English

امیرعبدالهیان در صحن علنی:

دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی هستند/وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت:دیپلماسی اقتصادی حدود 40 درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را در دستگاه وزارت خارجه تشکیل خواهد داد.

دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق کننده منافع ملی هستند/وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، حسین امیرعبدالهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، اظهار داشت: رهبری قدرت میدانی را پشتوانه ای برای دیپلماسی خواندند.

وی ادامه داد: قرن 21 متعلق به آسیاست و ما شاهد قدرت های نوظهور در غرب آسیا هستیم.

 وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: سیاست خارجه ما متوقف در یک حوزه و یا منطقه نخواهد ماند بلکه در تمام قاره ها و حوزه های جهان به عنوان اولویت اول سیاست خارجی تعریف خواهیم کرد و برای تحقق آن گام خواهیم برداشت.

وی افزود: دیپلماسی اقتصادی حدود 40 درصد برنامه سیاست خارجی دولت سیزدهم را در دستگاه سیاست خارجی تشکیل خواهد داد.

امیرعبدالهیان تصریح کرد: ما نیازمند تیم و مردان بزرگی هستیم که بتوانند برنامه های بزرگ را عملیاتی کنند.

امیرعبدالهیان گفت: همه ما می‌دانیم که در عرصه مناسبات بین‌المللی دو محور اساسی، منافع ملی و اقتدار ملی مورد توجه همه کشورهاست و ما نیز با پایبندی به همه ارزش‌ها و فرهنگ غنی ایرانی از این مولفه غفلت نخواهیم کرد و اعتقاد داریم که با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزتمند به معنای اتکا به توانمندی‌های ذاتی و به فعلیت درآوردن شعار ما می‌توانیم، می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی و امنیت ملی را محقق ساخت.

وی تاکید کرد: در خطوط اصل سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی متوازن پویا و هوشمند مورد توجه ماست. یکی از عزیزان ما در مقام مخالف سخنرانی کردند و اشاره داشتند به اینکه سیاست متوازن یعنی چه؟ سیاست متوازن یعنی اینکه با در نظر داشتن اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، سیاست همسایگی و سیاست آسیا محوری در مرکزیت این تحول قرار گیرد چراکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است و شاهد قدرت‌های نوظهور اقتصادی در حوزه آسیا هستیم. وقتی از سیاست خارجی متوازن سخن می‌گویم یعنی سیاست خارجی که متوقف در یک منطقه و یک حوزه نخواهد ماند بلکه در تمام قاره‌ها و در تمام حوزه‌های جهان چند کشور را به عنوان اولویت اول سیاست خارجی در آن حوزه تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمان بندی برای تحقق سیاست‌ها در آن حوزه‌ها گام خواهیم برداشت.

وی ادامه داد: تقویت روابط با کشور‌های اسلامی از جمله موضوعات سیاست خارجی متوازن است.  متاسفانه رویکرد در وزارت امور خارجه در چهار دهه گذشته رویکرد اقتصاد محور نبوده است، این رویکرد رویکرد جدید در دولت آقای رئیسی است که با پویایی و با قدرت دیپلماسی اقتصادی باید دنبال شود، برای تحقق این کار ما موضوعات کلانی را احصا کردیم  و دیپلماسی انرژی، موضوع ترانزیت، تمرکز و توجه به بخش خصوصی، توجه به تجارت مرزی با کشور‌های همسایه، توجه به موضوع توریست، کشت فراسرزمینی، توجه به امنیت غذایی، صادرات غیرنفتی و کمک به تامین منابع و ارزی از جمله آنهاست.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه معمولاً در وزارتخانه‌های ما برنامه نویسان خوب وجود دارند و برنامه خوب هم ارائه می‌شود، گفت:   متاسفانه رویکرد اقتصاد محور در وزارت امور خارجه در چهار دهه گذشته حاکم نبوده و در مقاطعی حتی در دولت قبلی معاونت اقتصادی شکل گرفته، اما همه بخش‌ها به کمک هم نیامدند.

وی تصریح کرد: وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. همه تلاش خود را برای بی اثر کردن تحریم‌ها به موازات تلاش برای لغو تحریم‌ها به کار خواهیم بست، اما با مذاکره همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تأمین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و این سیاستی است که دولت آقای رئیسی به صراحت بر آن تاکید دارد.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه