English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

خروج پول حقیقی از بازار / نوسانات بورس صعودی اما واکنش ها منفی

بازار سرمایه در هفته اخیر با ثبت چهار روز مثبت به نوعی بازگشت به روند صعودی را تایید کرده اما از آنجایی که سرمایه حقیقی هنوز در حال خروج از بازار است به نظر می رسد هنوز بازار به ثبات کافی برای جذب نقدینگی نرسیده است.

خروج پول حقیقی از بازار / نوسانات بورس صعودی اما واکنش ها منفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج،  هفته اخیر بازار سرمایه متعادل به کار خود پایان داد، هرچند چهار روز معاملات با حداقل رشد بسته می شد اما صف های خرید خیلی جان دار نبودند و در واقع روند مثبت معاملات بازار سهام در هفته‌های اخیر نشان داد که شاخص در محدوده یک میلیون و ۴4۰ هزار واحدی، سرمایه ها از بازار خارج شده و سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری معامله می کنند و وارد سهام های جدید نمی شوند و در انتظارند تا تکلیف بازار روشن شود.

در پایان هفته جاری ارزش معاملات روزانه بورس ۶ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و ارزش معاملات فرابورس ۲۲ هزار میلیارد تومان و در مجموع ارزش بازار به بیش از۵ هزار ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده که نشان می دهد ارزش معاملات با معاملات ابتدای سال گذشته فاصله زیادی دارد. به طوری که می توان گفت ارزش معاملات این هفته یک سوم معاملات گذشته است و  حالا با توجه به اینکه در بورس تهران روز چهارشنبه ۱۵۳ نماد مثبت و ۲۷ نماد صف خرید بوند  ۲۲۶ صف در قیمت منفی معامله می شدند و ۳۱ نماد کاملا در صف فروش بودند . شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد رشد به یک میلیون و ۴۳۷ هزار واحد رسیده و شاخص کل هم‌وزن هم با رشدی ۱۲۰۰ واحدی به ۴۲۰ هزار و ۷۹۸ واحد رسیده است شاخص فرابورس همچنین هم با ۱۰۰ واحد رشد به ۲۰ هزار و ۹۶۰ واحد رسیده است.

وضعیت معاملات در بازار فرابورس نشان داد که در پایان هفته ۱۱۷ نماد مثبت  داشتند و ۳۷ نماد صف خرید و ۱۸۱ نماد در منفی معامله و ۷۶ نماد صف فروش بودند که نشان می دهد شرکت هایی که عضو 50 شرکت برتر هستند در حال حاضر روند مثبتی دارند.

شاخص‌کل بورس برای سهامداران تا حدودی قطعی تر شده و از روز سه شنبه بازگشت شاخص جدی تر شد، البته شاخص کل وقتی به‌سطوح پایین‌تر رسیده و در معاملات سرمایه‌گذاران رغبت کمتری برای مشارکت دارند هرچند شواهد نشان می دهد که به خط حمایتی رسیده است.

وضعیت بورس در مقایسه با سایر بازارها

مقایسه وضعیت بورس تهران در شرایط کنونی با سایر بازارهای موازی حکایت از این دارد بورس نسبت به بازار ارز عقبت ار است و هم اکنون به از ثبات نسبی رسیده اما نباید فراموش کرد که امکان افت هر لحظه دلار وجود دارد، البته بازار سکه طلا تا حدودی وابسته به تغییر قیمت دلار نوسان‌هایی داشته است و در هفته‌های اخیر رنج مثبتی دارد، بنابراین به طور کلی در روزهای وضعیت بورس نسبت به سایر بازارها عقب است به همین دلیل سرمایه گذاران منتظر تثبیت شاخص شده اند.

بازار در طول هفته‌های اخیر کاملا نزولی بوده و از طرف دیگر ‌خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه گذاری حکایت از تقاضا برای این صندوق ها دارد، زیرا مردم از ‌حضور مستقیم در بازار سهام ترسیده اند. بنابراین بخشی از دارایی های خود را به این صندوق‌ها اضافه کرده اند و از آنجایی که ارزش این صندوق ها در مقایسه با روند طی شده از ابتدای سال کاسته نشده تقاضا برای خرید این نمادها بیشتر شده است.

۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد

به طور کلی در شهریور ماه حدود ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است  که بخشی از آن در کارگزاری مانده تا در زمان مناسب دوباره وارد چرخه معاملات شوند اما بخش دیگری از این سرمایه وارد صندوق های با درآمد ثابت شدند، زیرا بررسی روند ورود پول به صندوق‌های با درآمد موید آن است که خالص ارزش دارایی صندوق های سرمایه گذاری در طول هفته‌های اخیر همزمان با افت قیمت برخی سهام ها افزایش داشته است، به عبارت دیگر شتاب خروج سرمایه حقیقی‌ها همزمان شده با افزایش ارزش دارایی صندوق ها.

حال با توجه به اینکه صندوق‌ها در شاخص های در محدوده حمایتی وارد معاملات سهام و در محدوده مقاومتی خارج می شوند صندوق ها در هفته های اخیر در رنج مثبت و منفی سهام ها نقش موثری ایفا کرده اند و بیشترین سهم پرتفوی خود را در اوراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا از این طریق بتوانند ارزش داریی خود را از افت های سهام دور نگهدارند از طرف دیگر  پول خارج شده از گردونه معاملات سهام را در جای ‌دیگری ذخیره کرده اند تا در محدوده حمایتی در زمان مناسب دوباره به‌سمت بازاری برگردند و بیشترین بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کنند.

براساس این گزارش نباید به زودی انتظار آغاز یک روند پر قدرت داشته باشیم و ممکن است بازار سرمایه چند هفته شاهد رنج زدن نمادهای کوچک و بزرگ باشد و بعد از آن دوباره رالی رشد شاخص آغاز شود و این بار محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی را نشانه برود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه