English

فارس در غم و اندوه عزای حسینی+تصاویر

امروز در عاشورای حسینی، مردم سوگوار و عزادار شیراز در «کانون رهپویان وصال»، یاد امام حسین (ع) و هفتاد و دو تن از یاران با وفایشان را گرامی داشتند.

فارس در غم و اندوه عزای حسینی+تصاویر

به گزارش خبرگزاری موج فارس، امروز ششم مرداد ماه همزمان با عاشورای حسینی مردم عزادار فارس، کوچک و بزرگ، پیر و جوان، همه مهر حسینی در دل دارند، و با پوشیدن رخت عزا و با حضور در دسته های سینه زنی و زنجیر زنی، هیات ها، مساجد، حسینیه ها و تکیه ها در سراسر شهر و روستاهای استان، غرق در غم و ماتم در سوگ سید و سالار شهیدان و ۷۲ یار باوفای ایشان بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

مردم در مجالس نوحه‌ خوانی، مریثه‌ خوانی و سینه زنی، با عشق و ارادت خود به ابا عبدالله حسین علیه السلام، به عزاداری پرداختند. 

نوای یا حسین (ع) و یا ابوالفضل العباس (ع) و صدای سوزناک طبل و سنج تمام فضای شهر را پر کرده است. 

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع غذای نذری در میان عزاداران حسینی از سنت‌های مردم شهرهای مختلف استان فارس در شب و روز تاسوعا و عاشورا است.

پس از برگزاری مراسم سوگواری در شیراز، مردم عزادار همزمان با بانگ اذان ظهر به یاد آخرین نماز سالار شهیدان در ظهر عاشورا ، در صنوف منظم، این فریضه الهی را اقامه کردند‌‌.

همچنین، آیین شام غریبان اباعبدالله الحسین علیه السلام و شهدای مظلوم دشت نینوا، با حضور اقشار مختلف مردم سوگوار در غروب عاشورای حسینی در سطح شهرها و روستاهای استان فارس، همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.

طبق آیینی سنتی، این مراسم هرساله یاد آور سوزاندن خیمه‌های اهل بیت (ع) و به اسارت گرفتن آنان توسط لشکر یزید ابن معاویه در شامگاه دهم محرم‌ الحرام است و عزاداران حسینی در این آیین با خاموش کردن چراغ‌ ها و روشن کردن شمع‌ ها با اسیران دشت کربلا همنوا می‌شوند.

امام حسین (ع) سومین پیشوای شیعیان در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه منوره به دنیا آمد و در دهم ماه محرم الحرام سال ۶۱ هجری قمر در کربلا به شهادت رسید.

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

مسجد رهپویان شیراز

 

آیا این خبر مفید بود؟
عکاس:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه