English

حاجی میرزایی در صحن علنی:

یکی از ضرورت های مهم موفقیت، ثبات در مدیریت است/ به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم

یکی از ضرورت های مهم موفقیت، ثبات در مدیریت است. به خصوص در سال تحصیلی جاری که با پدیده کرونا و دشواری های ناشی از آن رو به رو بودیم باید مجموعه باثباتی را اداره کنیم.

یکی از ضرورت های مهم موفقیت، ثبات در مدیریت است/ به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم

به گزارش خبرگزاری موج، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سوال ابراهیم عزیزی درباره دلیل بی ثباتی مدیریت، سیاسی کاری، افت تحصیلی و به کارگیری عناصر سابقه دار در وزارت آموزش و پرورش گفت: رهبری در کمتر از یکسال اخیر تلاش های فرهنگیان را با وصف ستودنی یاد کردند که از ایشان سپاسگزاری می کنم.

وی اضافه کرد: من در مدت مسئولیتم به استناد گزارش معاون امور مجلس رییس جمهور بیشترین ارتباط چهره به چهره را با نمایندگان در بین وزرا داشتم. در ماه های گذشته هم چندین نوبت خدمت آقای عزیزی رسیدم و فرمایشات شان را استماع کردم که عمدتا ناظر به مسائل استان بوده و در حوزه ملی اگر مصادیق ایشان روشن می شد بهتر می توانستم پاسخ این سوال را بدهم.

وی ادامه داد: یکی از ضرورت های مهم موفقیت، ثبات در مدیریت است. به خصوص در سال تحصیلی جاری که با پدیده کرونا و دشواری های ناشی از آن رو به رو بودیم باید مجموعه باثباتی را اداره کنیم. بیش از ۱۰۰۰ مدیر در وزارت آموزش و پرورش مدیریت می کنند و من تلاش کردم از ثبات در مدیریت حمایت کنم، انتصاب ها مدیریت شده و از مجموع انتصاب ها ۳۶ درصد به علت بازنشستگی افراد و ضرورت جایگزینی، ۲۸ درصد به علت ارتقاء، ۲۰ درصد به علت جابه جایی و مامور شدن به دستگاه های دیگر و نهایتا هشت درصد به دلیل تعارض منافع بوده است. ما برای اجرای لایحه تعارض منافع که هنوز مصوب نشده است پیشگام شده ایم.

حاجی میرزایی ادامه داد: به دلیل نارضایتی مدیران استان، فرمانداران و یا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ارزیابی منفی از عملکرد افراد برخی تغییرات در مدیران اتفاق افتاده چرا که سیاست ما ایجاد وفاق حداکثری در استان هاست. ما به دنبال این نیستیم که نیرویی در وزارت آموزش و پرورش محل اختلاف باشد. من به شدت از انتصابات سیاسی پرهیز کردم و خود را امانتدار مردم احساس می کنم. تلاش ما هم همین است که این امانت را به کسی بسپاریم که از نظر اخلاقی، اعتبار و اعتماد تضمین شده باشد، لذا ما در تامین نظر دوستان و ایجاد حداکثر وفاق مصمم بودیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که این وزارتخانه حداکثر مراقبت را از انتصابات داشته و خواهد داشت، اظهار کرد: در موضوع افت تحصیلی هم که شامل دو شاخص ترک تحصیل و تکرار پایه است، شاخص ها نشان می دهد در دو سال گذشته که من مسئولیت داشتم پوشش تحصیلی از ۹۴ درصد در متوسطه اول و ۸۲.۵ درصد در متوسطه دوم رسیده است. البته پایه اول سه درصد افت داشته که این نسبت در دنیا در دوران کرونا ۱۰ درصد بوده و ان شاءالله بعد از کرونا شرایط بهتری را در این زمینه ایجاد خواهیم کرد.

وی یادآور شد: همچنین نرخ تکرار پایه (مردودی) از ۱.۳۸ به ۱.۳۱ در دوره ابتدایی، ۱.۳۶ به ۱.۳۰ در دوره متوسطه کاهش یافته است. همچنین ترک تحصیل در دو سال اخیر روند رو به بهبودی داشته و ۱.۱۱ به ۱.۴ در دوره ابتدایی و ۴.۱۱ به ۳.۶۷ در دوره متوسطه رسیده است. نرخ گذر تحصیلی هم بهبود پیدا کرده در ابتدایی به متوسطه ما از ۹۶.۱ به ۹۶.۲۵ و در دوره اول و دوم از ۹۱.۶ به ۹۱.۸۹ رسیده ایم. البته این عددها به سختی حرکت می کند ولی نشان می دهد ما در جهت پیشبرد کار تلاش کرده ایم.

حاجی میرزایی با بیان این که میانگین نمرات نهایی در رشته های مختلف افزایش یافته یادآور شد: اینها نشان می دهد ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم و در شرایط خوبی قرار داریم. البته هرقدر که ما در جهت ارتقاء آموزش تلاش کنیم جا دارد ولی روند رو به بهبود بوده است. همچنین در المپیادها هم رشد داشته ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در سال دشوار کرونا آموزش و پرورش وارد یک تجربه بی سابقه و یک فضای جدید شد، اضافه کرد: سرعت واکنش آموزش و پرورش قابل قبول بود ما تنها یک هفته بعد از تعطیلی عمومی، مدرسه تلویزیونی ایران را به راه انداختیم همچنین شبکه شاد را راه اندازی کردیم که ساختار گسسته ما را بهم پیوند زد شبکه شاد در هفته ۱۳ میلیون کاربر دارد و ۶۵۰ هزار ارتباط زنده روی این شبکه برقرار می شود. البته به کیفیت آموزش حضوری نمی رسد چرا که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد.

وی در پایان از افزایش ۸۰۰۰ مربی پرورشی و بازنگری در ۲۱ رشته از رشته های تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان متناسب با نیازها خبر داد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی