English

وزیر امور خارجه:

استقبال جمهوری اسلامی از بازگشت عادی روابط با مصر و مراکش

وزیر امور خارجه ایران عنوان کرد: از توسعه مناسبات و بازگشت عادی روابط با کشورهای منطقه و جهانی اسلام، از جمله مصر و مراکش نیز استقبال می‌کنیم.

استقبال جمهوری اسلامی از بازگشت عادی روابط با  مصر و مراکش

به گزارش خبرگزاری موج، حسین امیرعبداللهیان در مراسمی که به‌ مناسبت عید سعید قربان با حضور سفرای کشورهای اسلامی مقیم در جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه برگزار شد، اظهار کرد: از جمله اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم توجه ویژه به رابطه با جهان اسلام و کشورهای منطقه است.

وی با ابراز خرسندی از این‌که که در ماه‌های اخیر از مسیر دیپلماسی و مذاکره روابط دو کشور عربستان و ایران به حالت طبیعی بازگشت خاطرنشان کرد: از توسعه مناسبات و بازگشت عادی روابط با دیگر کشورهای منطقه و جهانی اسلام، از جمله مصر و مراکش نیز استقبال می‌کنیم و در این چارچوب نگرانی خود را از بحران و وقوع جنگ داخلی در کشور  سودان اعلام می‌داریم.

متن سخنرانی امیرعبداللهیان در جمع سفرای کشورهای اسلامی به مناسبت عید قربان به این شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحیم

حضور یکایک خانمهای محترم، آقایان، سفرا، کارداران و روسای محترم نمایندگی های کشورهای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران سلام و خوشامد عرض می‌کنم. از فرمایشات بسیار ارزشمندی که جناب آقای احمد قربانف، سفیر محترم کشور دوست و برادر، جمهوری ترکمنستان و شیخ السفرا در جمهوری اسلامی ایران بیان کردند، تشکر می‌کنم.

به ابتکار همکارانم این جمعبندی حاصل شد که به مناسبت عید بزرگ مسلمانان جهان امروز ، فرصتی را فراهم کنیم که هم با شما خانمها و آقایان تجدید دیدار کنیم و هم با استفاده از این فرصت به اختصار برخی از موضوعات را مورد توجه قرار دهیم.

حج علاوه بر این‌که پیام و آثار معنوی خاص خود را دارد، برای ما دیپلمات‌ها یک فرصتی است که بتوانیم بیش از هر زمان دیگری با بهره‌گیری از فضای حج ابراهیمی بر موضوعات مبتلابه جهان اسلام از جمله وحدت امت اسلامی تمرکز و توجه ویژه ای داشته باشیم.

مایه خرسندی است که حج ابراهیمی زمینه دیدار و گفت‌وگو بین علمای جهان اسلام، مردان و زنان و جوانان مسلمان و درک بهتر شرایط بین المللی، نظام و نظم جهانی در حال تحول، و توجه به مسائل موجود در جهان اسلام را فراهم می‌کند.

 از جمله اولویت‌های سیاست خارجی دولت جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور کشورم، توجه ویژه به رابطه با جهان اسلام و کشورهای منطقه است. ما خرسند هستیم که در ماه‌های اخیر توانستیم از مسیر دیپلماسی و مذاکره روابط دو کشور عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران را به حالت طبیعی بازگردانیم. از توسعه مناسبات و بازگشت عادی روابط با دیگر کشورهای منطقه و جهانی اسلام، از جمله جمهوری عربی مصر و کشور مسلمان و برادر مراکش نیز استقبال می‌کنیم و در این چارچوب نگرانی خود را از بحران و وقوع جنگ داخلی در کشور  سودان اعلام می‌داریم.

بدون شک دشمنان جهان اسلام برای تجزیه کشورهای اسلامی برنامه‌های گسترده ای را طراحی کردند؛ آن‌چه در سال‌های اخیر در افغانستان، عراق و سوریه رخ داد، بخشی از نقشه دشمنان امت اسلامی و  کشورهای اسلامی به شمار می‌رود. همه تلاش ما باید متمرکز بر این باشد که نقشه دشمنان اسلام، نقشه لابی صهیونیستی در  جهان مبنی بر تجزیه کشورهای اسلامی، و از جمله در هفته‌های اخیر تمرکزی که آن‌ها بر موضوع سودان و ایجاد جنگ داخلی و تجزیه این کشور دارند، نقش بر آب شود و توفیقی در این مسیر بدست نیاورند؛ همانگونه که در بحران‌های پیاپی در افغانستان، سوریه ، عراق و برخی دیگر از جهان اسلام نتوانستند این نقشه خبیثانه خود را به نتیجه برسانند.

ما با وزیر محترم امور خارجه عربستان سعودی ، هفته گذشته در همین سالن ، دیدار و گفتگو داشتیم و ما اتفاق نظر داریم که جهان اسلام باید همچنان موضوع فلسطین را مساله اصلی تلقی نماید و نسبت به اقدامات رژیم آپارتاید اسرائیل آگاه و هشیار باشد و مانع تضعیف فلسطین بشود و نسبت به احقاق حقوق فلسطینیان، دو کشور ایران و عربستان در کنار سایر کشورهای اسلامی که در منطقه و جهان نقش آفرینی می کنند، بتوانیم با صدایی قویتر و رساتر به حمایت های خود از مردم مظلوم فلسطین ادامه دهیم.

بعنوان کلام آخر مایلم تاکید کنم که ما بر سیاست نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی ایران قویا پایبند هستیم. معتقدیم در مسیر استقلال سیاسی، نه غرب و نه شرق را اجازه نخواهیم داد تا بر کشورمان، بر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و بر مردم ایران سیطره و سلطه ای داشته باشند. اما در مسیر منافع، همکاری و تعامل هم با شرق و هم با غرب رابطه خواهیم داشت و از توسعه مناسبات با شرق و غرب عالم استقبال می کنیم. تاکید می کنم ضمن ارتباط قوی با همه بخش های جهان ، لیکن جهان اسلام، منطقه و همسایگان اولویت مهم سیاست خارجی دولت ما بشمار می رود. من بهترین ها را در این ایام برای شما و همه دولتها و ملتهای مسلمان در سراسر جهان آرزو دارم.

سپاسگزارم»

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه