English

گزارش اختصاصی خبرگزاری موج از طرح جدید مجلس؛

طرح ممنوعیت تولید محتوا در توییتر و یوتیوب فاجعه جدید مجلس/ بی‌اطلاعی نمایندگان از طرح صیانت ٢

تعدادی از نمایندگان مجلس به تازگی طرحی را با عنوان طرح ممنوعیت تولید محتوا در توییتر و یوتیوب به امضا رسانده اند که از نگاه کارشناسان می توان آن را طرح صیانت ٢ تلقی کرد.

طرح ممنوعیت تولید محتوا در توییتر و یوتیوب فاجعه جدید مجلس/ بی‌اطلاعی نمایندگان از طرح صیانت ٢

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره طرحی بود که در ٢٣ بهمن ١٣٧٣ در مجلس تصویب و در ٢٦ اسفند به تایید شورای نگهبان رسید.

بر اساس قانون مذکور برخورد با دارندگان تجهیزات دریافت از ماهواره در دستور کار قرار گرفت و نیروی انتظامی نیز بعضا در عملیات‌های پراکنده حسب وظیفه‌ی ذاتی‌اش نسبت به جمع‌آوری این تجهیزات وارد عمل شد؛ اقدامی که در نهایت نتوانست باعث ممنوعیت استفاده از ماهواره ها شود.

حال مجلس یازدهم که گویا علاقه چندانی به همراه کردن مردم با خود ندارد و فقط آحاد ملت را پلی برای رسیدن به صندلی پارلمان می‌بیند، بدون حل شدن معادله چند مجهولی طرح صیانت، در تازه ترین اقدام خود، تلاش کرده ماده‌ای به قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اضافه کند تا هرگونه تولید محتوا در پلتفرم‌های غیرمجاز، جرم تلقی شود.

 

طرح صیانت ٢ در راهروی پارلمان

طرح مذکور در حالی به امضای برخی از وکلای ملت رسیده که هنوز جای زخم طرح صیانت و نگرانی‌ها بابت تصویب آن، به قوت خود باقی است و در شرایطی که جامعه هنوز از چرایی طرح صیانت اقناع نشده است، این بار مجلس انقلابی، کمر همت بسته تا طرح دیگری را در این حوزه به تصویب برساند که به زعم بسیاری از کارشناسان این حوزه، به نوعی می‌‎توان آن را طرح صیانت پلاس یا طرح صیانت ٢ نامید.

طبق این ماده الحاقی، تبلیغ هرگونه کالا، خدمات و آثار هنر ایرانی از طریق شبکه‌ها، رسانه‌ها، بسترها و پلتفرم‌های غیرمجاز (شامل ماهواره یا بستر پهنای باند) ممنوع است و فهرست بسترهای ممنوعه توسط کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور هر سه ماه یک‌بار اعلام می‌شود.

 

بی اطلاعی نمایندگان از جزئیات طرح صیانت ٢

طبق آخرین اخبار گویا ٢٧ نماینده مجلس طرح مذکور را به امضا رساندند، این درحالی است که برخی از آنها از جزئیات طرح آگاه نبوده و فقط نقش امضا کننده را ایفا کرده اند بدون آنکه از تبعات منفی امضای خود پای طرحی که قطعا نارضایتی عموم را در پی خواهد داشت، آگاه باشند.

 

بیشتر بخوانید:

طرح حمایت از حقوق کاربران؛ حرکت مجلس بر لبه تیغ/ طرح صیانت از دایره تصمیمات نمایندگان کمیسیون ویژه خارج می‌شود؟

همه‌ی آن ۱۸ نفر!!!

شفافیت در فضای مجازی منع شد؛ شفافیت آرا نمایندگان مسکوت ماند

 

بهروز محبی نجم آبادی نماینده مردم سبزوار و حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان دو تن از نماینده هایی هستند که در گفتگو با رسانه‌ها عنوان کردند که از جزئیات طرح مطلع نبوده و فقط آن را امضا کرده اند لذا خواستار آن شدند که اطلاعات بیشتر را از بیژن نوباوه وطن کسب کنید.

متاسفانه پیگیری خبرنگار موج و تماس با بیژن نوباوه وطن عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز نتیجه ای در بر نداشت و با وجود چندین بار تماس، کسی پاسخگو نبود.

واقعیت آن است که طرح ممنوعیت تولید محتوا در توییتر و یوتیوب، توان زایش یک فاجعه را دارد و بی اطلاعی نمایندگان از جزئیات آن و اینکه قرار است این طرح چه آثار مثبت یا منفی با خود داشته باشد، هر لحظه نگرانی بابت این بحران را بیشتر می‌کند.

نمایندگان مجلس، گرفتن آزادی اطلاعات از کاربران و محدود کردن آنها در فضای مجازی را برگ برنده خود می‌دانند و گمان می‌کنند با طرح های ناپخته و کارشناسی نشده می توان به جنگ فضای مجازی رفت، درحالی که دنیای امروز، عصر ارتباطات تلقی شده و غُل و زنجیر کردن مردم در چنین شرایطی، بیشتر باعث یافتن راه در رو هایی می شود که نه تنها طرح را زیر سوال می برد بلکه عواقب دور زدن آن خیلی بیشتر از قبل خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه