English

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه:

مسیر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان باز است

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات روابط ایران و عربستان سعودی گفت: هر دو کشور آماده بازگشایی رسمی سفارتخانه‌های ایران و عربستان هستند.

مسیر بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان باز است

به گزارش خبرگزاری موج، علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه درباره آخرین تحولات روابط ایران و عربستان سعودی گفت: از توافق پکن سه موضوع در دستور کار جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی قرار گرفت؛ یک، اعلام رسمی روابط. دوم،بازگشایی سفارتخانه ها و نمایندگی های کنسولی و سوم تبادل سفیران. خوشبختانه امروز که صحبت میکنیم در بخش اعلام رسمی روابط با سفر آقای امیرعبداللهیان به پکن و دیدار با وزیر خارجه عربستان سعودی روابط رسماً اعلام شد و از سر گرفته شد و متعاقب آن هیئت هایی به سفارتخانه‌ها و کنسولگری های دو کشور اعزام شدند.

 

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک/توافق ایران و عربستان

دلایل توافق عربستان با ایران چیست؟ / آیا عربستان منافع غرب را در ارتباط با ایران نادیده می گیرد؟

 

وی در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌ها گفت: از طرف جمهوری اسلامی ایران 2 هیئت مشخص بالغ بر 20 نفر به ریاض و جده عزیمت کردند و ترتیبات بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری ایران و همچنین نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی را در پیش گرفتند. امروز می توان گفت که دوستان ما و همکاران ما وظایف خودشان را در این دو شهر ریاض و جده به نحو احسن انجام داده و آماده بازگشایی رسمی سفارت خانه ها هستیم.

عنایتی افزود: از طرف عربستان سعودی دو هیئت به ایران سفر کرده و بازدیدی از محل نمایندگی و سرکنسولگری داشتند. طرف سعودی هم این امادگی را دارد که بتوانیم همزمان سفارت خانه های دو کشور را بازگشایی کنیم. البته سفارتخانه ما در ریاض و سرکنسولگری ما در جده عملاً به صورت دو فاکتو کار خودش را انجام میدهد.  

مدیرکل خلیج فارس با بیان اینکه با وزارت خارجه عربستان ملاقات‌هایی صورت گرفته و یادداشت هایی تبادل می شود، اظهار کرد: اکنون مناسبات کاری ما با عربستان سعودی از مسیر سوئیس و نیویورک صورت نمیگیرد. طی یادداشتی از سفارت سوئیس و نمایندگی خودمان در نیویورک تشکر کردیم که طی سالیان گذشته این بار را به دوش کشیدند و اکنون این کار به صورت مستقیم از سوی سفارت ایران در عربستان با وزارت خارجه عربستان سعودی صورت میگیرد. تماس‌های مکرری از طرف وزیر خارجه ایران و عربستان سعودی با یکدیگر برقرار است.

وی افزود: من شخصا با همتای خودم در عربستان گفتگوهایی را به مناسبت های مختلف داریم. این ارتباط الان به صورت عملی برقرار است اما ما در انتظار بازگشایی رسمی سفارت خانه ها هستیم و امیدواریم به صورت همزمان یا شبه همزمان بین ایران و عربستان سعودی صورت بگیرد و حلقه ی این ارتباط کامل بشود.

عنایتی درباره تعیین سفرای دو کشور خاطر نشان کرد: اقدام دو طرف نسبت به معرفی سفرا به کشورهای یکدیگر صورت گرفته که ترتیبات اجرایی خاص خودش را دارد و انتظار می‌رود که در آینده این کار صورت بگیرد. برای ما بازگشایی سفارت و کنسولگری ایران بسیار مهم است و به خاطر عزیمت حجاج ما به عربستان سعودی در آن شتاب کردیم. می‌خواهیم که به امید خداوند در سال جاری تقریبا عزیمت حجاج ما با بازگشایی سفارت و سرکنسولگری ایران همراه باشد.  

وی همچنین افزود: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت بیشتری در این مناسبت باشیم. راه زیادی را با عربستان سعودی داریم و از نقطه‌ای شروع کردیم و انشاالله این مسیر را ادامه می‌دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه