English

مشاور عالی فرمانده کل قوا:

بدون حضور در دریاها نمی‌توانیم جایگاه ایران را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا ابراز داشت: بدون حضور در دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

بدون حضور در دریاها نمی‌توانیم جایگاه ایران را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، سرلشکر سیدیحیی صفوی در جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی گفت: تحلیل جایگاه انقلاب، جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت در شکل‌دهی به نظم جدید جهانی یک ضرورت است. بدون حضور در دریاها و اقیانوس‌ها نمی‌توانیم جایگاه ایران، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را در هندسه نظم جدید جهانی تعریف کنیم.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی اظهار کرد: این همایش علمی باید با مشارکت صاحب‌نظران و ایده‌پردازان بتواند چگونگی دسترسی به قدرت دریایی را حداقل در بُعد نظری تعیین کند.

سرلشکر صفوی با تأکید بر ضرورت تبدیل ایران به یک قدرت دریایی، یادآور شد: یکی از مظاهر این قدرت حضور علمی و مطالعاتی در قطب جنوب است. روسیه و چین قدرت‌های زمینی هستند، ما هم یک قدرت زمینی هستیم و استراتژی ما همواره برّی (زمینی) بوده است اما در مقابل آمریکایی‌ها و ناتو قدرت‌های بحری (دریایی) هستند.

استاد جغرافیای سیاسی و ژئواستراتژی با اشاره به روند تغییرات هندسه نظم جدید جهانی، تأکید کرد: باید بتوانیم بین قلمروهای ژئواستراتژیک دریایی و زمینی پیوند برقرار کنیم. این یک استراتژی جدید است. موقعیت جغرافیایی ایران چنین ظرفیتی به ما می‌دهد.

صفوی افزود: ایران برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا و متحدانش، باید راهبرد اقتصاد دریامحور و قدرت دریایی خود را با حضور ناوگان تجاری و نظامی در اقیانوس‌ها و دریاها و استفاده از شبکه کریدورهای جنوب-شمال و شرق به غرب با همکاری فدراسیون روسیه و چین، افزایش دهد.

وی تأکید کرد: عبور از سرزمین ایران باید بتواند مسیرهای تجاری اقیانوس آرام به اقیانوس هند و دریای سیاه، دریای مدیترانه و خلیج فنلاند را در شمال روسیه سازماندهی کند. این راهبرد می‌تواند در برنامه هفتم توسعه ایران در مجلس و دولت گنجانده شود.

رئیس همایش ملی فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی تاکید کرد:چگونگی دسترسی به قدرت دریایی و اقتصاد دریامحور، حضور ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در پهنه اقیانوس‌ها و

حضور مطالعاتی و علمی ایران در قطب جنوب، از مباحث نظری و ارائه مقالات علمی این همایش ملی است.

 

تنگسیری: تاثیرگذاری در هندسه نظم جدید جهانی نیازمند تسلط بر دریاهاست

سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در ادامه این نشست با اشاره به تأکید رهبری انقلاب بر حضور نیروهای مسلح در دریاها، یادآور شد: رهبری تأکید دارند از خلیج فارس خارج شویم و از دریای عمان و اقیانوس‌ها عبور کنیم که اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم، فردا آیندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

دبیر همایش فرصت‌ها و تهدیدهای نوپدید دریایی یادآور شد: سیادت دریایی یعنی هر کسی در دریا حضور داشته باشد همان‌جا حاکم است. هر آنچه در تجهیزات در نظر داشته باشید در نیروی دریایی وجود دارد. اگر می‌خواهیم در هندسه نظم جدید جهانی تأثیرگذار باشیم باید بر دریا مسلط شویم.

تنگسیری همچنین با اشاره به برگزاری  همایش تهدیدهای نوپدید دریایی، اظهار کرد: این همایش از سوی نیروی دریایی سپاه، با مشارکت دانشگاه‌های کشور، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با دریا در تاریخ ١٧ و ١٨ آبان ١٤٠٢ در «دانشگاه دریایی امام خامنه‌ای» در استان گیلان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ١٥ مهرماه می‌توانند مقالات‌شان را از طریق پایگاه اینترنتی همایش - emotconf1402.ir - ارسال کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه