English

از سوی معاون اول رییس جمهور؛

آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با سازوکار بازار بورس ابلاغ شد

معاون اول رییس جمهوری آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به سازوکار بازار در بورس را ابلاغ کرد.

آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با سازوکار بازار بورس ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری آیین نامه اجرایی تعیین قیمت خرید برق با توجه به سازوکار بازار در بورس را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه مورخ ۴ مهر ۱۴۰۰ و در اجرای حکم بند (ب) ماده (۴۴) قانون برنامه ششم توسعه، به منظور افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و تعیین قیمت برق با استفاده از سازوکار بازار در بورس، آیین نامه اجرایی این بند از قانون مذکور را به تصویب رساند.

بر اساس آیین نامه فوق، وزارت نیرو موظف است به منظور افزایش بازدهی و ضریب بهره وری نیروگاه های حرارتی، صدور موافقت اصولی یا انعقاد قرارداد خرید برق برای طرح های احداث نیروگاه های جدید مقیاس بزرگ سیکل ترکیبی با بازدهی نامی بین ۵۵ تا ۶۰ درصد و یا مقیاس کوچک با مجموع بازده الکتریکی و حرارتی حداقل ۷۰ درصد (بازده الکتریکی حداقل ۴۲ درصدی) را در اولویت قرار دهد.

همچنین به منظور ایجاد انگیزه لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های بازدهی بالا، برنامه افزایش نرخ سوخت نیروگاهی حداکثر یک دوره پنج ساله به تصویب شورای اقتصاد خواهد رسید، به گونه‌ای که نرخ سوخت نیروگاهی معادل متوسط بهای گاز با تعرفه صنعتی شود. منابع مالی حاصل از افزایش نرخ سوخت نیروگاهی از طریق افزایش متناسب تعرفه برق مشترکان بابت پوشش تعهدات مربوط به سرمایه گذاری با اولویت تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های گازی دولتی و خصوصی و نیز اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در صنعت برق اختصاص می‌یابد.

مطابق این آیین نامه، فروش برق واحدهای تولید پراکنده حرارتی مقیاس کوچک و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در بورس انرژی بلامانع است. وزارت نیرو نیز موظف است سازوکارهای لازم برای عرضه برق این نیروگاه‌ها در بورس انرژی را حداکثر ظرف یکسال فراهم آورد.

علاوه بر این، بهای ترانزیت کلیه مشترکانی که برق خود را از طریق بورس انرژی ایران تامین می‌کند، بر اساس ماده (۱) دستورالعمل بند (ت) ماده (۴۸) قانون برنامه ششم توسعه کشور تعیین خواهد شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی