English

گزارش خبرگزاری موج از بررسی لایحه بودجه۱۴۰۱؛

ورود مجلس به اختلاف دفاتر اسناد و نیروی انتظامی/ نقل و انتقال مالکیت خودرو به نیروی انتظامی واگذار شد

مجلس با ورود به موضوع بحث میان نیروی انتظامی و دفاتر ثبت اسناد برای ثبت پلاک خودروها، مسئولیت تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو را به نیروی انتظامی دادند.

ورود مجلس به اختلاف دفاتر اسناد و نیروی انتظامی/ نقل و انتقال مالکیت خودرو به نیروی انتظامی واگذار شد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ صبح امروز با حضور ٢٠٧ نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

قالیباف رئیس مجلس در ابتدای جلسه امروز ضمن تبریک میلاد حضرت ابالفضل (ع) به ملت عزیز ایران به ویژه جانبازان سرافرازکشورمان تاکید کرد: جانبازان مایه سرافرازی ملت هستند و ان‌شاالله بتوانیم در مجلس دین خود را به این شهدای زنده و جانبازان عزیز ادا کنیم.

 

اقدام حمایتی مجلس برای دانشجویان تحت پوشش

بهارستان نشینان در اولین مصوبه امروز خود با تبصره ٩ لایحه مذکور که در راستای حمایت از دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و فرزندان رزمندگان معسر با اولویت قرار گرفتن آنها برای دریافت وام بود، موافقت کردند.

همچنین وکلای ملت به دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری، پارک‌های علم و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی اجازه دادند تا از تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات صرفاً تخصصی و به‌روز‌رسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خود استفاده کنند.

 

تکلیف مجلس به شرکت‌های دولتی برای پرداخت مطالبات فرهنگیان

حمایت از فرهنگیان و دانش‌آموزان مناطق محروم همواره جزء دغدغه های نمایندگان به شمار می رود لذا در همین راستا، مجلسی‌ها شرکت‌های دولتی را مکلف به تخصیص یک درصد از درآمد خود جهت احداث مدارس روستایی در روستاهای فاقد مدرسه، توسعه عدالتآموزشی، تأمین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان کردند.

 

تعویق بازنشستگی معلمان تا سن ۶۵ سالگی

نمایندگان مردم در خانه ملت، وزارت آموزش و پرورش را مجاز کردند تا بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت آنها تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد.

در ادامه بررسی تبصره ٩ لایحه بودجه نمایندگان مردم در خانه ملت، صندوق رفاه دانشجویی را مکلف به ارائه تسهیلات و خدمات به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی کردند.

همچنین بهارستان نشینان، به دستگاه‌های اجرائی مجوز دادند تا دو درصد از بودجه هزینه‌ای خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات قرآنی، نمایشی، مطبوعاتی، رسانه‌ای نوین، نشر و کتاب و گردشگری اختصاص دهند.

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه های اجرایی؛ مصوبه مجلس

نمایندگان به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار شهادت و یکپارچه‌سازی حکمرانی در ترویج و همچنین بسط و گسترش مفهوم ایثار،جهاد، مقاومت و شهادت به عنوان سبک زندگی فاخر و مشارکت دستگاه‌ها در این امر خطیر، دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردند، یکدرصد از اعتبارات هزینه ای خود را برای اجرای این موضوع اختصاص دهند.

 

شرکت‌های بیمه مکلف به هزینه کرد مبلغی از درآمد حق بیمه برای کاهش تصادفات

مجلسی‌ها با ورود به بحث کاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در تبصره ١٠ لایحه بودجه، شرکت های بیمه را مکلف کردند تامبلغی از درآمد حق بیمه شخص ثالث دریافتی را برای اقداماتی که منجر به کاهش تصادفات و مرگ و میر و ساخت برنامه‌های فرهنگ‌سازی در جهت کاهش حوادث رانندگی مطابق برنامه عملیاتی آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی می شود، هزینه کنند.

 

مصوبه برای حمایت از معلولان تصادفات جاده ای

مجلس در مصوبه‌ای دیگر با افزایش ٥ درصدی تعرفه جریمه‌های رانندگی در سال ١٤٠١ مقرر کردند، مبالغ حاصله صرف هزینه‌کردحمایت از معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت، اصلاح راه‌های روستایی و معابر در نقاطحادثه خیز بین شهری و راه‌های مناطق محروم مرزی کشور، حوادث جاده ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی در اختیار جمعیت هلال احمرو کمک به خرید تجهیزات و امکانات اتاق تشریح در اختیار سازمان پزشکی قانونی شود.

 

تکلیف مجلس برای تأمین دیه بخشی از زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد

تکلیف نمایندگان برای صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای تامین دیه زندانیان حوادث رانندگی مصوبه دیگر مجلس بود که براساس آنصندوق تامین خسارت‌های بدنی مکلف شدند، دیه زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد را که به دلیل هرگونه محدودیت سقف تعهدات شرکت‌های بیمه و صندوق مذکور در زندان به‌ سر می‌برند و قبل از لازم‌الاجراء شدن قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص‌ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، زندانی شده‌اند را تأمین کنند.

نمایندگان مجلس همچنین امروز مصوب کردند، جریمه تخلفات رانندگی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام شود و کارور (اپراتور)های تلفن همراه نیز موظفند، هزینه پیامک‌ها را در قبوض تلفن همراه مالکان وسیله نقلیه درج و مبالغ مربوطه را از آنها دریافت کنند.

 

تمام مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو به نیروی انتظامی واگذار شد

مجلس با ورود به موضوع بحث میان نیروی انتظامی و دفاتر ثبت اسناد برای ثبت پلاک خودروها، مسئولیت تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت خودرو را به نیروی انتظامی دادند و به موجب این مصوبه، نیروی انتظامی مکلف به راه‌اندازی سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت شد تا تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت را به صورت برخط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای احراز هویت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک خواهد بود.

نمایندگان در مصوبه ای دیگر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را مکلف کردند، با استفاده از ظرفیت­ های بخش غیر دولتی تا سقف شش هزار میلیارد ریال برای تهیه اسناد مالکیت حدنگاری اراضی کشاورزی هزینه کند.

 

معافیت مشمولان متأهل دارای دو فرزند از خدمت سربازی

نمایندگان مردم در مجلس با هدف حمایت از فرزندآوری در سال آینده مقرر کردند، مشمولین غایب و غیرغایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال سن دارند،  از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف شوند. در بخش درآمدی این بند بحث خرید خدمت سربازی برای مشمولان مقیم خارج از کشور نیز مطرح بود که بعد از بررسی پیشنهادات متعدد و عدم تصویب، برای تعیین تکلیف به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شد.

اختصاص کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی از حقوق ماهانه آنان کسر و برای هزینه های تعمیر و نگهداری همان خانه های سازمانی مصوبه دیگری بود که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس در ادامه در موافقت با پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دولت را مکلف به پرداخت اولویت‌دار اعتبارات ردیف‌های بنیه دفاعی بعد از پرداخت اعتبارات حقوق و مزایای کارکنان شاغل بازنشسته کردند.

مجلس در مصوبه ای دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری را موظف کرد، دو درصد از درآمد حاصل از هزینه‌های دریافتی بابت تراکنش‌های نظام بانکی را به طرح تقویت پلیس فتا که توسط فرماندهی انتظامی با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه می‌شود، اختصاص دهند.

 

اختصاص سه هزار میلیارد ریال به ستاد دیه کشور برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز با هدف کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد و کاهش آسیب‌های اجتماعی مترتب برخانواده آنها مصوب کردند تا مبلغ سه هزار میلیارد ریال به ستاد دیه کشور اختصاص یابد.

 

مصوبه مجلس در حوزه بازار مسکن و کمک به اقشار کم درآمد

مجلسی ها در بخش بررسی مسکن در لایحه بودجه ١٤٠١ در موافقت با پیشنهاد رئیس کمیسیون عمران، اختصاص ۳۰ هزار میلیاردتومان برای ساخت مسکن به صندوق ملی مسکن را تصویب کردند و براین اساس در راستای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی مبلغ ٣٠٠ هزار میلیارد ریال بهاین صندوق اختصاص می یابد تا در راستای این قانون هزینه شود.

قالیباف رئیس مجلس در تشریح این مصوبه گفت: این اعتبارات به صندوق ملی مسکن واریز می شود اما در استان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نمایندگان مردم در مجلس در مصوبه ای دیگر برای حمایت از ساخت مسکن، با اختصاص اعتبار ۲۳ هزار میلیاردی برای  اجرای طرحهای بازآفرینی و تولید مسکن موافقت کردند.

 

بیشتر بخوانید:

مصوبه قاطعانه مجلس برای پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند/پروانه پزشکان متخلف باطل می‌شود

 

وکلای ملت ضمن مکلف کردن وزارت راه و شهرداری‌ها با جمعیت پنجاه هزار نفر به نصب دوربین کنترل سرعت در شهرها، در بند دیگری سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف به بازآفرینی بافت‌های فرسوده از طریق در اختیار قرار دادن ۲۰ درصد زمین‌های آنها کردند.

بهارستان نشینان با هدف حمایت از حاشیه نشین ها به وزارت راه و شهرسازی اجازه دادند تا سکونتگاه های غیررسمی که قبل از سال١٣٩٤ به تصرف اشخاص درآمده است و بر اساس مصوبه ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری می‌باشد را به مالکین اعیانی واگذار نماید.

 

اقدام مجلس برای احداث پاسگاه و سالن‌های ورزشی در مناطق کم برخوردار

نمایندگان مجلس در نشست امروز وزارت راه و شهرسازی را مکلف کردند، زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه وحوزه‌های مقاومت و سالن های فرهنگی ورزشی بسیج و ورزشگاه های پانزده هزار نفری در مناطق محروم را به‌ صورت رایگان در اختیارمراکز متولی در طرح های مسکن مهر، مسکن ملی و طرح های بازآفرینی شهری در مناطق کم‌برخوردار قرار دهد.

نمایندگان مجلس با اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای‌، ریلی، هوایی‌، دریایی و تجهیزات و ناوگان موافقت کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه