English

پس از گذشت هشت سال

شرایط حج عمره برای ایرانیان فراهم شد

وزیر امور خارجه ایران که هم‌اکنون در پکن به سرمی‌برد، از توافق و امضاء بیانیه‌ای مشترک با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان و حضور دوباره ایرانی‌ها در مراسم دینی عمره خبر داد.

شرایط حج عمره برای ایرانیان فراهم شد

به گزارش خبرگزاری موج، وزیر امور خارجه ایران که هم‌اکنون در پکن به سرمی‌برد، درحالی از توافق و امضاء بیانیه‌ای مشترک با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان و حضور دوباره ایرانی‌ها در مراسم دینی حج عمره خبر داد که غبیت ایران در عمره وارد هشتمین سال شده است.

سفر عمره‌گزاران ایرانی به عربستان از سال ۱۳۹۴ پس از ماجرای تعرض در فرودگاه جده، از سوی ایران متوقف شد، ‌ اما این رویه از سال ۱۳۹۵ با قطع روابط سیاسی دو کشور و تعطیل شدن سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در ایران و عربستان، ادامه پیدا کرد.

ایران برای ازسرگیری عمره، سه شرط گذاشته بود که از جمله آن‌ها، اشد مجازات و محکومیت سنگین برای ماموران خاطی فرودگاه جده بود. پس از آن‌که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اعلام کرد این حکم در عربستان اجرا شده است، مقامات حج دو کشور مذاکره برای ازسرگیری عمره را آغاز کردند، گرچه بازگشت زائران ایرانی به عمره، به بازگشایی کنسولگری ایران در عربستان منوط شد.

سازمان حج و زیارت درباره پافشاری برای اجرای این شرط بارها توضیح داده بود که «با توجه به طولانی بودن مدت عمره و به تجربه گذشته و مشکلاتی که معمولا زائران با آن مواجه هستند، دشوار است زائران بدون حمایت کنسولی به عربستان اعزام شوند و وضعیت عمره قابل قیاس با حج تمتع نیست.»

اکنون پس از امضاء بیانیه مشترکی بین ایران و عربستان، حسین امیرعبداللهیان ـ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ـ خبر داد که در مورد حضور مجدد شهروندان ایرانی در حج عمره با عربستان توافق کرده است.

علاوه‌بر این، محمد کشاورززاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به بیانیه وزرای خارجه ایران و عربستان که در پکن امضاء شد، از بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور در ریاض و تهران طبق زمان‌بندی و بازگشت روابط به حالت عادی خبر داد.

در متن بیانیه مشترک ایران و عربستان که ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پکن امضاء شد، آمده است که «دو طرف توافق کردند نمایندگی‌های دو کشور در زمان مورد توافق، بازگشایی شود و اقدامات لازم را برای گشایش سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران و سرکنسولگری‌های این دو کشور در جده و مشهد صورت دهند.»

همچنین «دو طرف توافق کردند هماهنگی‌های لازم را میان هیأت‌های فنی برای بررسی راه‌های گسترش همکاری میان دو کشور، از جمله از سرگیری پروازها و سفرهای متقابل هیأت‌های رسمی و بخش خصوصی، تسهیل اعطای روادید برای شهروندان دو کشور از جمله روادید عمره، ادامه دهند.»

طبق آخرین آمار سازمان حج و زیارت، در حال حاضر حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سال ۱۳۹۵ در نوبت عمره هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی