English

عابدینی در گفتگو با موج:

بررسی روند مذاکرات توسط دولت جدید طبیعی است/ موضع دولت بایدن هم تا سه ماه اول همین بود

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تیم جدید آقای بایدن کسانی بودند مثل خانم شری ، آقای کری ودیگران که اصلا خودشان این توافق را امضا کرده بودند اما سه ماه تمام هیچ واکنشی نسبت به ان نشان ندادند و الان هم حاضر نیستند به مفاد برجام برگردند و تحریم ها را بردارند.

بررسی روند مذاکرات توسط دولت جدید طبیعی است/ موضع دولت بایدن هم تا سه ماه اول همین بود

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج؛ در خصوص زمان از سرگیری مذاکرات برجام و دلیل تعلل طرفین برای حاضر  شدن پای میز مذاکره اظهار کرد:  معمولا بعد از تغییر دولت ها تیم جدید باید پرونده را کامل مطالعه کنند وتصمیم بگیرند. ما شاهد بودیم که بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن سه ماه طرف آمریکایی هیچ صحبتی در مورد پرونده هسته ای نداشت و این  به منزله ی تعلل نیست و به معنای بررسی است، تا تیم جدید با بررسی پرونده در جریان کامل قرار بگیرد بعد پای میز مذاکره حاضر شود.

وی با بیان اینکه  در 18 سال گذشته دولت ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده و اتفاقا این کشورهای غربی و آمریکا بوده اند که میز مذاکره را ترک کرده اند ادامه داد: جالب است که طرف آمریکایی به توافقاتی که دولت خودشان هم امضا کرده پایبند نبودند و ما شاهد بودیم که دونالد ترامپ توافق نامه برجام را زیر پا گذاشت و از آن خارج شد در صورتیکه قبل از آن باراک اوباما آن را امضا کرده بود واین در حالی بود که  تیم جدید آقای بایدن کسانی بودند مثل خانم شری ، آقای کری ودیگران که اصلا خودشان این توافق را امضا کرده بودند اما سه ماه تمام هیچ واکنشی نسبت به ان نشان ندادند و الان هم حاضر نیستند به مفاد برجام برگردند و تحریم ها را بردارند. جمهوری اسلامی ایران  همواره به این نکته اذعان داشته که اگر آمریکا به مذاکرات برگردد و تحریم ها را بردارد دولت ایران هم مطابق توافقات، کاهش تعهداتی که در چهارچوب  بندهای 36 -37 در توافق نامه برجام ذکر شده  را مجددا  برگرداند.

وی گفت: بصورت کلی مذاکره با ایالات متحده آمریکا مثل شطرنج بازی با گوریل است و هرگز نمیتوان آمریکا را متعهد کرد که به تعهدات خودش پایبند باشد چرا که طی 77 سال گذشته بعد از جنگ جهانی دوم آمریکا اینقدر از قوه ی قهریه استفاده کرده که قوه عاقله اش بسیار کوچک شده است.  جمهوری اسلامی ایران یک سری شروط دارد که بنظرم اگر این شروط را پیگیری کند میتواند منافع  ملی خود را تامین کند 1- تلاش برای رفع تحریم ها 2 - امکان صادرات نفت  و بازگشت پول حاصل از آن از طریق مجاری بانکی به کشور، در صورت تحقق این دو اصل میتوان امیدوار بود که مذاکرات نتیجه بخش بوده است.

عابدینی افزود: ایران باید دنبال راستی آزمایی باشد و صرفا به گفته ی مقام های آمریکایی بسنده نکند چراکه مقام های آمریکایی بیشتر حرف میزنند و کمتر عمل میکنند و پشت پا زدن به قوانین وعرف بین المللی و روابط بین الملل یک امر رایج است بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید موضوع راستی آزمایی را در دستورکار خودش قرار دهد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید به گونه ایی رفتار کند که اگر امریکا و طرفین مذاکره چنانچه به تعهداتش پای بند نبود جمهوری اسلامی ایران هم بیدرنگ کاهش تعهدات خود را اعمال کند. ما در سالهای  1394 تا 1397 شاهد بودیم که  متاسفانه طرف امریکایی به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبود درحالیکه دولت ایران تمام تعهدات خود را انجام داد. بنظر میرسد جمهوری اسلامی ایران باید تعهدات در برابر تعهدات و کاهش تعهدات در برابر کاهش تعهدات را انجام بدهد و همان زمانی آمریکا وسه کشور اروپایی ( انگلیس، فرانسه، آلمان) نقض عهد کردند بلافاصله جمهوری اسلامی ایران هم باید مقابله به مثل کرده  و اگر غیر این باشد مجددا  مذاکره برای مذاکره میشود و هیچ سودی ندارد. 

او ادامه داد: غربی ها سه راهبرد را در برابر موضوع هسته ایی جمهوری اسلامی ایران از 18 سال پیش دنبال کرده اند 1- (  stop)توقف کامل فعالیت های هسته ایی 2- RolBack)) به عقب برگرداندن 3-) (Dismantl اوراق کردن، آنها همواره در سه دور مذاکرات که در  سعدآباد تهران، پاریس و استانبول برگزار شد همین خواسته را داشتند در برجام هم همین خواسته را داشتند و در آینده هم همین خواسته را دارند. 

وی در پایان خاطر نشان کرد:  البته ایران در این زمینه به یک مسئولیت بازدارندگی رسیده است و توان علمی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران عامل نرسیدن امریکا به اهداف مورد نظرش است شاهد این موضوع صحبت های باراک اوباما رئیس جمهور وقت امریکا ست که گفته بود ما اگر میتوانستیم پیچ و مهره های صنعت هسته ایی ایران را هم باز میکردیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه