English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

آزادی اسدالله اسدی با تحرکات و رایزنی‌های دیپلماتیک/ آزادی اسدی پس از پنج سال اسارت غیر قانونی در میان مدعیان قانون و دموکراسی

اسدالله اسدی دیپلمات شاغل در سفارت ایران در اتریش که به اتهام خرابکاری و بمب گذاری در یکی از مجالس گروه مجاهدین خلق بازداشت شده بود، با تحرکات و رایزنی‌های دیپلماتیک دولتمردان کشورمان آزاد و به کشور بازگشت.

آزادی اسدالله اسدی با تحرکات و رایزنی‌های دیپلماتیک/ آزادی اسدی پس از پنج سال اسارت غیر قانونی در میان مدعیان قانون و دموکراسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، اسدالله اسدی دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل پنج سال اسارت به مام وطن بازگشت. این مطلبی بود که طی روزهای گذشته از آزادی دیپلماتی خبر می‌داد که در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود؛ خبری که به سرعت در رسانه‌ها منتشر شد. سناریویی صهیونیستی- آمریکایی که به گفته «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه، با عنوان «دروغ بزرگ» و با هدف بحران سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت.

 

درباره اسدالله اسدی

اسدالله اسدی در سال 1350 دیده به جهان گشود. این دیپلمات ۵۲ ساله در سفارت ایران در کشور اتریش فعال بود. اسدی در جریان یک سفر خانوادگی با اتهام مشارکت در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در 2020میلادی بازداشت کردند. این اتهام از سوی دولت بلژیک به همراه سه متهم دیگر وارد شد. این اتهام و بازداشت درست در روزی صورت گرفت که «حسن روحانی» رئیس جمهور اسبق کشورمان، عازم یک سفر اروپایی به مقصد سوئیس و اتریش بود. در همان زمان «محمدجواد ظریف»وزیر وقت امور خارجه ایران با اشاره به همزمانی این 2 اتفاق از دستگیری دیپلمات کشورمان توسط اروپا به عنوان «عملیات پلید برای دادن نشانی غلط» یاد کرد. در همین ارتباط نیز دستگاه دیپلماسی کشور در واکنش به اقدام هماهنگ فرانسه، آلمان و بلژیک در این طراحی شوم، با احضار سفرای این کشورها مراتب اعتراض جدی خود را اعلام کرد.

 

روزهای اسارت

این سه کشور روزها و شرایط بسیار سختی را برای اسدی رقم زدند، به‌طوری که او را 100 روز در زندان بیماران اعصاب و روان، 90 روز در سلول انفرادی بدون تهویه هوا و 28 روز در بونکر بآب بدون لباس زندانی کردند. تمام این مسائل سبب شد تا او یک دست‌ نوشته‌ای را به همسرش بدهد و از روزهای سخت زندان بنویسد، دست نوشته‌ای که همسرش در فضای مجازی منتشر کرد. در بخشی از آن آمده است: «هیچ زندانی باور نمی‌کرد که من ۲۰ روز در بونکر نگهداری شده‌ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می‌شدند و مجدداً به سلول خود باز می‌گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد. در بونکر کلیه وسایلم را پشت در گذاشتند، به جز یک عدد تشک پلاستیکی، یک پتو و یک توالت فرنگی هیچ چیز نبود و کف و سقف با کاشی و سرامیک بدرنگ پوشیده شده بود به نحوی که آن را به یک غسالخانه شبیه کرده بود.»

تمام این روزها گذشت تا سرانجام در 16 بهمن 1399 دادگاه قضایی «آنتورپ» بلژیک با رد مصئونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، از صدور حکم 20 ساله جبس برای این دیپلمات ایرانی خبر داد.

 

بیشتر بخوانید:

واکنش سخنگوی دولت به آزادی اسدالله اسدی

قدم اول برای پاسخ به درخواست تعامل از سوی بلژیک، آزادی اسدی بود

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی وارد تهران شد

 

مدعیان چه می‌گفتند؟

بازداشت اسدالله اسدی با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های داخلی و خارجی مواجه شد، به طوری که رسانه‌های اتریشی تا مدت‌ها به این مسأله می‌پرداختند. سایت روزنامه کرون در اتریش، در حاشیه گزارش سفر حسن روحانی به وین نوشت که دولت اتریش ظرف مدت ۴۸ ساعت مصونیت دیپلماتیک اسدالله الف را لغو می‌کند.

همچنین سایت روزنامه اتریشی Kleine Zeitung مدعی شده بود که دیپلمات بازداشت شده که از سال ۲۰۱۴ در وین مستقر است، از قرار «طراح» این بمب‌گذاری بوده و در سفر به لوکزامبورگ، مواد منفجره را در اختیار یک زوج ایرانی قرار داده و از آن‌ها خواسته‌است که آن را در گردهمایی پاریس سازمان مجاهدین منفجر کنند.

یک مقام اروپایی مدعی شده بود که «کشف عملیات و پرونده مشترک پلیس امنیت اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ، بر مبنای اطلاعاتی بود که موساد در اختیارشان گذاشته بود. آن‌ها می‌دانستند که اسدالله اسدی قرار است یک دستگاه انفجاری را به دست چند عامل در اروپا برساند»

همچنین ۲۰ شخصیتی که در ۲۰۱۸ از مهمانان گردهمایی ویلپنت بودند، به‌عنوان شاکی خصوصی در این پرونده حضور داشتند. «اینگرید بتانکور»سیاستمدار فرانسوی- کلمبیایی از جمله شاکیان خصوصی اسدی بوده است.

 

download

 

رایزنی‌های دولت ایران برای آزادسازی اسدی

دولت سیزدهم و دستگاه خارجه از ابتدای آغاز به کارشان پیگیری‌های بسیاری برای آزادی این دیپلمات ایرانی داشتند. گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری وزرای امور خارجه ایران و بلژیک و همچنین ورود مستقیم سیدابراهیم رئیسی برای پیگیری این مسأله روند آزادی وی را تسریع کرد. 2 تماس تلفنی رئیس جمهور ایران و نخست وزیر بلژیک که یکی در 10 اسفند ۱۴۰۱ و دیگری ۳۱ فرودین سال جاری انجام شد به خوبی گویای همین مسأله است. قابل توجه آنکه سه روز پس از تماس تلفنی اول، دادگاه قانون اساسی بلژیک با صدور یک رای جدید معاهده مبادله زندانیان میان ایران و بروکسل را قانونی اعلام کرد و ۳۵ روز پس از تماس تلفنی دوم اسدالله اسدی از زندان آزاد شد.

نخست وزیر بلژیک نیز در این تماس‌ها خواهان «تعامل بزرگ» با ایران بود. بنا به گفته «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، تاکید رئیس‌جمهور کشورمان این بود که گام اول برای این «تعامل»، آزادی دیپلمات ایرانی بوده که این مهم به ناچار با موافقت بلژیک همراه شده است.

 

بازگشت دیپلمات ایرانی به کشور

سرانجام پس از حدود پنج سال پیگیری‌های مستمر دولتمردان، روز گذشته «پنجم خرداد» خبری از آزادی اسدالله اسدی و تصاویری نیز از او منتشر شد. این تبادل زندانی با همکاری کشور عمان صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه