English

گزارش خبرگزاری موج از اظهارات نمایندگان درباره طرح شفافیت آرا:

شفافیت آرا؛ در دوران نامزدی برای مجلس/ شفافیت آرا؛ بعد از ورود به مجلس

نمایندگان مجلس یازدهم، درحالی به دومین سال فعالیت خود نزدیک می‌شوند که گویا مهمترین شعار خود که همان شفافیت آرا بوده را فراموش کرده‌اند.

شفافیت آرا؛ در دوران نامزدی برای مجلس/ شفافیت آرا؛ بعد از ورود به مجلس

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، شاید روزی که طرح شفافیت آرا نمایندگان هنوز در قالب یک ایده بود کسی فکرش را نمی‌کرد روزی این طرح، شاه کلیدی برای جلوس اغلب نمایندگان دوره یازدهم بر کرسی پارلمان باشد.

هشتم آذرماه سال ۱۳۹۶، طرح شفافیت آرا نمایندگان از سوی مجلس دهم، که همواره مورد آماج انتقاد بسیاری از مردم و سیاستمداران قرار داشت، به مجلس ارائه گردید و در نهایت پس از چکش‌کاری در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، با حمایت رسمی ۱۶۰ نماینده اعلام وصول شد.

۱۴ شهریور سال ۱۳۹۷ در جلسه علنی مجلس دهم، یک فوریت طرح شفافیت آرا نمایندگان برای نخستین بار به رأی گذاشته شد، اما نمایندگان با ۵۹ رای موافق، ۱۰۸ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر با آن مخالفت کردند.

مخالفت با طرحی که نماد شفافیت آرای وکلای ملت را بر دوش داشت، بهانه‌‎ای شد تا بسیاری از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، آن را دروازه‌ای برای ورود به مجلس قلمداد کنند و با سردادن شعار شفافیت، تلاش کردند تا سند آن را به نام خود گره بزنند.

 

بیشتر بخوانید:

شفافیت در فضای مجازی منع شد؛ شفافیت آرا نمایندگان مسکوت ماند

 

با شروع به کار مجلس یازدهم، " الوعده وفا" انتظار مردم از منتخبان خود بود و بی انصافی است اگر نگوییم که طرح مذکور جزء اولین موارد مهم، در دستور کار وکلای ملت قرار گرفت، اما بازهم روشن شدن آرا، نتوانست جای خود را در بین قوانین مجلس باز کند چراکه نمایندگان، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح موافقت نکردند و این طرح نتوانست آرای دو سوم را اخذ کند.

مخالفت با کلیات طرح در مجلس یازدهم، واکنش‌های زیادی را در پی داشت تاجایی که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند بار دیگر طرح را به جریان بیاندازند.

اکنون طرح شفافیت آرا نمایندگان در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرار گرفته اما بدون هیچ دلیل قانع کننده‌ای، نوبت بررسی به آن داده نشده است و هربار به دلایل مختلف از ورود طرح به دستور کار وکلای ملت سر باز زده می‌شود؛ درحال حاضر نیز بررسی لایحه بودجه سال آتی توجیه جدید و البته قانع کننده برای عدم بررسی طرح مذکور، اعلام شده است.

حال این سوال مطرح است که چرا برخی نمایندگان پیش از ورود به مجلس و در زمان نامزدی و کاندیداتوری، شعارشان حمایت از طرح شفافیت آرا بود و مدام در تریبون های در اختیار، بر طبل اولین قانون و هدیه شفافیت ما به مردم تصویب طرح شفافیت آرا خواهد بود می‌کوبیدند، اما در شرایط فعلی، همچنان سکوت اختیار کرده اند.

 

اظهارات برخی نمایندگان داعیه‌دار طرح شفافیت آرا

محمدباقر قالیباف در زمره نمایندگانی قرار داشت که در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود در مجلس یازدهم، بر لزوم توجه بیشتر به قانون شفافیت تأکید کرد و گفت: باید شفافیت را در حوزه‌های مختلف در نظر بگیریم، وقتی نماینده مجلسی از وزیری سئوالی می‌پرسد ولی آن را پس می‌گیرد، دلیلش چیست؟ قانون تضاد منافع، قانون ضد انحصار و البته قانون حمایت از افشاگری‌های مستند از دیگر قوانینی است که حتما در مجلس آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد.

سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران نیز از نمایندگانی بود که در یکی از مناظره‌های انتخاباتی مجلس یازدهم، پیش از آنکه بر صندلی پارلمان تکیه کند، عنوان داشت که اصل شفافیت عنصر مبارکی است و همه باید از آن حمایت کنیم، بنده نیز با شفافیت مالی و آرا موافقم.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در مجلس دهم و نماینده فعلی مجلس یازدهم، در پایان روزهای کاری مجلس قبل، جزء دست اندرکاران تدوین طرح شفافیت آرا نمایندگان بود و بر دفاع از طرح یادشده تاکید داشت و معتقد بود با این طرح مخفی کاری در آراء به پایان می‌رسد.

و اما علی نیکزاد که در دولت دهم وزارت مسکن و شهرسازی را مدیریت می‌کرد، این بار برای ورود به مجلس یازدهم خیز برداشت و پیش از ورود به پارلمان، درباره تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در روز‌های آخر مجلس دهم اعلام کرد اینکه دوستان در آخرین روز‌های مجلس طرح شفافیت آرا را مطرح کرده‌اند جای خوشحالی دارد، اما در روز‌های قبل‌تر هم می‌شد به آن پرداخت و قطعا عملکرد مجلس مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

وی معتقد بود: امیدوارم یکبار برای همیشه این طرح در مجلس دهم به تصویب برسد، اما اگر چنین نشود، قطعا آن را در مجلس یازدهم با همفکری دیگر نمایندگان دنبال خواهیم کرد چرا که مردم محرم نظامند و آنچه که حقشان است را باید بدانند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی دیگر منتخب مجلس یازدهم نیز موافقت خود را با طرح شفافیت آرای نمایندگان اعلام کرد و با این استدلال که نمایندگان نباید چیزی را از مردم پنهان کنند، خود را مدعی حمایت از طرح مذکور معرفی کرد و حتی دست به انتقاد هم زد و در گفتگویی با رسانه‌ها اعلام کرد: چرا نمایندگان مجلس دهم در پایان دوره خود به این دغدغه می‌پردازند و بهتر بود از اول به آن توجه می‌کردند؛ قطعا ما می‌توانیم به این امر انتقاد کنیم و اگر نمایندگان قصد شفافیت داشتند بهتر بود که آن را برای آرا خود نیز در نظر می‌گرفتند؛ اینکه فردی از خود دو چهره نشان دهد، صورت جالبی ندارد.

 

انتشار آرا در فضای مجازی

محسن زنگنه، نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس یازدهم، بعد از آنکه طرح شفافیت آرا نتوانست وکلای ملت را قانع کند، عکس رأی خود را در فضای مجازی منتشر کرد و در این باره نوشت: به مردم خوب شهرستان زاوه در شهر چخماق قول دادم تا وقتی قانون شفافیت آراء تصویب نشده، از رأی‌هام عکس بگیرم، الوعده وفا.

محسن زنگنه

این توییت نماینده اقدام قابل قبول و تاثیرگذاری بود اما گویا چند ماه بیشتر دوام نیاورد چراکه با رصد توییتر شخصی این نماینده، متوجه شدیم که وی از تاریخ ۲۶ اسفند سال ۹۹ تاکنون هیچ یک از آرای خود را به نمایش نگذاشته است.

روح‌الله نجابت از دیگر نمایندگان مجلس یازدهم نیز در همین رابطه نوشت: پورتال رسمی مجلس بخشی داره تحت عنوان شفافیت داوطلبانه، منتها در مجلس جدید به‌روز نشده، پیگیری می‌کنم که هرچه سریع‌تر فعال بشه و ان‌شاءالله تمام آرا رو داوطلبانه از اون طریق اعلام خواهم کرد.

روح اله نجابت (1)

اظهارات این نماینده نیز درحالی صورت گرفت که پیگیری‌ها حاکی از آن است همچنان پورتال رسمی مجلس در این حوزه فعال نشده و به تبع، شفافیت در آرا روح الله نجابت نیز بی‌سرانجام باقی مانده است.

 

سیاست سکوت

بنابر این گزارش، این‌ها تنها تعداد انگشت شمار از نمایندگانی هستند که در زمان رقابت انتخاباتی مجلس یازدهم، فریاد حمایت از شفافیت را سر دادند اما با وجود آنکه نزدیک به دو سال از عمر این مجلس می‌گذرد، همچنان روشن شدن آرا در هاله‌ای از ابهام باقی مانده و هیچ پاسخ قانع کننده‌ای نیز برای اقناع جامعه ارائه نمی‌شود.

گویا مجلس یازدهم به کشف تازه‌ای رسیده و آن هم سیاست سکوت در برابر مطالبات مردم است؛ بدان معنا که اتخاذ چنین روشی در شرایط فعلی را بهتر از پاسخ به سوالات به حق منتخبان خود می‌دانند؛ روشی که بدون شک ادامه آن، جایگاه آنها را در مجلس آینده دچار تزلزل خواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه