English

با احداث نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه، کشور از واردات انواع محصولات تخت بی نیاز خواهد شد

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: با به بهره‌برداری رسیدن خط نورد گرم شمارۀ 2 تمامی نیاز کشور به انواع ورق‌های فولادی، به‌ویژه ورق‌های خاص و وارداتی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودروسازی برطرف و مشکلات مربوط به محدودیت ورق در کشور نیز به‌طورکلی رفع خواهد شد.

با احداث نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه، کشور از واردات انواع محصولات تخت بی نیاز خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در تشریح اهمیت احداث اَبَرپروژۀ نورد گرم شمارۀ 2 فولاد مبارکه گفت: امروز با حضور گران‌قدر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت و همراهان عالی‌قدر ایشان شاهد آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ای بودیم که فولاد مبارکه در دهۀ 1380 مجوز آن را در قالب افزایش ظرفیت تولید و نورد با ظرفیت 5 میلیون تن از دولت وقت به نام طرح شهید حاج حسین خرازی اخذ کرده بود. بخش‌هایی از این پروژه ازجمله ماشین ریخته‌گری شمارۀ 5 و مگامدول‌های احیا مستقیم این پروژۀ عظیم در سال‌های گذشته احداث شده و در مدار تولید قرار گرفته بود، ولی حلقۀ آخر که مهم‌ترین حلقۀ این توسعه عظیم بود همچنان معطل مانده بود؛ اما امروز خوشبختانه شاهد عملیات کلنگ‌زنی آن بودیم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام فولاد مبارکه 7.2 میلیون تن است، تأکید کرد: ظرفیت اسمی خط نورد گرم شمارۀ یک فولاد مبارکه 4.2 میلیون تن و با تمام ظرفیت خروجی آن 5.2 میلیون تن است. این بدان معنی است که نه‌تنها بخشی از ظرفیت فولاد خام بدون عملیات نورد معطل مانده است، بلکه با اکتفا به خط نورد شمارۀ یک، از تولید بسیاری از ورق‌های خاص در کشور ناتوانیم و به‌ناچار آن‌ها را از محل واردات تأمین می‌کنیم.

وی گفت: با به بهره‌برداری رسیدن خط نورد گرم شمارۀ 2، ظرفیت نوردگرم فولاد مبارکه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد یافت و تمامی نیاز کشور به انواع ورق‌های فولادی، به‌ویژه ورق‌های خاص و وارداتی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، لوازم‌خانگی و خودروسازی برطرف و مشکلات مربوط به محدودیت ورق در کشور نیز به‌طورکلی رفع خواهد شد.

عظیمیان از ارادۀ فولاد مبارکه برای در اختیار داشتن دو واحد تحقیقاتی فولاد آلیاژی کشور در اسفراین و یزد خبر داد و گفت: در صورت موافقت مسئولین محترم، با عملیاتی شدن این برنامه‌ها به‌یقین امکان تولید انواع فولادهای خاص که ارزش افزودۀ بسیار بیشتری نسبت‌به ورق‌های نورد گرم و سرد معمولی دارند، در کشور فراهم خواهد شد و به عبارت بهتر صنعت فولاد کشور طی سه سال آینده جهش چشمگیری خواهد داشت. ضمن این‌که از این طریق سالانه علاوه‌بر ایجاد ارزش افزودۀ بیشتر در این حوزه، از خروج مقادیر بسیار زیادی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در سال 1396 قرار بود این پروژه با ظرفیت 3 میلیون تن و با صرف مبلغ 411 میلیون یورو توسط شرکت SMS دماگ آلمان ساخته و راه‌اندازی شود، اما با خروج آمریکا از برجام، پروژه معطل ماند؛ تا این‌که امروز طی قراردادی که با شرکت سازنده منعقد کرده‌ایم، ظرفیت خط نورد به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت و قرارداد مالی آن نیز در بخش ارزی به 255 میلیون یورو به همین مقدار سرمایه‌گذاری داخلی تغییر یافته است. ضمن این‌که طبق قرارداد قبل در سال مذکور، قرار بر این بود که 27 درصد پروژه ساخت داخل باشد، اما خوشبختانه امروز با عنایت به افزایش توانمندی‌های داخلی و حمایت‌های فولاد مبارکه از سازندگان داخلی در سال‌های اخیر، طبق قرارداد جدید عملیات ساخت داخل به 54 درصد افزایش یافته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: پروژۀ انقلاب صنعتی نسل چهارم در صنعت فولاد کشور پروژۀ دیگری است که فولاد مبارکه در مسیر آن گام برداشته و اهمیت آن از نورد گرم شمارۀ2 چندین برابر بیشتر است.

وی در همین زمینه از به بهره‌برداری رسیدن مرحلۀ اول ادارۀ هوشمند و دیجیتال کارخانه در دهۀ مبارکۀ فجر انقلاب اسلامی سال جاری خبر داد و گفت: سازوکار این حرکت بزرگ که در واقع انقلاب صنعتی چهارم است و به الگویی برای سایر صنایع کشور مبدل خواهد شد، به‌طور کامل در شرکت دیده شده و امید می‌رود تا 3 سال آینده، ادارۀ این شرکت به‌طور کاملا هوشمند انجام شود. اجرای این برنامۀ متحول‌کننده حدود 7 تا 8 درصد به ارتقای بهره‌وری شرکت و همچنین به افزایش سود سهام‌داران خواهد انجامید.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامه تصریح کرد: فولاد مبارکه حدود 4 هزار میلیارد تومان سرمایۀ خود را در منطقۀ مرزی خراسان رضوی سرمایه‌گذاری کرده است. چنانچه سنگ‌آهن فولاد مبارکه تأمین نگردد، نه‌تنها سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده بی‌ثمر خواهد ماند، بلکه در تولید فولاد نیز مشکلات عدیده‌ای گریبانگیر بازار خواهد شد. از این رو پیشنهاد فولاد مبارکه این است که این شرکت با منابع مالی خود چند پهنۀ اکتشافی در اختیار داشته باشد. با این اقدام هم توان معدنی کشور و هم شرایط فولاد مبارکه در تأمین سنگ‌آهن بهبود قابل‌ملاحظه‌ای خواهد یافت.

گفتنی است در آئین اختتامیۀ این مراسم با اهدای لوح تقدیر به مادر شهید سرافراز اسلام حاج حسین خرازی از صبر و بردباری این مادر گران‌قدر و رشادت‌های فرزند ایشان در دوران دفاع مقدس تجلیل شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه