عناصری در کنترل کیفی باید مورد توجه قرار بگیرند؛ چگونه کنترل کیفی اتفاق می افتد و آفت کشی که استفاده می شود چه مسیری را طی کرده تا تبدیل به آن چیزی که بهره بردار دارد استفاده می کند، بشود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس

سهم فارس در تولید آفت کش ها ۲۰ درصدی می شود

جاوید عباسی در حاشیه افتتاح این کارگاه آموزشی بیان کرد: در این استان یک کارخانه تولید کننده سم داریم که سالانه حدود ۱۰ درصد نیاز مصرف کشور را تولید می کند. 

این مقام مسئول با اذعان به اینکه کارخانه مذکور یکی از بازوهای سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مدیریت حفظ نباتات در تامین نهاده های با کیفیت است، اظهار کرد: در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از دومین کارخانه تولید سموم جدید با استفاده از فناوری و تکنولوژی های جدید دنیا با همکاری شرکت های معتبر در استان فارس خواهیم بود. 

به گفته وی؛ در کارخانه جدید در دست احداث بیشتر سمومی تولید می شود که ایمن هستند و دوره کارنس کوتاه تری دارند که این می تواند به تولید محصول سالم و عاری از باقی مانده سموم و حفظ سلامت مصرف کنندگان محصولات کشاورزی کمک شایان توجه ای بکند. 

عباسی با بیان اینکه در استان فارس سالانه با توجه به سطح زیرکشت بین ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تن سم در مزارع و باغات استفاده می شود، افزود: لازم است این سموم که در واحد های تولیدی استفاده می شود با کیفیت مناسب به دست مصرف کننده یا کشاورز برسد تا بتوانند به موقع کنترل آفات داشته باشند و آفات، بیماری ها و عوامل خسارت زا در مزارع را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه آموزشی "آشنایی با روش های کنترل کیفی سموم و کاربرد آنها" برای کارشناسان مسئول حفظ نباتات کل کشور در حال برگزاری است، اضافه کرد: بیش از ۴۰ نفر از کارشناسان در این دوره با روش های کنترل کیفی سموم دفع آفات نباتی آشنا می شوند. 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ابراز کرد: امیدوارم بتوانیم با استفاده از دانش و فناوری های روز به صورت مستمر کیفیت سموم دفع آفات نباتی را بهبود دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه