English

جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی:

نیروی انسانی در نیروی هوایی دارای قدرت تصمیم‌گیری در لحظه است

جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ تا ۴۰۰ پرنده را در آسمان کشور کشف می‌کنیم که از این تعداد حدود۲۰ تا ۳۰ پرنده ناشناس هستند و به آنها اخطار می‌دهیم.

نیروی انسانی در نیروی هوایی دارای قدرت تصمیم‌گیری در لحظه است

به گزارش خبرگزاری موج و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه ملی دفاع مقدس، سرتیپ دوم محمد حسن ابارشی روز چهارشنبه در بازدید از باغ موزه دفاع مقدس  با اشاره به عملکرد پدافند نیروی هوایی گفت: چهار تعریف کلی برای پدافند نیروی هوایی تعریف شده که عبارتند از کشف، شناسایی، درگیری و انهدام، که عملکرد پدافند هوایی در این چهار حوزه شکل می‌گیرد.

جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش در رابطه با اقدامات پدافند نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس افزود: نمونه‌ای از اقدامات پدافند نیروی هوایی در ۸ سال دفاع مقدس این است که در آن دوران هیچ فرودگاهی تعطیل نشد، انتقال نفت از سکوهای نفتی قطع نشد و آسمان کشور امن‌ترین فضای هوایی از طرف ایکائو شناخته شد. در این دوران که ۲هزار و ۸۰۰ دفعه جزیره خارک دچار حمله شد و با ۴۲ کشور در حال جنگ بودیم، ۸۰۰ فروند هواپیمای دشمن توسط نیروهای پدافند هوایی زده شد.  

سرتیپ ابارشی همچنین اضافه کرد: عملیات پدافند نیروی هوایی در طول در هشت سال دفاع مقدس پهنه جغرافیایی ایران را در بر می‌گرفت و مربوط به همه کشور بود. در حقیقت نسبت به اطلاعاتی که داشتیم را برنامه‌ریزی می‌کردیم و چینش‌ها صورت می‌گرفت. شهید ستاری، ابداع کننده یک نوع تاکتیکی بود که از سیستم هاگ بدون استفاده از رادار سرچ، هدف را درنظر می‌گرفت، هدف سرنگون می‌شد و با سرعت جابه‌جا می‌شد، به همین ترتیب تعداد زیادی از هواپیماهای دشمن از بین رفتند بدون اینکه ردپایی از ما به جا مانده است.  

جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به سایر اقدامات پدافند نیروی هوایی در دوران بعد از دفاع مقدس تصریح کرد: مجبور کردن پرواز ریگی به نشستن و اجبار پرواز ایساف به نشستن و عذرخواهی کردن از جمله اقداماتی است که توسط نیروهای پدافند نیروی هوایی ارتش صورت گرفت. علاوه بر این با پرواز پهپادهای کرار در منطقه خلیج فارس توانستیم اقتدار  قدرت را به نمایش بگذاریم و توان بازدارندگی را منصه ظهور برسانیم.  

ابارشی ادامه داد: نخستین مأموریت پدافند نیروی هوایی بحث کشف پرنده‌ها است. در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ تا ۴۰۰ پرنده را در آسمان کشور کشف می‌کنیم که از این تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ پرنده ناشناس هستند و به آنها اخطار می‌دهیم، بنابراین ماموریت اصلی کشف است که توسط رادارها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین با استفاده از شنود الکترونیکی هشدارها به صورت کامل فصیح اقداماتی که دشمن در حال انجام آنها است را رصد می‌کنیم، علاوه بر این حدود ۴ هزار دیده‌بان پست انسانی وجود دارد که هر گونه پرنده‌ای در طول شبانه روز به صورت خواسته و ناخواسته وارد کشور شوند، را رصد می‌کنند، از با تجربه‌ترین افراد در آن جا حضور دارند  و کار بسیار حساس  و ظریف است  چرا که دو دقیقه زمان جهت شناسایی پرنده وجود دارد.  

سرتیپ ابارشی، هدف پدافند نیروی هوایی را بازدارندگی عنوان کرد و افزود: هدف پدافند هوایی زدن اهداف نیست همین که حالت بازدارندگی ایجاد کند و دشمن را از انجام اقدامات تخریبی منصرف می‌کند، این یعنی پدافند به هدف خود رسیده است. البته طیف تهدیدات همواره در حال تغییر است و نباید به این امید باشیم که مورد تهدید نیستیم.  

جانشین معاونت عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به پیشرفت‌های پدافند نیروی هوایی ابراز کرد: پدافند نیروی هوایی در سه لایه ارتفاع بالا به بلوغ دفاعی رسیدیم و اجازه نمی‌دهیم دشمن به کشور نگاه چپ داشته باشد. ما با هیچ کشوری سر جنگ و دشمنی نداریم اما دوران بزن در رو تمام شده و بزنید، می‌خورید.  

وی ادامه داد: یکی از ارکان ستاد پدافند هوایی معاون اطلاعاتی فاشا است که با استفاده از شنود تحرکات دشمن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد، ما را توجیه می‌کند و براساس آن نوع دفاع و چینش موشک‌ها را انجام می‌دهیم. ما در حوزه پهپاد به عنوان قطب پهپادی از این تکنولوژی در حوزه شناسایی منطقه استفاده می‌کنیم. در حقیقت با تجهیز پهپادها به سامانه هوا به هوا بازدارندگی را ایجاد کردیم.

سرتیپ ابارشی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین ارکان نیروی نظامی در جهان نیروی انسانی است که باید به آن توجه کرد. نیروی انسانی در نیروی هوایی دارای ویژگی‌های خاصی نظیر قدرت تصمیم‌گیری در لحظه و آمادگی برای شهادت است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی