English

با همکاری دانشگاه شیراز برگزار شد؛

نهمین گردهمایی بین المللی متخصصان فضای سایبری کشورهای اسلامی

نهمین گردهمایی بین المللی متخصصان فضای سایبری کشورهای اسلامی با همکاری دانشگاه شیراز برگزار شد.

نهمین گردهمایی بین المللی متخصصان فضای سایبری کشورهای اسلامی

به گزارش خبرگزاری موج از فارس، نهمین گردهمایی بین المللی متخصصان فضای سایبری کشور های اسلامی با حضور مهندس نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دکتر سیدمجتبی زبرجد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز ، به همت مرکز آپای دانشگاه شیراز به مدت 4 روز در شیراز برگزار شد.

دکترمحمدحسین شیخی، رئیس مرکز آپای دانشگاه شیراز و دبیر اجرایی نهمین گردهمایی بین المللی متخصصین فضای سایبری کشور های اسلامی گفت: این همایش به منظور استفاده از تجربیات حوزه امنیت سایبری کشور های اسلامی با حضور متخصصانی از کشور های عمان، مالزی، اندونزی، پاکستان، ازبکستان، برونئی، بنگلادش، سودان و ایران از دوشنبه پنجم آذر در شیراز آغاز شده و تا پنج شنبه 8 آذرماه ادامه یافت.

وی با بیان اینکه محور اصلی همایش بررسی تهدید های فضای سایبری با تاکید بر شبکه های اجتماعی است، تصریح کرد: حدود ۱۴ مقاله داوری شده از مراکز آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) در کنفرانس مورد بررسی قرار گرفته که ازاین تعداد هفت مقاله برتر در مجله تخصصی امنیت سایبری در کشور مالزی منتشر می شود.

دبیر اجرایی نهمین گردهمایی بین المللی متخصصین فضای سایبری کشور های اسلامی گفت: این کنفرانس هر سال در یکی از کشورهای اسلامی برگزار می شود و این نخستین میزبانی ایران از گردهمایی بین المللی متخصصین فضای سایبری کشور های اسلامی است.

این استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه شیراز اظهار داشت: با تبادل نظر شرکت کنندگان، برنامه های مشترکی تعریف و همکاری های متقابلی بین ایران و سایر کشورهای اسلامی در این حوزه انجام می شود و در آخر گزارشی در خصوص پیشرفت این برنامه ها ارائه می شود.

دکتر شیخی تاکید کرد : سه کارگاه آموزشی در این همایش برگزار گردید و در مورد موضوعات تخصصی سخنرانی های تخصصی صورت گرفت.

رئیس مرکز تخصصی آپای دانشگاه شیراز گفت : در روز نخست این کنفرانس، نشست کمیته ی راهبری (Steering Committee) با حضور مسئولین و نمایندگان مراکز CERT کشورهای اسلامی تشکیل و هفت کشور جمهوری اسلامی ایران، عمان، اندونزی، امارات متحده عربی، مصر، جمهوری آذربایجان و مالزی بعنوان اعضای اصلی (Board Member) انتخاب شدند.

وی ادامه داد : در روز دوم کنفرانس هم نشست عمومی برگزار شد و ضمن تعیین محل دبیرخانه بصورت دایم در کشور مالزی، تعیین استراتژی های همکاری بین اعضا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و کشورهای عضو گزارشی از اقدامات سال 2018 بر اساس محورهای تکلیفی ارایه نمودند.

به گفته ی دکتر شیخی ، در این نشست عمان به عنوان رئیس و اندونزی به عنوان معاون OIC-CERT برای دو سال انتخاب شدند.

دکتر سید هادی سجادی، معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران و رئیس CERT ایران هم در نهمین دوره کنفرانس بین المللی متخصصان فضای سایبری کشورهای اسلامی گفت : بعد از برگزاری جلسات متعدد و کنفرانس ها تصمیم بر این شد تا بین کشورهای اسلامی در مقابل تهدیدات مشترک سایبری که در دنیا وجود دارد تبادل اطلاعاتی صورت بگیرد.

معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: هدف این کنفرانس ها آن است تا از طریق ارائه آگاهی مورد نیاز کشورها، شناخت تهدیدات مشترک و از بین بردن منابع مخرب و همینطور برگزاری دوره های آموزشی، مانورها و تمرین هایی آمادگی کشورهای اسلامی برای مقابله با تهدیدات در حوزه سایبری افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ایران از ابتدا عضو این اجلاس شده و جزوه کمیته های راهبردی آن است، تصریح کرد: هر ساله این اجلاس در یکی از کشورهای عضو تشکیل می شود که امسال نهمین کنفراس در ایران و شهر شیراز برگزار شد.

دکتر سجادی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس علاوه بر کشورهای اسلامی، گروه های تخصصی که در دانشگاه های کشور توسعه دادیم نیز حضور دارند تا از کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی استفاده کنند و همچنین اشتراک آگاهی و تجربیات در زمینه مقابله با بدافزارها و تهدیدات سایبری در این کنفرانس انجام شود.

معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه همه کشورها با انواع و اقسام تهدیدها در حوزه سایبری ها مواجه هستند، متذکر شد: هر کدام از کشورها در مقابل این تهدیدها سیستم هایی ایجاد می کنند و تجربیاتی به دست می آورند که بهترین تجربیات خودشان را در این جلسات به اشتراک گذاشته و با دستاوردهای هم آشنا می شوند و این به ارتقای توانمندی های کشورهای اسلامی در مقابله با تهدیدات سایبری کمک می کند.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت نیروی انسانی متخصص هر کشور، جایگاه آن کشور در مقابله با تهدیدات سایبری را مشخص می کند، گفت: 35 مرکز تخصصی در قالب گروه های آماد در دانشگاه ها تشکیل شده که از طریق آن ها نیروهای متخصص و نخبه شناسایی و جذب می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه