English

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

چنارانی: خیلی‌ها تماس گرفتند که در مخالفت با عبدالملکی صحبت نکنید/ بسطامی: عبدالملکی با نیم درصد بودجه کشور ۳۰ درصد اشتغال را محقق کرد

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

چنارانی: خیلی‌ها تماس گرفتند که در مخالفت با عبدالملکی صحبت نکنید/ بسطامی: عبدالملکی با نیم درصد بودجه کشور ۳۰ درصد اشتغال را محقق کرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، پس از پایان یافتن بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، وکلای ملت وارد بررسی صلاحیت حجت عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در صحن مجلس قرائت کرد.

همچنین سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش این کمیسیون پیرو برنامه گزینه پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در صحن مجلس قرائت کرد.

هاجر چنارانی  در مخالفت با برنامه‌های  وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجلس شورای اسلامی خانه ملت است لذا نمایندگان باید دغدغه‌های مردم را از نمایندگان دولت پیگیری کنند. آقای رئیسی اکنون دوران آزمون و خطا ان شاء‌الله و ماشاء‌الله تمام شده و بیش از 4 دهه از عمر انقلاب گذشته است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خیلی‌ها تماس گرفتند که در مخالفت با وزیر پیشنهادی صحبت نکنید اما باید یادآور شد این وزارتخانه جای کوچکی نیست، آقای رئیسی شما به عنوان فردی فسادستیز شناخته می شوید اما باید اذعان کرد این مدل معرفی کردن کابینه درست نیست و تخصص‌های افراد متناسب با وزارتخانه‌هایشان نیست.

وی افزود: فردی که مسلط به بدنه اجرایی یک وزارتخانه نباشد، چندین ماه زمان صرف خواهد شد برای اینکه وی آشنا به روند امور شود در حالی که اکنون فرصتی نداریم؛ همه ما به دنبال مدیران متخصص و انقلابی هستیم.

چنارانی ادامه داد: در برنامه 77 صفحه‌ای وزیر پیشنهادی به راهکارهای نظری و تئوری در خصوص اشتغال، رفاه و تأمین اجتماعی و بهزیستی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری انقلاب، سند آمایش سرزمین و توسعه  و اشتغال اشاره شده است که اگر در اینترنت سرچ کنیم به راحتی پیدا می شود. در واقع وزیر باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ارائه دهد در حالی که پس از بررسی ها صرفا به دلیل تسلط عبدالملکی شاهد برنامه در قسمت بهزیستی هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: امروزه نیاز به سند چشم‌انداز اشتغال در کشور حس می‌شود؛ ایران اسلامی دارای پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری و کشاورزی است لذا برای ساماندهی امور نیاز به سامانه طرح جامع اشتغال در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی برنامه عملیاتی ارائه نکرده است، گفت: وی باید پاسخ دهد چه برنامه‌ای برای صندوق‌های تأمین اجتماعی در نظر دارد. هر ساله اعداد و ارقام زیادی برای صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته می‌شود و این در حالی است که این وزارتخانه دارای زیرمجموعه‌های متعددی است، به عنوان مثال  500 شرکت زیرمجموعه شستا هستند و در این میان 2500 هیأت مدیره و مدیرعامل باید ذیل این مجموعه‌ها فعالیت کنند لذا عبدالملکی باید بگوید چه برنامه‌هایی برای آن دارد.

چنارانی اظهار کرد: متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی از دغدغه‌های نمایندگان است لذا در بودجه 1400، 89 هزار میلیارد اعتبار از محل فروش سهام و ... برای این وزارتخانه در نظر گرفته شد؛ وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای نظارت در این حوزه دارد.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 30 درصد اقتصاد کشور در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه است؛ باید یادآور شد طبق برنامه ششم باید سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشورمان به 25 درصد می‌رسید در حالی که اکنون 4 درصد است. وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای در این حوزه‌ها دارد.

وی خاطر نشان کرد: 400 هزار بیمه‌گر در حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه حضور دارند، وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و رفع مشکلات بیمه‌گران دارد.

*عبدالملکی اشراف و پختگی لازم برای تصدی وزارت کار را ندارد

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آشنایی بنده با وی از زمان گذشته وجود دارد، گفت: رئیس جمهور می داند مخالفت ما از سر دلسوزی است لذا ضمن تکریم وی و سرداران راهبردی و همچنین جوانان انقلابی که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده اند، از صحبت های وزیر پیشنهادی کار قانع نشده ام.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: عبدالملکی اشرافی به مسائل وزارت تعاون به عنوان وزارتخانه ای که مخلوط از چند سازمان است ندارد.

وی افزود: وزارت تعاون جای تئوری پردازی نیست و آقای رئیسی نیز در صحبت های خود گفته اند که برخی وزرای پیشنهادی را نمی شناسند و از فیلتر کارگروه عبور کرده اند. همچنین برخی از این وزرای پیشنهادی قرار بود شب قبل تصدی یک وزارتخانه را داشته باشند اما صبح به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه دیگری معرفی شدند.

روح الامینی در ادامه با بیان اینکه کار در کمیته امداد با وزارت تعاون متفاوت است، اظهار داشت: انتخاب وزرا با رئیس جمهور نیست بلکه پیشنهاد با وی است و انتخاب وزرا برعهده مجلس است و طبق قانون اساسی وزیر یا رئیس جهمور باید در مقابل مجلس پاسخگو باشد نه معاون اول رئیس جمهور.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه عبدالملکی اشراف و پختگی لازم را در پاسخ به سوال های بنده نداشت، خاطرنشان کرد: 60 درصد صنعت دارو در شستا و تامین اجتماعی تامین می شود و وقتی از وی درباره یک سال و نیم گذشته و یک سال و نیم آینده می پرسم پاسخ درستی ندارد که این موضوع درباره پتروشیمی و سیمان نیز صدق می کند.

روح الامینی در پایان تصریح کرد: اخیرا رئیس شستا برکنار شد و گفت رانت 7 هزار میلیارد تومانی در شستا را حذف کرده است که عبدالملکی درباره آن می گوید بنده به پشتوانه رئیس جمهور این امکان را نمی دهم؛ این در حالی است که شما به عنوان بازوی رئیس جمهور باید امور را پیگیری کنید.

​ علی‌اکبر بسطامی در موافقت با حجت‌الله عبدالملکی اظهار داشت: امروز از 7 معضل بزرگ کشور چهار معضل در حوزه مأموریتهای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است که بیکاری و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی از جمله آنهاست. 

وی ادامه داد: برای کار در این حوزه یک نیروی جوان و انقلابی لازم است که مصداق آن دکتر عبدالملکی است. 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: عبدالملکی با عملکرد مثبت در مسئولیت‌های مختلف و با داشتن تحصیلات مرتبط در حوزه اقتصاد زبانزد است و در دور خدمت خود در کمیته امداد الگویی را ارائه کرد که سازمان بین المللی کار موفقیتهای این حوزه را به عنوان نمونه به دنیا عرضه کرد. 

بسطامی اظهار داشت: عبدالملکی در کمیته امداد با نیم درصد بودجه کشور 30 درصد اشتغال کشور را محقق کرده و ید طولایی در مدیریت صندوقها و خدمت به محرومان دارد.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: خداوند خود شاهد است که مخالفت من با وزارت عبدالملکی از سر دلسوزی رای رئیس جمهور، دولت و مجلس انقلابی است و انگیزه سیاسی در پشت این مخالفت نیست.

وی با تاکید بر اینکه هیبت وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی قابل گفتن نیست و 3 وزارتخانه در این وزارتخانه اذغام شود و از لحاظ حجم عظیم‌ترین وزارتخانه است و 70 میلیون نفر با این وزارتخانه سر و کار دارند و 32 هزار میلیارد تومان از طریق این وزارتخانه حقوق پرداخت می‌شود.

موسوی لارگانی تاکید کرد: وزرای این وزارتخانه قبلا در قد و قامت رئیس جمهور بودند و اکثرا سابقه نمایندگی و وزرات داشتند که آقایان مصری، شریعتمداری و عباسی جزو خبرگان بودند.

 

عبدالملکی از نخبگان است

سید محمد موحد در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به اعتقاد اینجانب دولت آقای رئیسی با دولت‌های مختلف که در ادوار مختلف شاهد معرفی وزرای آن‌ها به مجالس مختلف بودم قابل مقایسه نیست.

وی افزود: برخی در خصوص دولت آقای رئیسی نکاتی مطرح کردند که واقعا مایه تاسف است، کمیسیون ها، فراکسیون ها، مجلس و همه این مجموعه‌ها در طول این دوران وزرا را در فرایند مختلف و جایگاه‌های مختلف در یک موازنه قرار داده‌اند، وزرای این دولت با کدامین دولت قابل مقایسه است؟

موحد بیان داشت: آیا این مجموعه‌ها کارشناس نیستند؟ این‌ها مجموعه‌هایی نیستند که بتوانند تشخیص دهند؟ این دولت از قوی‌ترین دولت‌های جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و وزرای آن، وزرای توانمند، جوان، نخبه و توانمند می‌باشد؟ همین آقای عبدالملکی که مورد نقد قرار گرفته است از نخبگان اقتصاد است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه