English

کدخدایی در پاسخ به موج:

شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزد‌ها درنظر بگیرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزد‌ها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزد‌ها درنظر بگیرد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: هنوز پاسخ رسمی ما در مورد بودجه١٤٠٠ ارسال نشده است و دوستان در مجلس عجله کرده اند و نظرات غیر رسمی ما را اطلاع رسانی کرده اند.

وی بیان داشت: ما از دوستان مجلس می‌خواهیم جلسات غیر رسمی ما را اطلاع رسانی نکنند و اگر لازم باشد ما این موارد را اطلاع رسانی می‌کنیم.

کدخدایی با بیان اینکه ایرادات فعلی بودجه ۱۴۰۰در چند بند قابل دسته بندی است، تصریح کرد: ایرادات بودجه عمدتاً ایراداتی است که ما همواره نسبت به لوایح بودجه اعم از مغایرت‌های اصل ۵۲ و اصل ۵۳، تعیین ردیف و سقف که ایراد شایعی هم هست داشته‌ایم.

کدخدایی افزود: اعضای شورای نگهبان، طرح مالیات بر ارزش افزوده را مورد بررسی قرار دادند. نهایتاً ۶ ایراد به این طرح وارد دانسته شد که ایرادات در برخی موارد با ابهام همراه بود که برای رفع ایرادات، به مجلس ارائه شد.

کدخدایی با اشاره به اقدامات اجرایی در زمینه انتخابات شورا‌های شهر و روستا در کشور گفت: هیئت‌های نظارت ما در همه استان‌ها و بخش‌ها تشکیل شده و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ حکم برای اعضای هیئت نظارت صادر شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به شرایط کرونایی پیش‌بینی‌هایی برای اجرای امور در نظر گرفته شده است.

کدخدایی ادامه داد: همچنین چاپ تعرفه‌های انتخاباتی انجام شده است و شورا نظارت خود را بر این مسئله اعمال خواهد کرد؛ البته در زمان توزیع تعرفه‌ها هم این نظارت از سوی شورای نگهبان اعمال خواهد شد.

 

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت داوطلبان احتمالی ریاست جمهوری در فضای مجازی، اظهار داشت: شورای نگهبان هیچ محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و این گزارش‌ها قطعاً مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد و در هنگام بررسی صلاحیت افراد هم مدنظر خواهد بود.

کدخدایی ادامه داد: بنابراین فرقی نمی‌کند که گزارش را چه کسی برای ما بفرستد. ما بسیاری از گزارش‌هایی که داریم گزارش‌های مردمی و گزارش از نهاد‌های مختلف و ذیربط است و بنابراین از این جهت ما ممنوعیتی نداریم و گزارش‌ها هم هرچه به دستمان برسد، قطعاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در رابطه با تبلیغات انتخابات طبیعتاً ما به استناد قانون باید عمل کنیم قانون متاسفانه خیلی در این زمینه روشن و شفاف نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای برگزاری باشکوه انتخابات دارد اظهار داشت: آن چیزی که شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد، رعایت مُر قانون است. طبیعتاً ما وظیفه خود در این باره را در گذشته انجام داده و در آینده هم بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.

 

کدخدایی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا نظامی‌ها در تعریف رجال سیاسی و مذهبی می‌گنجند؟، اظهار داشت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را بررسی بفرمایید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته و در ادوار مختلف هم افرادی که نظامی بودند حضور داشتند. البته دخالت نظامیان به معنای سوگیری سیاسی در انتخابات، خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.

کدخدایی در پاسخ به خبرگزاری موج مبنی بر اینکه اخیرا در یک مصاحبه ای فرمودید که شورای نگهبان به دنبال تعیین سقف درباره داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیست، با این حال طیفی که معمولا شعار قانون گرایی می دهند اما تا زمانی به قانون پایبند هست که منافعش تامین شود، مدعی است شورای نگهبان با برنامه تعداد خاصی از داوطلبان را تایید می کند که به نوعی تعیین سقف است، در اینباره بیشتر توضیح بفرمایید،  گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی‌تواند سقفی برای اعداد نامزد‌ها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه به چه رییس جمهوری با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم ؟ گفت: ویژگی هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵  ذکر شده و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما ایراداتی به قانون انتخابات گرفتید؛ اگر ایرادات شورا پس از تعطیلات عید از سوی مجلس رفع شود؛ این قانون برای انتخابات امسال اجرایی می شود، گفت: من نمی‌توانم از طرف مجلس اظهار نظر کنم، منتظر می‌مانیم تا ببینیم این قانون در مجلس چه زمانی بررسی می‌شود.

وی درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات با شرایط کرونایی، گفت: ما تابع قانون هستیم؛ جلسات هماهنگی برای آنچه که در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت.  آنچه که تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است؛ بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره واکنش شورا به اظهارات حداد عادل درباره صلاحیت احمدی نژاد گفت: من پاسخ دادم و لازم نیست تکرار کنم حتی بنده نمی دانم افرادی که ثبت نام می کنند یا خواهند کرد شورا چه نظری دارد و باید منتظر ماند بررسی شورا چیست و نظر جمعی شورا ملاک است. نسبت به افراد قانون حکم‌ کرده و ما برای هر دو نوع انتخابات بررسی صلاحیت را داریم  و  در همان دور افراد بررسی صلاحیت می شود و منوط به رفتار افراد و گزارش هاست و تازمانی که کسی ثبت نام‌نکند نمی توانیم اظهارنظر داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص گزارش‌های واصله به شورای نگهبان و نظارت بر اظهارنظرهای مجازی نیز اظهار کرد: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و گزارشات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد بنابراین فرقی نمی‌کند که چه کسی برای ما گزارش ارسال کند.

وی  افزود: فعالیت های انتخابات و تبلیغات در قانون به درستی روشن نشده و هنوز مشخص نشده که اگر کسی در انتخابات اعلام آمادگی کرد تبلیغات محسوب می شود یا خیر. در خصوص تبلیغات نیز ما باید به استناد قانون عمل کنیم و قانون در این زمینه روشن و شفاف نیست. امیدواریم قانون اصلاح شود.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا دهند.  تا وقتی قانون منع نکرده ما نیز نمی‌توانیم شخصی را برای حضور در انتخابات منع کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت تفکیک موقت «ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا» و «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» که اخیراً از سوی شورای نگهبان به منظور تضمین تأمین سلامت رأی‌دهندگان مطرح شده است، گفت: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری در یک دوره برگزار می‌شود. به دلیل اینکه انتخابات شوراها یک انتخابات محلی - منطقه‌ای است پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه‌ای برگزار کنیم این مسئله می‌تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور را بیشتر معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

وی در خصوص طرح مجلس درباره مسکن نیز اظهار کرد: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه