English

سفیر سابق ایران در کویت در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

انتظار ایران از بشاراسد برای عدم همراهی در موضوع جزایر سه گانه منطقی است

دیپلمات سابق کشورمان درباره همراهی بشار اسد با بیانیه اتحادیه عرب در خصوص جزایر سه گانه ایرانی گفت: اگرچه بشار اسد امکان مخالفت با چنین بندی را نداشت اما می‌توانست اعلام تحفظ کند و نشان دهد نسبت به این موضوع ملاحظاتی دارد.

انتظار ایران از بشاراسد برای عدم همراهی در موضوع جزایر سه گانه منطقی است

محمد ایرانی، دیپلمات سابق کشورمان در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره حمایت بشار اسد از بیانیه پایانی اتحادیه عرب با موضوع تعلق جزایر سه گانه به امارات گفت: باید بین مواضع مستقیم دولتها و شخصیت ها با مواضع گروهی آنها در قالب بیانیه ها در مجامع و اتحادیه ها تفاوت قائل شویم. زیرا بار حقوقی متفاوتی دارد. اما این نقض کننده عدم موضع گیری شخصیت های سیاسی در چنین نشست هایی مانند آنچه در اتحادیه عرب رخ داد، نیست.

وی افزود: اگرچه سکوت در این موارد موید همراهی است اما با جهت‌گیری آنها از پایتخت خود فرق دارد.چنین موضعگیری بشار اسد در بحرین هم اولین بار نبود. سوریه مدتی است که به اتحادیه عرب بازگشته است. انتظاری که جمهوری اسلامی ایران از بشار اسد دارد این است که اگر توانایی دخالت در بندهایی که مورد اختلاف است یا نظر تهران را تایید نمیکند، اعلام تحفظ میکرد. اعلام تحفظ ( بیان ملاحظه یا تحدید تعهد در قسمت پایانی بیانیه) این مسئولیت را از دوش اسد برمی داشت که مورد پرسش قرار نگیرد.

این تحلیلگر مسایل خاورمیانه تصریح کرد: با اتفاقی که رخ داد مشخص شد هیات سوری تصمیمی بر بیان نظر متفاوتش در خصوص جزایر سه گانه ندارد. بهرحال واقعیت امر این است که سوریه یک کشور عربی است و اسد خود را دارای شرایط عادی نمی‌بیند و تحت فشار کشورهای عربی صرفاً نظارگر بوده است. لذا پیش بینی میشود در نشست های بعدی کشورهای عربی هم مجدد شاهد چنین موضعی از سوی بشار اسد باشیم.

ایرانی تاکید کرد: حمایت های جمهوری اسلامی از بشار اسد و سوریه قابل کتمان نیست. ولی نهایت انتظاری که از او می‌رفت فقط همان اعلام تحفظ یا بیان ملاحظه در فلان بند است. چون سوریه تازه در اتحادیه عرب پذیرفته شده و توانایی تغییر آن را ندارد. اسد می‌توانست جلسه را ترک کند اما بعید بود چنین کاری کند و شاید انتظار زیادی هم باشد که بگوییم او باید جلو‌صدور بیانیه را می‌گرفت. 

وی ادامه داد: از طرفی ما شاهد هستیم کشورهای دوست ما مانند عراق و سوریه حتی حاضر به استفاده از نام خلیج فارس تحت هیچ شرایطی نیستند. زیرا منافع کشورهای عربی چنین ایجاب میکند. بنابراین چنین انتظاری که اسد با بیانیه اتحادیه عرب مخالفت میکرد، با واقعیات صحنه عربی همخوانی ندارد. 

ایرانی خاطر نشان کرد: اما با هزینه هایی که جمهوری اسلامی در سوریه کرده این انتظار منطقی است اگر اسد امکان مخالفت صریح یا ترک جلسه را نداشت، عنوان میکرد در بند مورد به جزایر سه گانه ملاحظه ای دارد. بیان چنین ملاحظاتی هم در نشست ها، عادی و مرسوم است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه