English

گزارش اختصاصی موج از بررسی لایحه بودجه؛

مصوبه قاطعانه مجلس برای پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند/پروانه پزشکان متخلف باطل می‌شود

نمایندگان مجلس تمامی صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی کردند و پروانه پزشکی (اشتغال) مستنکفین از اجرای این حکم لغو می‌شود.

مصوبه قاطعانه مجلس برای پزشکانی که از کارتخوان استفاده نمی‌کنند/پروانه پزشکان متخلف باطل می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری موج، نشست نوبت بعدازظهر صحن علنی مجلس به  ریاست قالیباف آغاز شد و در ابتدای جلسه، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی از سوی هیات رئیسه مجلس قرائت شد.

پس از قرائت تذکرات کتبی، پارلمان وارد دستور کار خود یعنی بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ شد و اولین موضوع بررسی شده به دریافت کمک بلاعوض دولت از سازمان های بین الملی برای جلوگیریاز حوادث طبیعی اختصاص داشت.

در همین راستا نمایندگان، دولت را مجاز کردند تا در سال آینده برای جلوگیری از زلزله و سیل تا سقف دو میلیارد یورو  از سازمان‌های بین المللی کمک بلاعوض دریافت کند.

 

مجوز مجلس به بانک ها برای مشارکت در طرح های عمرانی

همچنین نمایندگان مجلس به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای مشارکت در طرح های عمرانی و زیرساختی در سال آینده مجوز دادند. 

 

دولت مکلف به تدوین برش یک ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی کشور شد

ضرورت توسعه دپیلماسی اقتصادی سبب شد تا وکلای ملت، پس از بررسی پیشنهادات متعدد دولت را مکلف کنند برش یک ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی خود را با محوریت «گسترش و تعمیق روابط تجاری با کشورهای هدف» تدوین کند.

همچنین به منظور توسعه روش‌ها و الگوهای تأمین مالی و استفاده از ابزارهای مالی، نمایندگان مجلس تصویب کردند کمیته‌ اقتصادی مرکب از بخش‌های اقتصادی دولت و بانک‌ها تشکیل شود.

درادامه مجلسی‌ها به دولت اجازه داده دادند تا از طریق دستگاه‌های اجرائی و به منظور جلب مشارکت بخش غیر‌دولتی جهت اتمام هرچه سریعتر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (‌نیمه تمام، آماده بهره‌برداری و جدید) تا ده درصد از سرجمع اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مربوط به هر دستگاه اجرائی را صرف حمایت از پروژه‌هایی‌ کند که بخش غیر‌دولتی در آنها مشارکت می‌کنند.

بند (الف) تبصره پنج ماده واحده لایحه بودجه سال آینده موضوعی بود که نمایندگان با آن موافقت کردند و به موجب این مصوبه به شرکت‌های دولتی اجازه داده شد که از محل انتشار ده هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی،  طرح‌های دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی خود که به‌ تصویب شورای اقتصاد می‌رسد را اجرایی کنند.

 

 تخصیص ۳۵ هزار میلیارد برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه ها

بر اساس موافقت نمایندگان و تصویب بند (ب) تبصره پنج این لایحه، بهارستانی‌ها با تخصیص مبلغ ۳۵ هزار میلیارد ریال برای پرداخت مطالبات پیمانکاران راه ها و معابر روستایی و خرید تانکرهای آبرسانی مورد نیاز سازمان امور عشایر ایران موافقت کردند. همچنین مجلسی‌ها با موافقت با بندهای (و)، (ح) و (ط) این تبصره این لایحه مقرر کردند که کمیته‌ای متشکل از دولت و مجلس برای نظارت بر نحوه انتشار اوراق تشکیل شود.

 

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت و تکمیل فضاهای آموزشی کشور

نمایندگان مجلس در بند(ی) تبصره پنج لایحه بودجه سال آینده که ضرورت توجه به بحث نوسازی فضای آموزشی کشور را هدف قرار داده بود، با موافقت نمایندگان مقرر شد حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای ساخت، تجهیز، تکمیل و بازسازی فضاهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم پیش بینی شود.

همچنین بهارستان نشینان با اختصاص دو هزار میلیارد تومان جهت ساماندهی بافت فرسوده پیرامون بقاع متبرکه نیز موافقت کردند که به موجب آن بافت فرسوده پیرامونی بقاع متبرکه حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمد‌بن موسی(ع) ساماندهی خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

ارز ترجیحی تعیین تکلیف شد/قالیباف: کالاهای اساسی باید ثبات قیمت داشته باشند

 

مجوز مجلس به شهرداری ها برای تسویه مطالبات خود از طریق تهاتر

در جریان نشست امروز با پیشنهاد علی اکبر کریمی به شهرداری‌ها اجازه داده شد برای تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شده با سایر دستگاه‌‌ها در سال آینده نسبت به تهاتر اراضی و املاک، اقدام کنند.

رئیس مجلس نیز در جریان بررسی این پیشنهاد با تأکید بر اینکه این موضوع برای شهرداری‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: شهرداری‌ها هر اموالی که بخواهند بفروشند باید به تأیید بودجه سالانه شورای شهر خود برسانند، در حقیقت اینجا می‌خواهیم در قالب یک سیاست‌گذاری که نیازی به تعیین سقف هم ندارد به شورای شهر اجازه بدهیم که شهرداری‌ها بتوانند املاک موجودی آنها را با دستگاه‌های دیگر تهاتر کنند.

 

شرکت‌های بورسی موظف به واریز سود از طریق ‫سجام شدند

نمایندگان مجلس ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را موظف به پرداخت سود سهامداران از طریق سامانه سجام کردند.

همچنین نمایندگان مصوب کردند تا کارگروهی برای حمایت از کالای ایرانی تشکیل شود.

 

واریز مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی هر استان به حساب استان محل استقرار واحد

نمایندگان مردم در خانه ملت مقرر کردند تا مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی هر استان به حساب استان محل استقرار همان واحد تولیدی واریز شود.

 

درآمد حاصل از محل افزایش پلکانی آب بهای شهری برای آبرسانی روستایی

نمایندگان مجلس با اختصاص اعتباری تا سقف ۹۶۵میلیارد ریال از محل فروش آب شرب شهری با نرخ مصوب جهت آبرسانی شرب روستایی و عشایری موافقت کردند.

 

پروانه پزشکی یا اشتغال پزشکانی که از کارتخوان استفاده نکنند، باطل می‌شود

نمایندگان مجلس تمامی صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی کردند و پروانه پزشکی (اشتغال) مستنکفین از اجرای این حکم  لغو می‌شود.

 

قوه قضائیه مکلف به ایجاد دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت، قوه قضائیه را مکلف به ایجاد دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده به سامانه تنظیم قرارداد الکترونیکی کردند.

همچنین نمایندگان مجلس برخورداری از معافیت‌های مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات و هرگونه جایزه و مشوقهای صادراتی را منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور دانستند.

 

ساز و کار محاسبه مالیات خودروهای لوکس مشخص شد

وکلای ملت مصوب کردند تا مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن باشد که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال جاری تعیین و اعلام شده است.

 

حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار از طریق اختصاص بخشی از درآمد اپراتورها

نمایندگان مجلس ضمن تکلیف دولت برای اخذ عوارض جاده‌ای در آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی تا پایان خرداد سال آینده، مصوب کردند که بخشی از درآمد اپراتورها صرف حقوق معلولان و ساماندهی کودکان کار شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه