English

یادداشت:

پشتیبانی از تولید باید یکی از دغدغه های سیاست گذاری در سال جاری باشد

رویکردهای پشتیبانی دولت تنها آنگاه موفقیت آمیز خواهد بود که مبتنی بر هدف گذاری بلندمدت و بر پایه تبیین چالش های تولید و ضرورتهای مواجه با آن صورت گیرد.

پشتیبانی از تولید باید یکی از دغدغه های سیاست گذاری در سال جاری باشد

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی یادداشتی در مورد شعار سال« تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها » در اختیار خبرگزاری موج قرار داد که در آن آورده است: پشتیبانی یا حمایت از تولید اصطلاح پرکاربردی در ادبیات سیاستگذاران، موضوع ارائه طرحها و لوایح متعددی از سوی نمایندگان مجلس یا دولت و هر ساله مبنای قاعده گذاری های متعددی در اقتصاد ایران است. پشتیبانی هایی که اعطای انواع کمک های مالی، از یارانه سود گرفته تا مشوقهای صادراتی، معافیت های مالیاتی، دسترسی به ارز ترجیحی و نیز اعطای انواع حمایت های حقوقی مانند حمایت تعرفه ای، عدم شمول در قانون کار، منع صدور مجوز برای سایر بنگاه ها و... را در بر می گیرد. اما آیا اصلا تولید نیازمند اینگونه حمایت هاست؟ آیا زمینه سازی برای سود بردن بیشتر برخی فعالیت ها و به تعبیر دیگر توزیع رانت در آنها به مدد مقررات گذاری یا تخصیص بودجه های عمومی موجب تخریب عملکرد بازار و مانع ارتقای بهره -وری نیست؟ آیا چنین مداخلاتی با تغییر انگیزه عاملان اقتصادی و امیدوار شدن آنها به کسب سود از طریق هزینه کرد برای جلب نظر سیاست گذاران (رانت جویی) در نهایت به ناکارآیی و گیرافتادن در تله عقب ماندگی منجر نخواهد شد؟ بررسی های تاریخی نشان میدهد که همه تجربیات موفق در تولید سطوحی از پشتیبانی را تجربه کرده اند.

اگر پشتیبانی از تولید باید یکی از دغدغه های سیاست گذاری در سال جاری باشد چه اقداماتی در این زمینه میتواند و باید صورت گیرد؟

۱ -هدف گذاری

رویکردهای پشتیبانی دولت تنها آنگاه موفقیت آمیز خواهد بود که مبتنی بر هدف گذاری بلندمدت و بر پایه تبیین چالش های تولید و ضرورتهای مواجه با آن صورت گیرد. گامی مهم در این زمینه تهیه سند استراتژی تولید از سوی دولت است، سندی که ارزیابی نظام برنامه ریزی از اولویت ها و ضرورتهای پشتیبانی را در بر داشته باشد.

۲ -برنامه ریزی

پشتیبانی تنها زمانی به نتیجه منجر خواهد شد که برآمده از برنامه حاکمیت و مبتنی بر اهداف بلندمدت و ملاحظات بین بخشی و در درجه اول در پی تولید محور کردن اقتصاد ملی باشد، در غیر اینصورت پشتیبانی به توزیع رانت نامولد انجامیده و تشدید رانت جویی در فضای سیاستگذاری کشور را به دنبال خواهد داشت. طرح های حمایت از تولید که دارای جهت گیری منطقه ای یا صنفی غیر راهبردی بوده و هدف گذاری آن با اهداف سیاست های کلان مغایرت دارد، آسیب جدی در پشتیبانی از تولید است.

۳ -رشد بلندمدت

دولت هایی که توانسته اند پشتیبانی های خود را نصیب فعالیت هایی کنند که به رشد بلندمدت کشور شتاب می بخشد، تجربه های موفق سیاستگذاری در تولید را شکل بخشیده اند. به تعبیر دیگر پشتیبانی مولد (پشتیبانی ارزش افزا و شتابدهنده رشد بلندمدت) کلید دستیابی به اهداف تولید است.

۴ -تولید محوری

پشتیبانی به گونه ای که به رونق تولید و خدمات مولد منجر گردد نیازمند کاهش هزینه های سربار تولید و در واقع حذف ریسک های سیستمی، عدم نفع های ساختاری و همه موانعی است که فعالیت های مولد را در برابر فعالیت های سوداگرانه و نامولد زمین گیر کرده است. براین اساس مهمترین کمک دستگاه قاعده گذاری کشور نه طراحی سیاستهای حمایتی خاص بلکه حمایت از تولید در وجه عام و بستن منافذ سودبری های بی قاعده و کانالهای سوداگری و دلالی و رباخواری است که به صورت رقیب تولید ظاهر شده و مانع بسط تولید در کشور میشود.

نکته مهم اینجاست که انجام این وظیفه هر دو سطح مقررات زدایی و مقررات گذاری را دربر می گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه