English

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

شناسایی معافیت‌های غیرضرور مالیاتی از جمله اقدامات دولت برای تحقق بودجه بدون نفت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره لزوم شناسایی پایه‌های جدید مالیاتی برای رهایی بودجه از منابع درآمدی نفتی پرداخت.

شناسایی معافیت‌های غیرضرور مالیاتی از جمله اقدامات دولت برای تحقق بودجه بدون نفت

کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره میزان وابستگی بودجه به نفت و تاثیر شناسایی فرارهای مالیاتی بر افزایش درآمد مالیاتی برای اداره امور جاری کشور، گفت: مسائل اقتصادی و بودجه‌ای کشور مخصوصاً منابع درآمدی برای اداره امور کشور، همواره جزو چالش‌ها و مشکلات کشور بوده است.

سرمدی در ادامه بیان کرد: وابستگی بودجه به نفت باعث کسری تراز عملیاتی بودجه طی سال‌های متمادی شده و دولت باید به‌دنبال راهکارهایی باشد که منابع درآمدی جدید و پایداری را ایجاد کند تا به این وسیله درآمدهای نفتی صرف زیرساخت‌های توسعه و آبادانی کشور شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به منابع درآمدی نفتی و عدم‌واقع‌گرایی لازم در این حوزه در بودجه‌ریزی باعث شده با کسری تراز بودجه روبه‌رو شویم. متاسفانه این مشکل همچنان ادامه دارد. اینکه سیاست کلان کشور این است که از بحث اتکا به نفت و تک‌محصولی بودن رها شویم، از سال‌ها قبل جزو تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام بوده است.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه خاطرنشان کرد: دولت‌ سیزدهم در یکی دو سال گذشته توفیقات خوبی در راستای رهایی وابستگی بودجه به نفت داشته و از ابتدای روی کار آمدن اقداماتی را در این راستا انجام داده تا هرچه بیشتر میزان وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند.

سرمدی خاطرنشان کرد: اصلاح سیستم مالیاتستانی در کشور شامل شناسایی مودیان جدید مالیاتی، شناسایی فرارهای مالیاتی و بخش غیرشفاف اقتصاد، شناسایی معافیت‌های غیرضرور مالیاتی از جمله اقدامات دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بوده است.

وی در ادامه افزود: مجلس قوانین خوبی برای افزایش درآمدهای مالیاتی داشته و در واقع راهکار فرار از اقتصاد تک‌محصولی رفتن به سمت نظام مالیاتی عادلانه و شفاف است تا این اقتصاد تک‌محصولی و رانتی را هرچه زودتر از بین ببریم. منابع نفتی روزی به پایان می‌رسند و با مشکل روبه‌رو خواهیم شد برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید منابع درآمدی را گسترده کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه با بیان اینکه در سایه تحریم و سایر مشکلات یک کشور ما با آن روبه‌رو است، متاسفانه اقدام به خام‌فروشی نیز می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به‌دلیل همین وابستگی به منابع نفتی اقداماتی مثل خام‌فروشی و ارزان‌فروشی را انجام می‌دهیم تا درآمد کسب کنیم، اما وقتی سایر منابع درآمدی در کشور شرایط لازم را داشته باشد، از این اقدامات دوری می‌کنیم.

وی افزود: البته باید دقت داشته باشیم که در بحث اصلاح ساختار مالیات‌ها سیاستی را در پیش بگیریم که فشار به قشر کارمند، اقشار آسیب‌پذیر، کسبه خرد و تولیدکنندگان جزء وارد نشود.

سرمدی در ادامه توضیح داد: گام‌های خیلی خوبی در راستای بودجه‌ریزی بدون نفت برداشته شده، اما هنوز در راستای اصلاح ساختارها فاصله داریم و حتی در راستای اصلاح فرهنگ مصرف انرژی نیز راه طولانی در پیش داریم و باید به آن سمت حرکت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه