English

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع خبر داد؛

ایجاد اختلال روی پرنده های شناسایی دشمن در فاصله ۴۰۰ کیلومتری/ درخواست انتقال فناوری کشورهای پیشرفته از ایران

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع با تشریح ابعاد توانمندی های صنعت دفاعی در حوزه " پدافند هوایی و تعامل آن با جنگ الکترونیک " از ایجاد اختلال روی پرنده های شناسایی دشمن در فاصله ۴۰۰ کیلومتری خبرداد.

ایجاد اختلال روی پرنده های شناسایی دشمن در فاصله ۴۰۰ کیلومتری/ درخواست انتقال فناوری کشورهای پیشرفته از ایران

به گزارش خبرگزاری موج، افشین نادری شریف در گفت‌وگو با روابط عمومی وزارت دفاع با بیان اینکه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چندی پیش نمایشگاهی تحت عنوان پدافند "هوایی در تعامل با جنگ الکترونیک و تحت یک سیستم شبکه و سیستم یکپارچه فرماندهی" را برگزار کرد که  این نمایشگاه نمایانگر  پیشرفت های صنعت دفاعی در این حوزه بود، گفت: در گذشته، جنگ، تحت یک شبکه یکپارچه و ترکیبی، یک مزیت بود؛ تعامل بین نیروهای زمینی هوایی و دریایی در یک عملیات یک مزیت بود، اما امروز جنگ و نبرد های تحت شبکه یکپارچه یک الزام است و اگر نباشد محکوم به شکست هستید.

نمایش مجموعه پدافندی و آفندی درکنارهم باعث شناخت تسلیحات مورد نیاز آینده شد

نادری شریف در پاسخ به این سوال که قرار گیری سامانه های آفندی و پدافندی در یک نمایشگاه چه دستاوردی برای نیروهای مسلح به همراه داشته است، یادآورشد: نیروهای مسلح طی سال های اخیر در حوزه پدافند هوایی و جنگ الکترونیک دستاوردهای خیلی خوبی داشته‌اند . در حوزه سیستم های فرماندهی، سامانه های پدافندی اعم از سامانه های توپخانه ای و سامانه های موشکی فعالیت هایی انجام شده بود، اما هیچ زمانی ما در یک نمایشگاه این ها را بر اساس حوزه عمل و قابلیت آن ها  در کنار هم قرار ندادیم و نمایش مجموعه پدافندی، آفندی، موشک ها و سیستم شبکه محور فرماندهی درکنار یکدیگر به شناخت بیشتر نیروهای مسلح از قابلیت های ایجاد شده و نیاز های آینده کمک کرد.

یکی از مبناهای اصلی این نمایشگاه شناخت راهبردی در حوزه  پدافند هوایی بود

نادری شریف ادامه داد: در این نمایشگاه تصمیم بر این شد که همه سامانه های پدافند هوایی که شامل سامانه های شناسایی، درگیری سرد، اخلال کننده ها و درگیری گرم را با توجه به محدوده عملیاتشان کنار هم قرار دهیم، هنگامی که این سامانه ها در کنار هم قرار گرفتند آن زمان توانستیم دید بسیار خوبی نسبت به سامانه یکپارچه پدافند هوایی کشور در شبکه یکپارچه فرماندهی پیدا کنیم و ببینیم نیازمندی ها چیست و در کجا نیاز داریم که یک سامانه را ارتقا دهیم و کجا نیاز داریم که در همین مقطع بمانیم و بهینه سازی را در دستور کار قرار دهیم؛ در چه فاصله و چه محدوده ای پوشش سامانه پدافندی داریم و در مجموع چه پروژه و محصول تحقیقاتی بایستی تعریف کنیم.

معاون صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در پاسخ به علت نمایش برخی از تجهیزات حوزه رزم زمینی و سایر دستاوردهای دفاعی و غیر دفاعی نیز گفت: در کنار موضوع پدافند هوایی ، جنگ الکترونیک و شبکه کنترل فرماندهی یکپارچه، برخی از دستاوردهای سه سال اخیر وزارت دفاع هم به نمایش در آمد. در سال گذشته نمایشگاه صنعت دفاعی نداشتیم و محصولات و سامانه های جدیدی را که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ به دست آمده بود، به نمایش نگذاشتیم و برای همین در کنار موضوع پدافند هوایی دستاوردهایی از جمله موشک های نقطه زن  هدایت لیزری، نقطه زن مهمات های هوشمند و نقطه زن راکت های هوشمند و نقطه زن انواع خودروهای زرهی، ارتقایی هاو ...  به نمایش درآمد.

 دشمن روی تسخیر آسمان سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه پیام خاصی را به منطقه و کشورهای همسایه ارسال کرد یا خیر گفت: دشمن روی تسخیر آسمان سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده و نقطه برتری خود را در آسمان جستجو می کند؛ در راهبردهای دکترین دفاعی دشمن این است که اگر بتواند آسمان را تسخیر کند، احتمال پیروزی بیشتر خواهد بود؛ دشمنان روی این مسئله مانور می دهند و چندی پیش هم رژیم اشغالگر قدس ادعای بی اساس کرده که در آسمان ایران نفوذ کرده است.

وی ادامه داد: با نمایش این تجهیزات، انواع و اقسام رادارهای کشف و شناسایی و سامانه های پدافند هوایی، این پیام را برای دشمن ارسال کردیم که ادعای دشمن از روی عجز و ناتوانی است و آسمان ایران به گونه ای نیست که به راحتی  قابل نفوذ باشد و یک پرنده دشمن بتواند وارد بشود و هیچ‌یک از سیستم های شناسایی ما متوجه نشوند. ما توانستیم روی پرنده های شناسایی دشمن در فاصله ۴۰۰ کیلومتری اخلال ایجاد کنیم؛ دشمن هم می‌داند که این دانش در صنعت دفاعی جمهوری اسلامی به دست آمده و نهادینه شده است.

وی در همین زمینه افزود: دشمن به توانمندی های ما آگاه است و می‌داند اگر خطایی مرتکب  شود ده برابر آن ضربه خواهد خورد و هزینه پرداخت خواهد کرد.

کشورهای صاحب تکنولوژی درخواست خریداری سامانه های دفاعی ما را دارند

معاون صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع در توضیح بخش‌های دیگر نمایشگاه صنعت دفاعی تصریح کرد: بخش دیگری از این نمایشگاه به حوزه سامانه ها و تسلیحات آفندی، موشک‌های کروز، حوزه پهپادی و بمب‌های کروز اختصاص داشت. برای کشور ما عزت آفرین است که کشورهای صاحب تکنولوژی، درخواست خریداری سامانه های دفاعی ما را دارند و درخواست انتقال تکنولوژی دارند که این حکایت از پیشرفت صنعت دفاعی در طراحی ، ساخت و خودکفائی سامانه های دفاعی دارد.

رونمایی از سامانه های جدید در نمایشگاه صنعت دفاعی ۱۴۰۱

نادری شریف در پاسخ به این سوال که آیا در این نمایشگاه از برخی محصولات جدید هم رونمایی شد یا خیر؟پاسخ داد: بخش زیادی از محصولات ما جدید بود، اما برخلاف دوره‌های گذشته که می آمدیم یک سامانه را به صورت خاص رونمایی می کردیم، در این دوره تعداد زیادی از  محصولات و سامانه ها را با هم رونمایی کردیم؛ یعنی تجمیعی از محصولات در کنار هم به عنوان تسلیحات نظامی مکمل یکدیگر، قدرت و توان دفاعی ما را چندین برابر بیشتر از آنی که مثلاً باور ۳۷۳ به وجود می‌آورد را نشان می دهد؛ در این نمایشگاه ترکیبی از رادارها، سامانه‌های پدافندی و سامانه های جنگ الکترونیک که همگی سامانه جدید بودند در تعامل با یکدیگر، هم قدرت و توانمندی دفاعی ما را نشان داد. و هم در نمایش سیستم‌های آفندی ترکیب بمب‌های هوشمند ما با پهپاد ها یک سامانه سلاح جدید و راهبردی را به رخ کشید.

صنایع دفاعی متمایز از دیگر صنایع فعال در کشور است

وی در پاسخ به سوالی درباره نظر روسای سه قوه و دیگر مقامات کشوری و لشکری در بازدید از نمایشگاه صنعت دفاعی گفت: امروز جوانان این مرز و بوم باوجود تحریم‌های ۴۰ ساله، موفق به طراحی سامانه‌هایی شدند که تنها در اختیار چند کشور محدود است و البته ما تنها بخشی از موفقیت های خود را رسانه‌ای می‌کنیم و در واقع این که ما چه پیشرفت هایی داشتیم و به چه قله هایی دست پیدا کرده ایم را نمی توانیم تماماً به مردم ارائه کنیم؛ اما ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که پیشرفت صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران ورای دیگر صنایع فعال در کشور است. برای مثال استانداردهای طراحی و ساخت یک خودروی نظامی به مراتب سختگیرانه تر از یک خودروی تجاری و معمولی است؛ هنگامی که در مجموعه دفاعی چنین خودروهایی را ساختیم نشانگر توانمندی و پیشران بودن صنعت دفاعی است.

 دنبال ایجاد نمایشگاه دفاعی برای آحاد مردم جامعه هستیم

 معاون صنعتی و تحقیقاتی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی با موضوع ابعاد بین المللی نمایشگاه پدافندی و جنگ الکترونیک وزارت دفاع گفت: من بازدیدکننده‌های این نمایشگاه را به دو بخش تقسیم می کنم، یک بخش همکاران ما در نیروهای مسلح بودند که آنها به توسعه بخشی از توانمندی ها مطلع شدند و از آنها نیز استفاده می کنند؛ بخش دیگر مخاطبان خارج از نیروهای مسلح بودند که آنها هنگامی که توانمندی صنعت دفاعی کشور را در ساخت این تجهیزات بومی پیشرفته که تنها بین ۴-۵ کشور دنیا تولید می شود؛ دیدند، متوجه شدند این دستاوردها حاصل تلاش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در داخل کشور است و بسیار شگفت زده شدند.

 وی ادامه داد: تعدادی از بازدیدکنندگان با توجه به شرایط تحریم با این باور که این محصولات تولید کشور است بسیار متعجب بودند. قطعاً این نمایشگاه بر افزایش روحیه بازدیدکنندگان موثر بوده و به دنبال فضایی هستیم که بتوانیم این دستاوردهای دفاعی را در معرض دید عموم دانشگاهیان و نخبگان خود قرار دهیم تا روحیه خودباوری در بین اقشار مختلف جامعه افزایش یابد.

 درخواست انتقال فناوری کشورهای پیشرفته از ایران

 وی در پاسخ به این پرسش که یک خط رسانه در بین رسانه های بیگانه در خصوص کیفیت برخی از محصولات دفاعی مطرح شده و در این خصوص چه نظری دارید، گفت: این موضوع که دشمن مطرح می‌کند عمدتا بر روی سامانه های پهپادی ما است. دشمن توان موشکی ما را پذیرفته بود اما در عرصه پهپادی انتظار نداشت که با این تحریم ها ما به پیشرفت های اساسی رسیده باشیم. بخشی از این موضوع را در درگیری با داعش حس کرد، اما ما هیچ وقت در توسعه صنایع خود متوقف نبوده و فراتر از آن هم قدم  می برداریم.

این برای دشمن خیلی سخت است کشوری که دائماً تحریم است، کشوری که دائماً محدودیت دارد و هیچ سرمایه گذاری خارجی روی آن نشده به این نقطه رسیده باشد. برای آنها خوشایند نیست و این دقیقاً شکست تمام سیاست های تحریم دشمن به خصوص در حوزه نظامی است و این طبیعی است که کار رسانه‌ای کنند و این پیشرفت ها را کتمان کند؛ چون اگر دنیا به این نتیجه برسد که ایران بر خلاف همه تحریم‌ها در حوزه موشکی و پهپادی توانست به این پیشرفت‌ها دست یابد، این یعنی شکست سیاست های دشمن و پیروزی اراده ملت ایران در صرف فعل "ما می توانیم. "

نادری شریف در پاسخ به این سوال که آقای رئیس‌جمهور در جمع نخبگان و مدیران وزارت دفاع درخواست کردند که استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گیرد و زیست بوم دفاعی زیست‌بوم جذابی برای نخبگان باشد، گفت: موضوع نخبگان در وزارت دفاع به دو دسته تقسیم می شود. یک دسته نخبگانی که در داخل وزارت هستند که ما برای نگه داشت و توسعه برنامه های این افراد، خدمات گوناگونی را در نظر گرفته‌ایم و آنها را حمایت می‌کنیم؛ اما دسته دیگر نخبگان ملی هستند. این افراد داخل وزارت دفاع نیستند و نخبگانی هستند که در سطح کشور در دانشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش‌بنیان و... در حال فعالیت هستند که ما باید این افراد را یا جذب کنیم و یا از توانمندی آنها در قالب پروژه های مختلف استفاده کنیم. به کارگیری هر دو دسته با راهبردها و سیاست‌های مختلف در دستور کار است و ما برای منسجم تر شدن موضوع نخبگان، مرکزی تحت عنوان مرکز راهبری نخبگان را در وزارت دفاع ایجاد کرده ایم.

 سرریز توانمندی‌های دفاعی سهم زیادی را در صنعت کشور دارد

 معاون امور تحقیقاتی و صنعتی وزارت دفاع در پاسخ به این پرسش که قبل از نمایشگاه روز صنعت دفاعی نمایشگاهی در عرصه غیرصنعتی وزارت دفاع برگزار شد و  رئیس جمهور هم در آن جلسه مطالبه سرریز فناوری های دفاعی به دیگر بخش های کشور را داشت چه اقداماتی در این حوز انجام شده است ،گفت: یکی از شایستگی های وزارت دفاع بحث مهندسی سیستم است. ما روی این موضوع در کل زنجیره ارزش، از ایده تا تولید یک محصول، مسلط هستیم و این نقطه قوت ماست. این توانمندی عامل به وجود آمدن دستاورد های متعدد در حوزه دفاعی شده است.

وی افزود: در یک مقطع، کشور برای صنعت دفاعی هزینه کرد و زیرساخت‌های صنعت دفاعی کشور ایجاد شد؛ الان زمانی است که صنعت دفاعی باید به کمک اقتصاد کشور بیاید و ما این کار را انجام دادیم. سرریز توانمندی‌های دفاعی ما، سهم زیادی را در صنعت کشور دارد و سهم بسیاری از زیرساخت‌های صنعت کشور،  متعلق به صنعت دفاعی است. تلفیق این زیرساخت های صنعتی با آن شایستگی مهندسی سیستم می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 وی ادامه داد: در گذشته نیز صنعت دفاعی از ظرفیت های مازاد خود در راستای کمک به حوزه اقتصادی و صنعتی استفاده می کرد، اما شدتش کمتر بود؛ بعد از بحران اقتصادی سال ۹۹، با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر به جریان انداختن نهضت قطعه سازی در دیگر بخش های کشور، این موضوع سرعت بیشتری در بخش دفاعی پیدا کرد و بسیاری از زیرساخت ها ، توانمندی ها و سرریز فناوری های خود را در اختیار بخش اقتصادی کشور به منظور رفع گلوگاه‌های فناوری و در حوزه هایی که دشمن اقتصاد و صنعت کشور را تحریم کرده بود مانند بخش خودرو، نفت و گاز، حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و تجهیزات پزشکی با دو قید در اختیار گذاشتیم. یکی اینکه بی دلیل زیرساخت ایجاد نکنیم و بخش دانش بنیان کشور را به کار بگیریم. و نکته دوم اینکه رقیب بخش خصوصی نشویم. اگر یک توانمندی در بخش خصوصی وجود دارد ما وارد نشویم. بلکه آن بخش خصوصی را حمایت کنیم که توانمندی خود را توسعه بدهد.

معاون وزیر دفاع همچنین خاطرنشان کرد: اما جاهایی که بخش خصوصی نمی تواند سرمایه گذاری کند یا هنوز به دانش فنی دست پیدا نکرده است ما در وزارت دفاع در آن حوزه ها وارد شدیم تا بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و صنعتی کشور در حوزه های مذکور را برطرف کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه