English

در آستانه سالروز ارتحال امام خمینی(ره)؛

امام خمینی(ره)؛ نظریه‌پرداز و معمار بزرگ نهضت اسلامی/ تبیین گفتمان مترقی و آزادی‌خواهانه در اندیشه امام راحل

امام خمینی(ره)، با رهبری هوشمندانه خود انقلاب اسلامی را بنیان نهاد و توانست در پرتو بینش آزادی‌خواهانه و با تبیین گفتمان مترقی خویش، خیزش‌ و جنبشی دینی را در ایران اسلامی پایه‌گذاری کند.

امام خمینی(ره)؛ نظریه‌پرداز و معمار بزرگ نهضت اسلامی/ تبیین گفتمان مترقی و آزادی‌خواهانه در اندیشه امام راحل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، انقلاب اسلامى ایران به عنوان شگـفت‌انگـیـزترین تحول سیاسى نیمه دوم قرن بیستم بازتاب اندیشه نورانى و استوار خمینى کبیر(ره)است؛ بزرگمردی که دیدگاه‌ها و آرای او، نه تنهـا در ایران که در سراسر جهان تاثیرات فراوان و گوناگونى بر جاى گذاشته است .

امام خمینى (ره)، به عنوان نظریه پرداز و معمارانقلاب اسلامى، در زمینه نهادینه کردن ساختارجامعه و تبیین جهت‌گیری‌ها و رویکردهاى سیاسى؛ دریایى از اندیشـه پدید آورد به گونه اى کـه از سرچـشمه زلال اسلام ناب محمدى، همه جهان را سیراب کرد. پیر جماران سرانجام پس از سال ها تلاش در مسیر تجلی و تحقق آرمان‌های اسلام در 14 خرداد 1368 خورشیدی به ندای حق لبیک گفتند و به دیدار معبود شتافتند.

 

156608647

 

سیر زندگی امام خمینی(ره)

سیدروح‌الله موسوی خمینی در روز نخست مهر ماه ۱۲۸۱ خورشیدی در خانواده‌‌ای مذهبی و روحانی چشم به جهان گشود. او تحصیلات ابتدایی و مقدماتی را در مکتب محلی و مدرسه‌‌ای در خمین گذراند. جوانی امام(ره) را می‌توان از زمان مهاجرت او به حوزه علمیه اراک برای تحصیلات تکمیلی تا ۴۰ سالگی ایشان دانست.

یکسال بعد به دنبال مهاجرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی برای تأسیس حوزه علمیه قم، امام(ره) نیز راهی این شهر شدند و در حوزه علمیه به تحصیل فقه، فلسفه اسلامی و عرفان پرداختند و در ۱۳۱۳ خورشیدی به درجه اجتهاد رسیدند. سپس ایشان سیاست‌های محمدرضا پهلوی به خصوص انقلاب سفید را مورد نقد قرار دادند و به دلیل اعتراض به تبعیت محمدرضا پهلوی از سیاست رژیم صهیونیستی و آمریکا در عاشورای ۱۳۴۲ خورشیدی، ۱۰ ماه زندانی و سپس در ۱۳۴۳ خورشیدی به دلیل سخنرانی علیه اعطای کاپیتولاسیون به مستشاران نظامی آمریکایی، تبعید شدند. امام فرزانه ۱۴ سال در تبعید بودند که حدود یک سال در ترکیه، سپس عراق و در پایان چند ماه در فرانسه اقامت داشتند. در این مدت همواره پیگیر اوضاع سیاسی ایران بودند و با ارسال پیام و اعلامیه، اسلام ‌گرایان و مخالفان را رهبری و به تدوین نظریه ولایت فقیه پرداختند. یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی، بررسی و تحلیل مصاحبه های امام خمینی(ره) با خبرنگاران و رسانه های خارجی در سال 1357 و آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و اندکی پس از آن است که در تاریخ مطبوعات این مصاحبه‌ها به عنوان ماندگارترین و اثرگذارترین گفت وگوهای تاریخ باقی مانده است.

 

بیشتر بخوانید: 

13 دوچرخه سوار از ساری تا حرم امام راحل (ره) رکابزنی می کنند

رهبر انقلاب همانند امام راحل تکلیف مدار است/مقاومت و تقوا دو عنصر ناکام کننده دشمن است

سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در تهران و استان‌ها چه برنامه‌هایی برگزار می‌شود؟

 

نگاهی به ماندگارترین مصاحبه‌های امام خمینی(ره)

نخستین گفت وگوی امام(ره) با خبرنگاران و رسانه‌های خارجی مصاحبه با خبرنگار فرانسوی در اردیبهشت ۱۳۵۷ بود.  لوسین ژرژ از امام پرسید: «شاه شما را متهم می‌کند که مخالف تمدن و گذشته‌گرا هستید؛ جواب شما به این مطلب چیست؟» امام(ره) در جواب فرمودند: «این خود شاه است که عین مخالفت با تمدن است و گذشته‌گراست. مدت 15 سال است که من در اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایم خطاب به مردم ایران مُصراً خواستار رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی مملکتم بوده‌ام. اما شاه سیاست امپریالیست ها را اجرا می‌کند و کوشش دارد که ایران را در وضع عقب‌ماندگی و واپسگرایی نگاه دارد. رژیم شاه رژیمی دیکتاتوری است. استقلال قضایی و آزادی فرهنگی به هیچ وجه وجود ندارد.»

خبرنگار شبکه تلویزیونی CBSدر تاریخ 22 دی 57 با بیان این سوال که ابهاماتی درمورد نقش شما در آینده وجود دارد، از امام خمینی(ره) در خصوص نقش خود در آینده پرسید، امام پاسخ دادند: «من در آینده هم همین نقشی را که الان دارم خواهم داشت، نقش هدایت و راهنمایی و در صورتی که مصلحتی در کار باشد اعلام می کنم و اگر خیانتکاری در کار باشد با او مبارزه می کنم، لکن در خود دولت هیچ نقشی ندارم.»

خبرنگار رادیو مونت کارلو از امام پرسید: آیا شما این فرض را مورد بررسی قرار داده اید که خود مسئولیت جمهوری اسلامی را بر عهده بگیرید، در چه حدود و با چه شرایطی؟ امام(ره) در پاسخ گفتند: خیر من مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده نمی‌گیرم کار من هدایت است.

خبرنگار معروف مصری در آبان ۵۷ در گفت وگویی با امام(ره) از ایشان سوال کردند: به نظر حضرت آیت‌ اللّه، کیفیت‌ و ماهیت حکومت اسلامی که طرح فرموده‌اید، چیست؟ و وجه تمایز آن با اسلامی که در قانون اساسی‌ منظور شده اسـت، چیست؟ آیا در طـرح مسئله حکومت اسلامی بیشتر نظر به مسایل اجتماعی اسلام است‌ یا مسایل‌ سیاسی اسلام؟ آیا منظور ازاجرای دقیق احکام اسلام این است که فی المثل دست دزد را از این به بعد قطع کنید؟ چگونه برداشتی دارید؟ امام(ره) در جواب محمدحسنین هیکل پاسخ دادند: «مـطلب مـورد نظر، این است که نظامی که‌ مخالف‌ نظام‌ اسلام است در همه چیز، هم فرهنگش برخلاف اسلام است، هم ارتشش و هم اقتصادش و هم سیاستش، بایستی‌ منقلب‌ شود و نظام اسلام تحقق پیدا کـند. پس از ایـنکه نـظام اسلامی تحقق‌ پیدا کند آن ‌وقت مـجلس هـست، آرای وکلای مجلس هست، تمام اینها هست...ما می‌خواهیم همه احکام اسلامی را جاری‌ کنیم‌ و عملا ثابت خواهیم کرد که احکام اسلام مترقی اسـت و بـهتر از ایـن است که‌ دزد را ببرند و دزد بیرون بیاورند.»

 

رازداری سیاسی امام خمینی(ره) در مصاحبه‌ با رسانه‌های خارجی

در تفسیر این بیانات و پاسخگویی به شبهه پیش گفته و ایراد احتمالی وارد بر آنها ابتدا باید گفت که این سخنان حرف جدیدی در سیره نظری امام خمینی(ره) نیست و ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی به آنها قائل بوده‌اند. از سوی دیگر به هیچ وجه چنین سخنانی منافاتی با ثبات و تداوم سیره نظری و عملی و رهبری 10 ساله ایشان از بعد از انقلاب اسلامی و طرح حکومت اسلامی بر پایه نظریه ولایت فقیه ندارد. امام(ره) در هنگام اوج مبارزات مردم ایران و حضور خویش در کشوری غربی علاوه بر معرفی داهیانه حکومت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه، به حفظ اسرار نظام اسلامی نیز با هوشیاری کامل اقدام کرده اند.

امام خمینی(ره) در پاسخ پرسش‌های مصرانه خبرنگاران در مورد حکومت اسلامی و ولایت فقیه و نوع مشارکت روحانیون در حکومت با درایت و هوشیاری و اختصار کلام برخورد کرده و حتی گاهی ازبیان مطالب سرنوشت ساز، طفره رفته و یا سوال را به عمد به گونه دیگری پاسخ گفته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه