English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرگزاری موج:

سازمان امورمالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل لاکچری تمرکز کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره فرار مالیاتی برخی اصناف خاص مثل آرایشگران زنانه، بنگاه های املاک، طلافروشان و... پرداخت و حل این مشکل را نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح سرانه های مالیاتی این مشاغل معرفی کرد.

سازمان امورمالیاتی بر اخذ مالیات از مشاغل لاکچری تمرکز کند

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره فرار مالیاتی برخی اصناف خاص  همانند آرایشگران زنانه، بنگاه های املاک، طلافروشان و سرانه های مالیاتی بسیار اندک آنها گفت: مجلس در ۳ سال و نیم گذشته به افزایش پایه های مالیاتی کمک کرد و مالیات های مثل مالیات بر خانه های خالی، ماشین های لوکس، خانه های لوکس را به چند دلیل مصوب و عملیاتی شود.

وی ادامه داد: از دلایل تصویب این مالیات ها فرهنگ سازی مالیات در بین مردم، جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمد دولت بود. ولی متاسفانه بسیاری از این قوانین اجرایی نمی شوند.

صالحی گفت: از جمله دلایل اجرایی نشدن این قوانین نبود زیر ساخت ها و مکانیسم اجرای آن و یا به دلیل عدم شفافیت مالی برخی از اقشار است که مالیات کمی پرداخته می شود و شاهدیم که برخی از مشاغل خاص که درآمدهای خیلی زیادی دارند مثل آرایشگران زنانه، طلافروشان، بنگاه های املاک و رستوران داران سرانه مالیاتی پایینی دارند و از دام سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی هم فرار کرده اند.

صالحی در ادامه بیان کرد: در زمینه فرار مالیاتی این مشاغل خاص مشکلی و خلعی از نظر قانونی نداریم و مجلس تمام زیرساخت‌های لازم برای اخذ مالیات عادلانه را در کشور فراهم کرده است، اما مجلس باید نظارت بیشتری بر روند اجرای عادلانه قانون پایانه‌های فروشگاهی و مودیان مالیاتی داشته باشد.

وی در ادامه توضیح داد: بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی میزان اخذ مالیات‌ها در سال گذشته، ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته است. ولی مسئله این است که این میزان اخذ مالیات از چه مشاغلی انجام شده است طبیعتاً بخش اعظم این مالیات از بخش شفاف اقتصاد اخذ شده است.

صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی باید اعلام کند که این مالیات‌ها از چه مشاغلی اخذ می‌شود چه بسا اگر در فرایند اخذ مالیات به مشاغل خاص و لاکچری که درآمدهای فوق العاده بالایی دارند و فرار مالیاتی گزافی هم متعلق به آنهاست تمرکز می‌کردیم، توانستیم بیشتر پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم تا اینکه از کارخانجات و تولید کنندگان و کارگران و کارمندان مالیات بگیریم که منجر به آسیب به آنها بشویم.

وی در ادامه توضیح داد: سازمان امور مالیاتی باید در تعیین مودیان و شناسایی سهم هر کدام از آنها برای پرداخت مالیات عادلانه عمل کند. دلیل فرار مالیاتی برخی از مشاغل خاص مثل طلا فروشان، بنگاه‌های معاملات ملکی، رستوران داران، آرایشگران زنانه و ... این است که از سامانه مودیان مالیاتی استفاده نمی‌کنند و برای فرار از پرداخت مالیات از مشتریان خود پول نقد دریافت می‌کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی در ادامه توضیح داد: سازمان امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی این مشاغل خاص باید سرانه مالیاتی آنها را اصلاح کند و از سوی دیگر باید استفاده از دستگاه‌های کارتخوان اجباری شود. خیلی از این مشاغل از کارتخوان‌های خود استفاده نمی‌کنند برای رفع این نقص باید سرکشی‌های لازم به اصناف انجام شود تا آنها مجبور به استفاده از کارت خوان شوند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: برای متصل نشدن به این سامانه هم باید جریمه های سنگین از آنها اخذ شود و اگر از کارتخوان‌ها استفاده نکنند و به سامانه مودیان مالیاتی متصل نشوند باید جریمه‌های سنگین بپردازند تا بار دیگر این مشکلات تکرار نشود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه