English

مدیرعامل فولاد مبارکه در سمپوزیوم فولاد ۹۶ تأکید کرد:

تولید محصول با کیفیت و معرفی فولاد ایرانی به عنوان یک برند خوشنام در جهان

بهرام سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه در بیستمین سمپوزیوم فولاد ایران طی سخنانی تصریح کرد: در راستای ایجاد زیرساخت برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد در کشور باید در مسیری حرکت کنیم که فولاد باکیفیت ایرانی به صورت یک برند خوشنام در جهان مطرح شود.

تولید محصول با کیفیت و معرفی فولاد ایرانی به عنوان یک برند خوشنام در جهان

به گزارش خبرگزاری موج، مدیر عامل گروه فولاد مبارکه اصفهان گفت: اینکه این فولاد در کدام شرکت ایرانی تولید شود مهم نیست؛ مهم این است که بازارهای جهانی بر روی فولاد باکیفیت تولیدشده در ایران حساب باز کنند. برای تولید ۲۵میلیون تن فولاد صادراتی ضرورت دارد از همین الآن شروع کنیم؛ زیرا به طور قطع فردا دیر است.
وی افزود: در کشور ما وجود نیروی جوان ، نیاز به اشتغالزایی، بهره مندی از معادن غنی و مواهب خدادادی از جمله سنگ آهن و زمینه های مناسب توسعه برای تأمین نیاز بازار داخل و حضور در بازارهای صادراتی، توسعۀ صنعت فولاد را مستعد و توجیه پذیر کرده است.
سبحانی با اشاره به اهمیت توسعۀ پایدار و حفظ محیط زیست خاطرنشان کرد: توسعۀ صنعت فولاد در کشور منافاتی با حفظ محیط زیست ندارد؛ همانطور که از حدود یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تن فولاد در حال تولید در جهان سهم عمدهای از آن در اتحادیۀ اروپا در حال تولید است، بدون اینکه به محیط زیست آسیبی وارد شود.
وی ادامه داد: گفته شده است که کشورهای پیشرفته صنعتی صنعت فولاد خود را محدود می‌کنند و تولیدات خود را در کشورهای ثالث پی می‌گیرند؛ اما شاهد آن هستیم که برخی از این کشورهای پیشرفته برای حمایت از صنعت فولاد خود تعرفه های سنگینی بر واردات فولاد به کشورهای خود وضع می‌کنند؛ این در حالی است که در همین کشورها روند تولید اگر افزایشی نبوده، کاهشی هم نبوده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه قطب تولید فولاد الزاماً و به دلایلی باید عوض شود، گفت: امروز بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکنندۀ فولاد که مواد اولیه و زیرساخت حمل‌ونقل دریایی ندارند، در مقایسه با برخی از کشورها که از مزیت سنگ آهن، زغال سنگ، منابع انرژی، گاز و نیروی انسانی برخوردارند با محدودیتهای زیادی روبرو هستند؛ ولی همین کشورهای صنعتی با تمامی محدودیتها و نداشتن مزیتهای مذکور با سرمایه گذاری در سایر کشورهای دارای مزیت همچنان برای تولید فولاد در گردونۀ رقابت و توسعه اقتصادی باقی میمانند و با این کار تولید ملی خود را نیز ارتقا میدهند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تأکید بر تولید فولاد بدون ضایعات (zero waste) است، گفت: دیگر در صنعت فولاد چیزی به نام پسماند و ضایعات وجود ندارد؛ تا جایی که از بازیافت سرباره های فولاد در صنایع مختلفی ازجمله صنعت سیمان استفاده می شود؛ بنابراین باید در توسعۀ صنعت فولاد کشور به این موارد مهم توجه جدی شود.
سبحانی در ادامه اظهار کرد: در افق چشم انداز صنعت فولاد کشور تولید ۵۵میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است و در بهترین حالت در صورت محقق شدن این هدف، در کشور به ۳۵میلیون تن فولاد نیاز داریم؛ بنابراین باید از هم اکنون با رویکرد صادرات و حضور در بازارهای جهانی توسعۀ صنعت فولاد کشور را دنبال کنیم.
وی از تولید با قیمت رقابتی، کیفیت مطلوب محصول، دسترسی به بازارهای بین المللی و تولید کالا با ارزش افزودۀ بالا به عنوان الزامات صادرات یاد کرد و با بیان اینکه صنایع خودروسازی و نفت و گاز و پتروشیمی می توانند بازارهای هدف را تشکیل دهند، گفت: این نکته بسیار مهم است که سرمایه گذاری‌های آتی برای تولید محصولاتی در نظر گرفته شود که در بازارهای جهانی خریدار داشته باشد.

فولاد مبارکه در عمل نگاه بلندی به توسعۀ پایدار دارد

اردشیر سعد محمدی، معاون طرح و توسعه ایمیدرو، در بازدید از غرفۀ فولاد مبارکه در این سمپوزیوم با بیان اینکه این همایش بستر مناسبی برای انتقال تکنیک‌های جدید روز دنیا فراهم می‌کند، گفت: فولاد مبارکه در عمل نگاه بلندی به توسعۀ پایدار دارد و سرمایه گذاریهای فراوانی در تحقیق و پژوهش و تولید فولاد در بخشهای مختلف کشور انجام داده است. علاوه بر این، درخصوص به کارگیری تکنیکهای جدید و استانداردهای کیفی تولید عملکرد خوبی داشته است.
این عضو هیئت مدیرۀ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با تأکید بر اینکه در سال جاری فولاد مبارکه با ایجاد ظرفیت تولید ۳/۱۰ میلیون تن فولاد، فروش محصول و به لحاظ اقتصادی و رفتار بهینه در بهره وری به رکوردهای بی نظیری در طول تاریخ بهره برداری خود دست یافته است، افزود: درمجموع می توان گفت فولاد مبارکه در طیفها و بخشهای مختلف بسیار پویا و محرک است.

در سمپوزیوم فولاد ۹۶، شرکت فولاد مبارکه با ۵۴ مقاله بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داد

بنابر این گزارش، علی اشرفی دبیر علمی سمپوزیوم نیز با ارائۀ گزارشی از مقالات رسیده به این سمپوزیوم یادآور شد: در این دوره از سمپوزیوم که با استقبال خوبی روبه رو شد، ۲۹۸ مقاله به دبیرخانۀ انجمن آهن و فولاد ارسال شد که در این بین ۱۹۱ مقاله پذیرفته شد.
وی افزود: از مجموع مقالات پذیرفته شده ۳۸ مقاله به صورت حضوری و ۸۳ مقاله به صورت پوستر و ۷ مقاله به صورت لوح فشرده ارائه شده است.
دبیر علمی سمپوزیوم در ادامه به رشد مقالات صنعتی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در این دوره از سمپوزیوم ۱۱۶ مقاله از بخش صنعت به دبیرخانه ارسال شده بود که در این میان شرکت فولاد مبارکه با ۵۴ مقاله بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داد که باید در این زمینه از مدیریت این شرکت قدردانی کرد.
این گزارش حاکی است همزمان با برگزاری این سمپوزیوم دوروزه که با حضور مؤثر گروه فولاد مبارکه و ۳۵۱ شرکت داخلی و خارجی با همت انجمن آهن و فولاد ایران در هشتم و نهم اسفندماه ۹۶ در مرکز همایشهای بین المللی کیش برگزار شد، نمایشگاهی به همین مناسبت برپا شد که طی آن شرکتهای هلدینگ فولاد مبارکه و دیگر شرکتهای داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای صنعتی و پژوهشی در زمینه های مختلف نرم افزار و سخت افزار مورد استفاده در صنعت فولاد و صنایع وابسته را به سمع و نظر بازدیدکنندگان رساندند.
شایان ذکر است برگزاری میزگرد تخصصی با حضور سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه با موضوع «موانع موجود بر سر راه رقابت پیرامون محصولات فولادی و راهکارهای برون رفت از آن» از دیگر برنامه های جنبی این سمپوزیوم بود که موردتوجه شرکت کنندگان قرار گرفت.
گفتنی است در مراسم اختتامیه، قطعنامۀ سمپوزیوم فولاد ۹۶ در چهار ماده به این شرح قرائت شد:
۱- به منظور فراهم کردن بستر لازم برای بهبود مستمر و تولید فناوریهای نوین از طریق تبدیل اطلاعات پژوهشگران به دستورالعملهای تکنولوژی، حمایت و پشتیبانی سهامداران از شرکت فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه از طریق مناسب ازجمله تخصیص سهمی از درصد فروش متعلق به تحقیقات ضروری است.
۲- به منظور توسعۀ پایدار، ضروری است بین ظرفیت استخراج مواد معدنی و تولید فولاد در کشور توازن به وجود آید.
۳- با توجه به کاهش ذخیرۀ قطعی کشف شده سنگ آهن در کشور، ضرورت سرمایه گذاری در اکتشاف معادن جدید و همچنین سرمایه گذاری در معادن کشورهای همجوار، مورد تأکید قرار گرفت.
۴- رعایت استانداردهای زیست محیطی و بازیافت پساب و پسماندها در توسعه صنعت فولاد مورد تأکید است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی