English

خوش چشم در گفتگو با موج:

ایران در مذاکرات منطقه ای به دنبال کاهش تنش است/ بعید است عربستان "ایران اینترنشنال" را تعطیل کند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: گمانه زنی ها حاکی از آنست که با حل مسائل بین ایران و عربستان؛ این کشور حمایت مالی خود از ابزارهای تنش زا مثل تلویزیون ایران اینترنشنال را قطع کند اما در حال بعید بنظر میرسد.

ایران در مذاکرات منطقه ای به دنبال کاهش تنش است/ بعید است عربستان "ایران اینترنشنال" را تعطیل کند

کارشناس ارشد مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج پیرامون چند دور مذاکره بین ایران و عربستان گفت: خواست ایران  بهره مندی راهبردی دو طرف از حل مسئله است؛ کاهش زمینه های تنش در منطقه می تواند از دستاوردهای این نشست باشد.

« مصطفی خوش چشم » کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ درباره نشست‌های ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری عراق برای حل مسائل طرفین اظهار کرد:  عربستان متاسفانه به دنبال حل تاکتیکی مشکلات با تهران است در صورتیکه تهران به دنبال حل راهبردی مسائل است؛ در حقیقت ایران به دنبال حل تمامی زمینه های تنش در منطقه است.

وی با اشاره به موضوع جنگ یمن گفت: عربستان خواهان آن است که جنگ یمن توسط ایران پایان داده شود درحالی که ایران در این رابطه بارها مستقیما  به عربستان پاسخ داده است که در حوزه یمن ایران دارای نفوذ است ولی تصمیم گیرنده خود یمنی ها هستند؛ آنها خودشان باید در این زمینه تصمیم بگیرند.

 

عربستان به دنبال فرار از جنگ یمن است

خوش چشم افزود: در حقیقت ایران به دنبال این است که هر دو طرف از حل مسئله به صورت راهبردی بهره ببرند و بطور کلی زمینه های تنش در منطقه کاهش پیدا کند؛ در حالیکه عربستان به دنبال فرار از اصلی ترین معضل خودش یعنی جنگ یمن است. 

وی با اشاره به جدیت ایران در حل مسائل با عربستان ادامه داد: ایران با عزمی راسخ در حل مسائل در اولین فرصت یعنی پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در اولین کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد از حل مسائل با عربستان استقبال می کند؛ اما عربستان هم باید تصمیم نهایی خود را بگیرد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه عربستان شکست های زیادی طی یک دهه ی گذشته در طرح ها گوناگون خود در مورد ایران و متحدین منطقه ای آن در سوریه و عراق و یمن متحمل شده گفت: امروز عربستان باید تصمیم بگیرد؛ جدایی از طرح های آمریکا و اسرائیل و حل مسائل و دشواری های استراتژیک با جمهوری اسلامی ایران یا ماندن در همان پازل قدیمی.

خوش چشم با اشاره به عقب نشینی آمریکا از منطقه که منجر به کاهش شدید نقش و تاثیرگذاری آن در منطقه شده ادامه داد:  با رشد حضور ایران در منطقه و کمرنگ شدن قدرت آمریکا شرایط و نظم جدیدی در منطقه غرب آسیا در حال تکوین است و کشورهایی مثل عربستان باید تصمیم نهایی خود را بگیرند تا با نظم جدید وفق پیدا کنند.

او در رابطه با حل مسائل بین ایران و عربستان و تاثیر آن در سطح منطقه اظهارکرد: ‌‌‌‌قطعا تامین کننده طرح های تنش زایی درمنطقه؛ عربستان و امارات بوده و هستند. اگر عربستان عاقلانه تصمیم بگیرد میشود امیدوار بود با کاهش توان مالی تروریسم در منطقه ثبات بیشتری حاکم گردد و طرح های اقتصادی منطقه ایی بین کشورهای غرب آسیا قابل انجام تر بشود؛ در حقیقت جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال همین سیاست است .

وی با بیان اینکه کاهش تنش زمینه افزایش تجارت خارجی با همسایگان  و افزایش تجارت منطقه ایی را فراهم خواهد کرد گفت: نه تنها منطقه سود کاهش تنش را خواهد برد بلکه ایران و همچنین عربستان هم که با دشواری های مالی به واسطه جنگ یمن و جاه طلبی های عمده ایی که در یک دهه گذشته داشته است میتواند کمی به بهبود وضعیت خودش بپردازد.

 

بعید است عربستان ایران اینترنشنال را تعطیل کند

وی در رابطه با کمرنگ شدن اقدامات تنش زا و جنگ افروزانه در منطقه به واسطه نشست ها و حل مسائل بین طرفین اظهار کرد: در این باره به قطعیت نمیتوان اظهار نظر کرد؛ عربستان تنها تامین کننده تلویزیون ایران اینترنشنال است اما خط فکری و سیاست های اصلی و کلی را اسرائیل و انگلستان مشخص می کنند بنابراین این تلویزیون در واقع از طرف سه دشمن جمهوری اسلامی در حال تولید برنامه و تبلیغ منفی علیه ایران است.  گمانه زنی ها حاکی از آنست که با حل مسائل بین ایران و عربستان؛ این کشور حمایت مالی خود ازابزارهای تنش زا مثل تلویزیون ایران اینترنشنال را قطع کند اما در حال حاضر بعید بنظر میرسد. 

وی با اشاره به قدرت نظامی ایران اظهار کرد: طی دو دهه ی گذشته خصومت ورزی ها و رقابت های منطقه ای بین آمریکا؛ اسرائیل؛ عربستان و ایران بواسطه قدرت جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیتی؛ نظامی رو به افزایش بوده است بنابراین با توجه به راهبرد نقشه ای که عربستان هم در کنار آمریکا و اسرائیل بخشی از آن است نباید خیلی به برچیده شدن ابزارهای تنش زا و تبلیغاتی علیه ایران در ابتدای از سرگیری روابط امیدوار بود. اگرچه ممکن است برخی میزان حملات و دروغ پراکنی نسبت به ایران را کاهش بدهند. 

خوش چشم در پایان امنیت را محصول  همبستگی ملی و یکپارچگی دولت؛ ملت؛ اقتدار ملی و رشد و قدرت نظامی هر کشور خواند و گفت: عربستان و هرکشور دیگری در منطقه که وابسته به قدرت نظامی غیر خودی است باید بداند که با وجود وابستگی نمی توان توقع صفر شدن نقش حامیان این کشورها را در منطقه داشت. امروز آنچه باعث عقب نشینی آمریکا از منطقه شده تقابل جمهوری اسلامی ایران و خنثی سازی طرح های آمریکا توسط ایران است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه