English

تحلیلگر سیاسی:

سلبریتی‌های سیاسی کف روی آب هستند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: سلبریتی‌ها اثرگذاری چندانی ندارند و چون فاقد پشتوانه ایدئولوژیکی هستند مدتی روی آنتن باقی می‌مانند اما بعد افکار عمومی آنها را طرد و حذف خواهد کرد.

سلبریتی‌های سیاسی کف روی آب هستند

حسین کنعانی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، درباره علت نقش‌یابی فزاینده سلبریتی‌ها در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی گفت: مدت‌هاست ما در موضوع مرجعیت‌های هنری یا ورزشی شاهد ظهور و بروز اشخاصی هستیم که به لحاظ هنر یا قابلیتی که دارند مقبولیت مردمی پیدا کرده‌اند. چنین کسانی معمولا در شبکه‌های اجتماعی هم دارای دنبال کننده‌های بسیار زیادی هستند. البته این موضوع در بسیاری از موارد می‌تواند در فرهنگسازی برای جامعه کمک کننده باشد. اما سلبریتی‌ها وقتی نقش سیاه پیدا می‌کنند که از شهرت و محبوبیت و حضورشان در بین مردم در مسیر دیگری بهره ببرند. بعضی از همین سلبریتی‌ها در امور عام‌المنفعه و تاسیس خیریه مشارکت می‌کنند و روز به روز هم بر محبوبیتشان افزوده می‌شود. چون به فکر مردم و تهیدستان هستند. اما بعضی های دیگر در نقش سرباز فرهنگی دشمن قرار می‌گیرند و بازتاب دهنده حرف‌های دشمن در فضاهای فرهنگی یا ورزشی  می‌شوند. در بسیاری از موارد وقتی مردم به ماهیت این افراد پی می‌برند از آنها فاصله می‌گیرند و محبوبیتشان از بین می‌رود. در دنیا هم چنین اتفاقی افتاده و افرادی در مقطعی معروف و محبوب شده و در مقطع دیگری آن مقبولیت را از دست داده‌اند. در شرایط سیاسی کشور که رسانه‌ها از مهم‌ترین ابزارهای جنگ روانی دشمن علیه ملت ما هستند سلبریتی‌ها با حضور در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند یا به خاطر ناآگاهی از شرایط کشور دچار انحراف می‌شوند. چنین وضعیتی باعث می‌شود تا این قشر نقش اصلی خود را در جامعه از دست بدهند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه گفته می‌شود آن فعالیتی که حرفه سلبریتی‌هاست با فرهنگ مذهبی جامعه ما دارای مغایرت است و همین مساله به تعارضاتی میان این طیف با ساختار دامن زده تصریح کرد: رفتارهای اجتماعی سلبریتی‌ها یا عقاید و فرهنگی که دارند به خود آنها و دنبال‌کنندگانشان بستگی دارد. مردم در شرایط بلوغ کامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارند. به همین دلیل در بسیاری از موارد در برابر رفتارهای سلبریتی‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند و همین باعث می‌شود تا آن سلبریتی جایگاه خودش را از دست بدهد.

کنعانی مقدم درباره این پرسش که چرا امروز در میدان سیاست به جای چهره‌هایی نظیر ناطق‌نوری، لاریجانی و باهنر یا ظریف، جهانگیری و عارف سلبریتی‌ها پایگاه اجتماعی جناح‌های سیاسی را اشغال کرده‌اند گفت: از زمانی که در فضای سیاسی ما به تدریج پدیده سلبریتی سیاسی شکل گرفت آن چهره‌هایی که به عنوان شخصیت‌های سیاسی مطرح بودند کمرنگ شدند. به خاطر اینکه سلبریتی‌ها هیچ حد و مرزی برای کنش سیاسی قائل نیستند و فقط دنبال هوادار و فالوئر هستند. به همین خاطر متاسفانه ظهور و بروز سلبریتی‌های سیاسی با دستمایه حمایت از غرب در رسانه‌ها برجسته و پررنگ می‌شود. ماجرای این سلبریتی‌های سیاسی حکایت همان کفی است که روی آب دریا می‌آید و گوهرهای تابناک و ارزشمند در قعر دریا مخفی می‌شوند. البته اینها اثرگذاری چندانی هم ندارند و چون فاقد پشتوانه ایدئولوژیکی هستند مدتی روی آنتن باقی می‌مانند اما بعد افکار عمومی آنها را طرد و حذف خواهد کرد. درواقع زمانی که نخبگان، اندیشمندان و سیاستمداران در بن‌بست سیاسی قرار می‌گیرند شاهد ظهور سلبریتی‌های سیاسی و حضور هوادارانشان در کف خیابان و ایجاد آشوب و بحران هستیم. درباره این حوادث اخیر که در کشور رخ داده هم به نظر می‌رسد چون شخصیت‌های سیاسی، دبیران احزاب و تشکل‌های مدنی از یک گفتمان سازنده بی‌بهره هستند و عمدتا در اختلافات خودشان به سر می‌برند مردم را رها می‌کنند و بنابراین امروز شاهد این رفتارها در کف خیابان هستیم.

وی درمورد اینکه در برخی محافل گفته می‌شود دستگاه‌های رسمی از جمله صداوسیما با برخی سلبریتی‌ها وارد نوعی معامله شدند اما در ادامه تعارضاتی شکل گرفت که کار از کنترل خارج شد گفت: سلبریتی‌ها وقتی ابزار دست دیگران می‌شوند ممکن است زمانی مورد سوءاستفاده صداو سیما قرار بگیرند و در مقطع دیگری شبکه‌های معاند از آنها بهره‌برداری کنند. اما باید توجه کرد که ما در بها دادن به نخبگان دچار مشکل هستیم. یعنی وقتی به شخصیت‌های سیاسی و مذهبی یا اندیشمندان و نخبگان بها داده نمی‌شود بهانه‌ای به دست سلبریتی‌های کاذب و انحرافی داده می‌شود تا خلا سیاسی و اجتماعی را پر کنند.

کنعانی مقدم درباره اینکه آیا می‌توان به راهکار عملی موثری برای جبران این وضعیت اندیشید اذعان کرد: راهکار همان بها دادن به نخبگان و شخصیت‌هاست تا بهانه‌ای به دست سلبریتی‌های منحرف داده نشود. البته ناکارآمدی احزاب و تشکل‌های سیاسی هم در بروز این شرایط موثر بوده است. بها ندادن به احزاب باعث ایجاد خلا قدرت می‌شود. وقتی خلا قدرت ایجاد شود قطعا رخنه دشمن هم آسان‌تر خواهد شد. انتظار این است که نظام به مساله تقویت و کارآمدی احزاب و تشکل‌های سیاسی بها بدهد. وقتی نظام به احزاب بها ندهد دیگر چه توقعی از دیگران می‌توان داشت. به نظر من تمام شخصیت‌هایی که جزو سرمایه‌های نظام هستند و نیز نخبگان و اندیشمندانی که در کشور داریم باید دیده شوند. اگر اینها دیده نشوند سلبریتی‌های منحرف دیده خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه