English

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

۱۱۰ رقم زیتون در کلکسیون ارقام زیتون شیراز تولید خواهد شد

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کلکسیون بین المللی ارقام زیتون در جنوب ایران در شیراز بیش از ۱۱۰ رقم زیتون کشت و تولید خواهد شد و بانک ژن زیتون در استان فارس تقویت خواهد شد.

۱۱۰ رقم زیتون در کلکسیون ارقام زیتون شیراز تولید خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمد مهدی برومندی در حاشیه آئین کاشت رقم های مختلف زیتون در کلکسیون بین المللی ارقام این محصول در شیراز تصریح کرد: در این مجموعه تلاش می کنیم بهترین ارقام زیتون برای استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه مسئله کم آبی تعیین کنیم و به باغداران توصیه شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در واقع در این کلکسیون سازگار ترین ارقام زیتون با شرایط استان فارس شناسایی و به باغداران معرفی می شود، اظهار کرد: در نقاط دیگری از کشور که نقاط زیتون خیز است مثل استان های زنجان، قزوین، گیلان و گلستان کلکسیون ارقام داشته ایم ولی در استان فارس این را نداشتیم و امروز این را ایجاد می کنیم. 

به گفته او؛ استان فارس رتبه دوم تولید زیتون را در کشور دارد و از استان های مهم تولید زیتون در کشور به شمار می آید که بیش از ۱۲ هزار هکتار زیتون در استان فارس کشت شده است.  

وی با اشاره به اینکه با این اقدام در واقع به توسعه تولید زیتون در کشور آنهم با یک نگاه دانش محور کمک می شود، ابراز کرد: ما بیش از ۲۵ میلیون تن محصولات باغبانی در کشور تولید می کنیم که یکی از گونه هایی که برای ما بسیار مهم است زیتون است.

جهاد کشاورزی فارس

او می افزاید: حدود ۹۰ هزار هکتار زیتون در سطح کشور داریم و سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن میوه زیتون و حدود ۱۷ هزار تن روغن زیتون در کشور تولید می کنیم؛ یکی از برنامه های مهم در وزارت جهاد کشاورزی توسعه زیتون و آن هم توسعه پایدار زیتون در کشور است؛ براساس اسناد بالادستی برنامه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب تکلیف داریم که در جهت توسعه پایدار این محصول قرآنی تلاش کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: از آنجایی که ایران عضو شورای بین المللی زیتون است و از کشورهای تولیدکننده زیتون در دنیا به شمار می رود، دعوت کردیم از قدیرا دبیرکل شورای بین المللی زیتون تا با حضورش در ایران از چند رویداد مهم بهره برداری کنیم.

برومندی افزود: در ادامه حضور قدیرا در ایران در استان گلستان یک مدرسه زیتون را رونمایی خواهیم کرد، یک باغ زیتون دیگر در علی آباد در طارم که در واقع آنهم به عنوان باغ بین المللی از حمایت های شورای بین المللی زیتون برخوردار خواهد بود نیز راه اندازی می شود. 

در آئین مذکور مجتبی دهقان پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، عبدالطیف قدیرا دبیر کل اجرایی شورای بین المللی زیتون و اولانو مانرو مدیر روابط خارجی این شورا، جواد میر عرب رضی مجری طرح زیتون کشور و مهدی طاهری رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی، نیز حضور داشتند. کلکسیون بین المللی ارقام زیتون پروژه مشترک ارقام سالم سازی شده و گواهی شده ایران و شورای بین المللی زیتون است که در باغ بش در  بلوار امیر کبیر شهر شیراز واقع شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه