English

گزارش خبرگزاری موج از آخرین وضعیت طرح صیانت؛

طرح حمایت از حقوق کاربران؛ حرکت مجلس بر لبه تیغ/ طرح صیانت از دایره تصمیمات نمایندگان کمیسیون ویژه خارج می‌شود؟

تعدادی از نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا با جمع آوری امضا، طرح صیانت را از اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی خارج کرده و بررسی آن، در صحن علنی مجلس صورت گیرد.

طرح حمایت از حقوق کاربران؛ حرکت مجلس بر لبه تیغ/ طرح صیانت از دایره تصمیمات نمایندگان کمیسیون ویژه خارج می‌شود؟

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ روز گذشته به موازات بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ ، نمایندگان عضو کمیسیون مشترک در فاصله تنفس ظهرهنگام مجلس، کلیات طرح صیانت یا همان طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را تصویب کردند.

کلیات طرح مذکور که از ابتدا تاکنون با واکنش و حواشی زیادی همراه بود، روز گذشته با تکیه بر اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون ویژه به تصویب رسید؛ موضوعی که انتقادهای زیادی را به سمت مجلس یازدهم که عنوان انقلابی و مردمی بودن را یدک می‌‎کشند، نشانه رفت.

بسیاری از مخالفان اعلام کردند که نه تنها این طرح کارشناسی نشده بلکه تصویب کلیات آن، در شرایطی که مجلس در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده بوده و تبعا انرژی و وقت زیادی از نمایندگان گرفته می‌شود، اقدامی غیرقانونی و اشتباه است.

اما هنوز چند ساعتی از تصویب پرحاشیه کلیات طرح صیانت در کمیسیون ویژه، نگذشته بود که جلال رشیدی کوچی در توییتی، از نامه معاونت قوانین مجلس به رئیس کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران خبر داد و گفت: در این نامه بر غیرقانونی بودن تصویب طرح صیانت تاکید شده است.

 

طرح صیانت ناقص و غیرقابل اجرا است

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس و نماینده مردم آباده در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نامه معاونت قوانین مجلس برای غیرقانونی خواندن تصویب طرح صیانت در کمیسیون ویژه را اقدام مثبتی دانست و گفت: این معاونت در چارچوب درستی حرکت کرد و با توجه به حواشی به وجود آمده در تصویب طرح صیانت، درحال حاضر بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان در حال جمع آوری امضا هستند تا این طرح از اصل هشتاد و پنجی خارج شده و در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: من از ابتدا مخالف طرح صیانت به ویژه اصل هشتاد و پنجی آن بودم چراکه معتقدم این طرح به اشتغال جامعه ضربه خواهد زد.

 

بیشتر بخوانید:

طرح صیانت می‌تواند بدون لحاظ کردن نظر مرکز پژوهش‌های مجلس به تصویب برسد/ هنوز طرح صیانت نهایی نشده است

 

زارع، طرح صیانت را ناقص و غیرقابل اجرا دانست و معقتد است: ما موافق ولنگاری فضای مجازی نیستیم اما از سویی دیگر این طرح نیز قابلیت رسیدن به اهداف پیش بینی شده خود را ندارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس، بر این نکته اشاره کرد که اگرچه برخورد با افرادی که خط قرمزهای نظام را رعایت نمی کنند، امر مهمی است اما مگر چند نفر هستند که بخواهیم برای جلوگیری از عملکرد آنها، چنین طرحی را به تصویب برسانیم؟ این در شرایطی است که شورای عالی فضای مجازی به راحتی می تواند رفتار و عملکرد این افراد را کنترل کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بر ضرورت بررسی طرح در صحن علنی مجلس تاکید کرد و گفت: بدون شک باید نظر و خواسته مردم در این طرح لحاظ شود چراکه جزئیات آن به ضرر کسب و کار خواهد بود و متاسفانه جامعه در حال حاضر آمادگی پذیرش این طرح را ندارد.

 

طرح صیانت باعث افزایش سرعت اینترنت می شود

بنابر این گزارش، آسیب به کسب و کار و عدم پذیرش جامعه برای اجرای طرح صیانت در حالی از سوی رحیم زارع مطرح شد که یعقوب رضازاده نماینده مردم سلماس و یکی از موافقان طرح صیانت از فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، بر این باور است که این طرح نه تنها به کسب و کارها آسیبی وارد نمی کند بلکه باعث رونق اشتغال و افزایش سرعت اینترنت می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، می گوید: فضای مجازی در اختیار دشمن است و آنها سعی دارند در مشکلات داخلی کشور موج آفرینی کنند لذا طرح صیانت در دستور کار قرار گرفت تا فضای مجازی مدیریت شود.

رضازاده از سویی موافقت خود را به طرح صیانت اعلام می کند اما تصویب کلیات طرح صیانت را اقدام ضرب العجلی می داند و معتقد است: بسیاری از نمایندگان معتقدند اکنون زمان بررسی بودجه است و هیچ چیزی واجب تر از تصویب این لایحه نیست.

گفتنی است، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، آزمون جدی پیش روی مجلس یازدهم است و با توجه به عدم اقناع جامعه نسبت به اجرای این طرح، ممکن است کوچکترین اشتباهی، کارنامه فعالیت چهارساله وکلای ملت را زیر سوال ببرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    مایه تاسفه در کشوری هستیم که نماینده انتخاب می کنیم بعد همون نماینده میشه دشمن موکلین خودش.اینجا ایران است صدای ما را از کشوری عجیب می شنوید.کشوری با ثروت هنگفت اما مردمی دردمند و فقیر.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه