English

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

بحران جدیدی در منطقه در حال رقم خوردن است/ آمریکا و ترکیه پشتیبان تهدیدات آذربایجان به ارمنستان

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا و ترکیه پشت تهدیدات جمهوری آذربایجان علیه ارمنستان هستند، گفت: بحران جدیدی در منطقه در حال رقم خوردن است.

بحران جدیدی در منطقه در حال رقم خوردن است/ آمریکا و ترکیه پشتیبان تهدیدات آذربایجان به ارمنستان

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره حمله باکو به قره‌باغ و پیامدهای این حمله نظامی، گفت: شرایط منطقه قره‌باغ، کاملا بحرانی است و این احتمال وجود دارد که دولت باکو با استفاده از شرایط منطقه بخواهد بخش‌های بیشتری از خاک قره‌باغ را اشغال کند که این مسئله می‌تواند بحران منطقه‌ای به‌وجود بیاورد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: قطع منطقه جنوب ارمنستان به شمال و منطقه‌ای که کریدور شمال جنوب برای ایران تلقی می‌شود، آسیب جدی برای ایران و ارمنستان به همراه خواهد داشت؛ برای همین، دولت الهام علی‌اف تلاش دارد با استفاده از شرایط موجود و مشغول شدن روسیه به جنگ و بحران اوکراین و همچنین یک‌سری تحرکات از سوی صهیونیست‌ها برای خیز بلند برداشتن در آسیا و این منطقه، این اشغال را انجام دهد.

 

ایران بارها درباره اشغال کامل قره‌باغ از سوی دولت آذربایجان هشدار داده است

وی خاطرنشان کرد: این‌ یک خطر جدی بوده و بارها ایران نسبت به اشغال کامل قره‌باغ از سوی دولت آذربایجان هشدار داده است. کریدور زمینی که ایران می‌تواند به سمت آسیای جنوبی عبور کند، همین منطقه است که اگر منطقه اشغال شود ایران نمی‌تواند کالاهای خود را به آسیای میانه و شمال منطقه ارسال کند.

هانی‌زاده با بیان اینکه پشت تهدیدات دولت آذربایجان ، دولت آمریکا و ترکیه است، گفت: این دولت‌ها، آذربایجان را به قطع کامل این کریدور تشویق می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر این وضعیت بحرانی ادامه یابد، ایران ناچار است ورود کرده و موضوع را حل و در کنار ارمنستان از بخشی از خاک قره‌باغ دفاع کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره احتمال میانجی‌گری روسیه با توجه به شرایط جنگی که خود دارد، اظهار کرد: روسیه در گذشته با میانجی‌گری و ایجاد آشتی سعی کرد بحران قره‌باغ را حل کند، اما به نظر می‌رسد مرحله جدید و تهدید جدید الهام علی‌اف و تحرکات نیروهای آذربایجان جدی بوده و بحران جدیدی در منطقه درحال رقم خوردن است.

 

ایران با میانجی‌گری سعی در حل بحران ارمنستان و آذربایجان دارد

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که در صورت تداوم تجاوز آذربایجان، آیا ایران می‌تواند قره‌باغ که در حقیقت جزیی از خاک ایران است و در تفاهم‌نامه‌های ننگین از ایران جدا شده را پس بگیرد، گفت: چنین امری برای ایران قابل‌قبول نیست، چون نمی‌تواند به‌صورت نظامی در بین دو کشور متخاصم به نفع ارمنستان ورود نظامی پیدا کند. این آخرین برگ برنده‌ای است که ایران می‌تواند از آن استفاده کند و البته پیامدهایی خواهد داشت؛ بنابراین ایران سعی می‌کند با همدلی و میانجی‌گری موضوع را حل کند.

وی درباره وضعیت منطقه اذعان کرد: منطقه به سمت بحران‌های بیشتر حرکت می‌کند و از آن‌طرف رژیم صهیونیستی سوریه و فلسطین را تهدید نظامی کرده و افتتاح سفارت اسرائیل در بحرین و خلیج‌فارس هم بحران‌زاست که رژیم صهیونیستی با این کار می‌خواهد موقعیت ایران را به خطر بیندازد.

به گزارش موج، به‌دنبال افزایش تنش و درگیری دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز گذشته در پاسخ به تماس با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان، در واکنش به گزارش وی از آخرین تحولات منطقه قفقاز، ضمن اعلام مجدد مخالفت جدی جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تشنج و نیز تغییر در مرزهای تاریخی منطقه، بر آمادگی کشورمان به‌عنوان همسایه‌ای قدرتمند، برای ایفای نقش موثر در جلوگیری از درگیری جدید و هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه تاکید کرد.

رئیسی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه، گفت: معتقدیم مسائل منطقه باید با گفت‌وگو میان کشورهای منطقه حل‌وفصل شده و به‌طورجدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل‌وفصل مسائل از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایفا کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مکالمه تلفنی، از گزارش نخست‌وزیر ارمنستان درباره روند مطلوب پیشرفت همکاری‌های اقتصادی و اجرای توافقات فی‌مابین ابراز خرسندی و آمادگی کشورمان را برای گسترش بیش‌ازپیش تعاملات اقتصادی و تجاری و تسریع در اجرای توافقات با ارمنستان اعلام کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز، گزارشی از آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور و نیز اقدامات انجام‌شده برای تسریع در اجرای توافقات به‌دست‌آمده در سفر سال گذشته وی به تهران ارائه کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه