English

سیدافقهی در گفت‌وگو با موج:

بازگشت عقلانیت به تصمیمات مقامات عربستان و مذاکرات این کشور با ایران مایه مسرت است

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: دست برتر در مذاکره با عربستان، با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است.

بازگشت عقلانیت به تصمیمات مقامات عربستان و مذاکرات این کشور با ایران مایه مسرت است

«سید هادی سیدافقهی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ درباره نشست‌های ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری عراق برای حل مسائل طرفین اظهار کرد: در مشکلات پیش آمده با عربستان ابتدا باید به اظهارات ضد جمهوری اسلامی ایران و ضدشیعی محمد بن سلمان در گفت‌وگو با شبکه العربیه که گفته بود شیعیان منتظر امام زمان هستند تا کل دنیا را بگیرند اشاره کرد که در آن مصاحبه ایران را تهدید کرد که ما تصمیم گرفتیم پیش از آنکه ایرانیان جنگ را به داخل خاک عربستان بکشانند، ما جنگ را به داخل ایران ببریم.

وی با بیان اینکه این موضع، زیربنای ضدایرانی دارد افزود: این موضع هم دارای بعد ایدئولوژیکی و هم بعد امنیتی و نظامی بوده و چنین اظهارنظری برخاسته از احساسات آنی نیست و از یک خط فکری مشخص که همان رویکرد مستشاران نظامی، امنیتی و راهبردی شان است پیروی میکند.

سیدافقهی درباره شرایط داخلی و منطقه‌ای عربستان گفت: مسائل یمن و شکست پروژه‌های عربستان در عراق، سوریه و سایر مناطق و بروز مسائلی چون قتل جمال خاشقچی موجب نارضایتی مقامات آمریکایی، بایدن و کاخ سفید از آن‌ها شده است. از طرف دیگر برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت اجازه نداد که این کشور بتواند پروژه های خود را در منطقه به منصه ظهور برسانند و در نهایت هزینه جنگ یمن هر روز بیشتر از گذشته شده تا جایی که آل سعود اقدام به انتشار اوراق قرضه برای جبران این هزینه های سنگین کرده است.

وی با بیان اینکه عوامل منطقه‌ای و بین المللی در کنار اختلافات درون خانوادگی خاندان سلطنتی مشکلاتی جدی را برای عربستان به وجود آورده است ادامه داد: شکل‌گیری این بحران‌ها نیاز به ایجاد رابطه با ایران را برای آن‌ها پررنگ‌تر می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این موضوع به معنای بی‌نیازی ما به برقراری رابطه و ایجاد آرامش در منطقه نیست اظهار کرد: عقلانیت، حکمت، حاکمیت و عزت سیاست خارجی ما ایجاب میکند که اگر دستی صادقانه و به طور جدی از سوی هرکدام از کشورهای همسایه به سوی ما دراز شد استقبال کنیم و ما برای توسعه و بهبود سطح روابط در ابعاد مختلف اهمیت قائل هستیم و رویکرد رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه در سیاست خارجی نیز همین است.

وی با بیان اینکه در مجموع دست برتر در این مذاکرات، با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است اظهار کرد: عربستان سعودی در نشست‌های اخیر با مقامات ایران، چه در اواخر دولت قبل و چه در دولت جدید نشان داده که به این مذاکره و بهبود روابط با ایران نیازمند است.

سیدافقهی با اشاره به جنگ یمن گفت: یکی خواست‌های فوری سعودی‌ها از ایران این است که طرف ایرانی با تکیه بر روابطی که با محور مقاومت دارد با حوثی‌ها، یمنی‌ها و انصارالله وارد مذاکره شده و نقش میانجی‌گر را ایفا کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه منظور سعودی‌ها در اصل وارد کردن فشار از سوی ایران بر این نیروهاست ادامه داد: قطعا ایران اینکار را انجام نخواهد داد زیرا ما معتقدیم عربستان جنایت سنگینی در این مناطق انجام داده است.

وی درباره نوع روابط و تعامل ایران با عربستان اظهار کرد: مسئله منا، جمعه خونین، سهمیه حجاج، مبادلات اقتصادی و بازرگانی و مشارکت ایران در اوپک از جمله مسائل بین ایران و عربستان است که باید مورد بررسی قرار بگیرد و همچنین مسئله اخراج آمریکا از منطقه یکی از مسائل اصلی مورد تأکید جمهوری اسلامی است.

سیدافقهی با بیان اینکه با توجه تمام این داده‌ها گفت‌وگو و حل مسائل به نفع هر دو طرف به عنوان دو بازیگر بزرگ در منطقه است افزود: آشتی و مصالحه میان ایران و عربستان در منظومه ی شورای همکاری خلیج فارس تأثیر خواهد گذاشت. از تأثیرات آشتی و حل مسائل بین ایران و عربستان می‌توان به شرایط بهتر برای پیشرفت اقتصادی در منطقه اشاره کرد زیرا سرمایه‌داران هرگز حاضر به سرمایه‌گذاری در مناطق بحران‌خیز نیستند و ترجیح می‌دهند مناطقی که امنیت پایدار و آرامش بر آن‌ها حاکم است سرمایه‌گزاری کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برای برقراری آرامش باید ابتدا به موضوع حضور بیگانگان در منطقه و سپس مسئله تروریسم توجه کنیم افزود: برای تحقق امنیت در منطقه عربستان باید به حمایت پشت پرده از تروریست‌ها خاتمه دهد زیرا حضور بیگانگان از جمله اسرائیل و آمریکا در منطقه تنها برای خرابکاری و رسیدن به منافع مورد نظر خودشان است و آن‌ها هرگز سرمایه و نیروی خود را تنها برای تأمین امنیت یک منطقه هزینه نمی‌کنند.

سیدافقهی درباره نتیجه مذاکرات و تأثیرات آن گفت: درباره گفت‌وگوها و تاثیراتی که مذاکرات بر روی کمرنگ شدن نقش بیگانگان و بازیگران خارجی علیه ایران در منطقه خواهد گذاشت باید منتظر بمانیم تا مشخص شود در مقام عمل چه روی خواهد داد و عربستان چه اندازه مطابق قوانین بین الملل رفتار خواهد کرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان اظهار کرد: مایه خوش‌حالی و مسرت است که عربستان به ندای عقل گوش داده و با ایران و سایر کشورهای منطقه به گفت‌وگو و حل و فصل مشکلات بپردازد. رفع مسائل و مشکلات با همسایگان موجب ایجاد امنیت و در نهایت منجر به توسعه پایدار در منطقه می‌شود که همه از آن سود خواهند برد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه