English

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد؛

تشکیل کمیته‌ کشف علت حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته‌ای با حضور نهادهای امنیتی و تخصصی برای کشف علت حمله سایبری به سامانه سوخت کشور با محوریت کمیسیون انرژی خبر داد.

تشکیل کمیته‌ کشف علت حمله سایبری به سامانه سوخت کشور

به گزارش خبرگزاری موج، « مصطفی نخعی » در توضیح نشست فوق العاده روز دوشنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در این نشست که برای بررسی حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت برگزار شد، رییس شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی ، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مدیر سامانه هوشمند سوخت، مدیران سازمان پدافند غیرعامل و روسای تعدادی از دستگاه‌های امنیتی و نظارتی حضور داشتند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: در این نشست مهمان‌ها حاضر به این نکته تاکید داشتند که نحوه حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور هنوز مشخص نیست و نیاز به کارشناسی بیشتری دارد. اما واضح است که این حمله صورت گرفته و اطلاعات سرور جایگاه‌ها بلافاصله پس از این حمله، حذف و باعث بروز مشکلاتی در جایگاه‌های توزیع سوخت شده و نیز ارتباط جایگاه‌ها با سامانه هوشمند سوخت قطع شده است.

نخعی با بیان اینکه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در حال بررسی منشأ این حمله سایبری هستند، عنوان کرد: تاکید کمیسیون بر این بود که هر چه زودتر گزارش این بررسی‌ها ارائه شود اما واضح است که برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه در گذشته زمینه‌ساز بروز چنین حوادثی شدند. چرا که سامانه هوشمند سوخت برای سهمیه‌بندی بنزین در دولت‌های گذشته راه‌اندازی شد و در ابتدا پیش‌بینی‌های خوبی برای ابعاد امنیتی این سامانه صورت گرفته بود.

وی ادامه داد: در ابتدای شکل گیری این سامانه حمایت‌های خوبی صورت گرفت و شیوه فعالیت آن تحت نظر بود. اما به مرور این حمایت‌ها کاهش یافت و تصمیم‌هایی که گرفته شده سبب از دست دادن کارآیی سامانه هوشمند سوخت شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عرضه بنزین تک‌نرخی در کشور به مدت طولانی، گفت: این موضوع موجب شد توجهات برای به‌روزرسانی این سامانه از منظر تجهیزات سامانه‌های هوشمند به شدت کاهش یابد.

نخعی با تأکید بر لزوم اصلاح فرایندها و ارتقای سامانه هوشمند سوخت در ابعاد امنیتی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و ارتباطی خاطرنشان کرد: برای اینکه در آینده شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم، مقرر شد کمیته‌ای با محوریت کمیسیون انرژی با حضور نهادهای امنیتی و تخصصی، تشکیل، و برنامه مشخص زمان‌بندی شده‌ای برای به‌روزرسانی این سامانه تدوین شود.

وی ابراز امیدواری کرد که مسوولان حاضر در شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی درباره به‌روز رسانی، بازنگری و رفع مشکل ارتباطی که بین سامانه هوشمند سوخت و برخی دیگر از سامانه‌ها همت کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه