English

یک نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری موج:

مالیات بر ارزش افزوده تقاضای کلی مصرف را کاهش می دهد

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی گفت:افزایش مالیات بر ارزش افزوده موجب فشار به مردم و افزایش تورم موجود در جامعه خواهد شد.

مالیات بر ارزش افزوده تقاضای کلی مصرف  را کاهش می دهد

رسول فرخی میکال عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره افزایش مالیات بر ارزش افزوده و میزان درست یا غلط بودن این تصمیم گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳  که به مجلس ارائه کرده پیشنهاد داده است که مالیات بر ارزش افزوده یک درصد افزایش یابد و از ۹ درصد به ۱۰ درصد برسد. مالیات بر ارزش افزوده بر عکس تمام مالیات های دیگر که بر پایه عدم فشار به مردم و مبارزه با فرار مالیاتی است این مالیات  مصرف را کاهش می دهد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: یعنی ۹ درصد را ۱۰ درصد می کند، به خاطر این ۱ درصد افزایش قیمت یک سری از کالاها و تولیدات کم می شود و در واقع تقاضای کل اقتصاد را کاهش می دهد. در واقع این یک اصل اقتصادی است که مالیات بر ارزش افزوده تقاضای کلی مصرف و اقتصاد  را کم می کند.

فرخی میکال گفت: وقتی تقاضای اقتصاد کم شود طبیعتا تقاضای تولید هم کم می شود و در این شرایط رکود عمیق تر می شود و  به تولید ضربه می زند.  از سوی دیگر این افزایش یک درصدی روی تمام قیمت ها تاثیر می گذارد و عملا یک فشار تورمی به جامعه وارد می شود.

وی در ادامه بیان کرد: با افزایش مالیات بر ارزش افزوده مخالفت خواهیم کرد زیرا موجب فشار به مردم و افزایش تورم موجود در جامعه خواهد شد.

فرخی میکال  با بیان اینکه آقایان نمی توانند مالیات ارزش افزوده را چیزی جدا از سایر بخش های جامعه در نظر بگیرند توضیح داد: این یک درصد افزایش مالیات منجر به افزایش قیمت تمام کالاها در کشور خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها افزود: با افزایش مالیات بر ارزش افزوده در کشور تورم ایجاد می شود و فشار تورم هم بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه وارد می شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت بهتر است برای تامین کسری بودجه خود به سما سایر منابع درآمدی برود، مثل درآمدهایی که با افزایش آن سفره مردم تحت الشعاع قرار نگیرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: باید دولت اقدام به افزایش منابع درآمدی کند تا در معیشت مردم تاثیر گذار نباشد. دولت باید به سمت درآمدهایی برود که با افزایش یک درصد آن به مردم فشار وارد نشود.

فرخی میکال  توضیح داد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به افزایش قیمت تمام اقلام مصرفی مردم می شود.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: اقدام دیگری که دولت می تواند انجام دهد مولد سازی املاک است. با این اقدام هم می توان درآمد مناسبی کسب کرد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: مسیر دیگر می تواند شناسایی اقتصاد زیر زمینی و فرارهای مالیاتی باشد که بخش عمده ای از درآمد دولت از همین مسیر تامین می شود.

فرخی میکال  معتقد است؛ می توان با بستن مجراهای فساد و رانت هم این منبع درآمدی که قرار است از محل یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده به دست بیاید را جبران کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه