English

انتخابات ۱۴۰۰ و جریانات سیاسی

جدال‌های سیاسی ، وعده‌های پوشالی ، ناکارآمدی ها و دروغ های صریح از یک سو و طی طریق کشورداری که تلاش می‌کند دست و سایه کدخدا را بر سر مردم به هر قیمتی حفظ کند از سوی دیگر، موجب نارضایتی و دلسردی عمومی شده است .

انتخابات ۱۴۰۰ و جریانات سیاسی

محمود رضا امینی - خبرگزاری موج؛ به نظر میرسید تبعات ویروس کرونا درتعطیلی نزدیک به پایان سال، همچنان که در کسب و کار مردم و زندگی اجتماعی آنان اثر گذاشته، بر اوضاع سیاسی تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران نیز سایه افکنده است، اما کشمکش‌ها ، لابی گری ها و ساختار بندی ها نشان از مهیا شدن درشرایط کرونایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است.

گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب باور کرده اند که ذائقه انتخاب کنندگان به دلایل مختلف از جمله مهمترین آن ،عملکرد دو رئیس جمهور اخیر (احمدی نژاد و روحانی ) و مشکلات اقتصادی و ناتوانی های عملی، تغییر کرده و دلسردی ها حضور کمتری را پای صندوق رقم میزند از اینرو تلاش‌ها و رایزنی ها به گونه‌ای است که همان حداقل حاضر پای صندوق رای را به نفع خود مصادره نمایند. 

جدال‌های سیاسی ، وعده‌های پوشالی ، ناکارآمدی ها و دروغ های صریح از یک سو و طی طریق کشورداری که تلاش می‌کند دست و سایه کدخدا را بر سر مردم به هر قیمتی حفظ کند از سوی دیگر، موجب نارضایتی و دلسردی عمومی شده است . 

علی رغم ادعایی که انجام تمام وعده‌ها را عملی دانسته، شاید بتوان گفت در طول مدت پس از انقلاب، دولت کنونی بیشترین پس رفت مدیریت کشور را  داشته است، اگرچه دوره های قبل نیز با فراز و نشیب هایی در همین مسیر پا گذاشته اند، اما همه این نارضایتی ها موجب عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای نخواهد شد و نیز آنچه جامعه سیاسی و مردم ایران اسلامی را نمایان می‌سازد شور و هیجان به موقع مردم است، هرچند برنامه‌ریزی‌ها و گفتگوهای انتخاباتی بی تاثیر نیست، اما می‌توان گزینه رهنمودهای رهبری معظم انقلاب اسلامی را از مهمترین شاخص های تشویقی حضور مردم دانست.

البته متاسفانه گاهی برنامه‌ریزی  های برخی از سیاسیون برای پوشش جامعیت خود برون گرا و درون زاست بااینحال، مردم در دو طیف پای صندوق های رای حاضر خواهند شد و شور و هیجان را درجهت علائق فکری خود بکار خواهند گرفت،هرچند ناکارآمدی و عدم تحقق و عده ها می‌توانداثرگذار در شور و هیجان مردم در هر طیفی باشد.

باور نویسنده بر خلاف عده ای که معتقدند شرایط و وضعیت کنونی حاکم بر کشور حضور حداقلی را کفایت می کند بر حضورپرشور و منطقی مردم پای صندوق‌های رای است و قطعاً شور و هیجان سیاسی در کشور حاکم خواهد شد ولی اقبال به نامزدها به نوع برنامه ها و ساختاربندی گروه ها بستگی دارد و این وابستگی معنادار است، همچنین باور بر این است که این انتخابات برای دشمنان ما یا کشورهایی که تقابل و همراهی با آنها تعیین کننده است معنادار بوده و آنان را در اثرگذاری برنامه‌ریزی برخی از گروه‌ها دخیل می دانند . از این رو نبایدازموضع گیری ها و کد دادن های برخی از شخصیت‌های سیاسی داخلی و نیز خارجی تعجب کرد بویژه کشورهای اروپایی و آمریکا که تمام قد مهیای تعمیر برجام یا برجام های جدید هستند و نسبت به این انتخابات  آماده هزینه کردن نیز می باشند 

اما آنچه در واقعیت صحنه سیاسی کشور نیاز است، رئیس جمهوری پر انرژی،انقلابی و ارزشی، توانمند و با برنامه و همراهی عملی و تابعیت از ولایت امر است زیرا تضاد و عدم پیروی از رهبری  معظم انقلاب موجب کاهش قدرت ملی و موثر در تصمیم گیری های به جا و به موقع است و این نقیصه، موجب شده است تا کنون خسارات فراوانی در سپهر سیاسی کشور بوجود آید، لذا انتظار میرود که از بین نامزدها چنین افرادی حضور یافته و بتوانند از شور و حال مردم با حضور فعال خود پای صندوق‌های رای استفاده کنند .

متأسفانه تلاش‌های ساختاری گروه ها و احزاب و برخی شخصیت های کشور نشان دهنده انطباق صددرصدی با نیازهای واقعی کشور نیست، بلکه به نظر می‌رسد تمایلات حزبی و گروهی در حضور کاندیداها و ساماندهی ساختاری موثرتر است . 

اصلاح طلبان تکلیف ساختاربندی خود را مشخص کرده اند و با عملیات متعدد روانی نشان می‌دهندتاکتیک تهاجمی را برای حضور در صحنه انتخابات و  کسب رای به نفع خود انتخاب کرده اند تا ناکارآمدی، فساد و خرابکاری منبعث از مدیریت و گفتمان غلط خود را بپوشانند و قاعدتاً در گمانه زنی ها و معرفی افراد متفاوت از آن چه که در موقع مقرر می باید نشان میدهند تدبیر میکنند.

 اما اصولگرایان تاکنون برای افکار عمومی نوعی سردرگمی را رقم زده اند، گرچه می توان تصور کرد که همین سردرگمی نیز می تواند یک تاکتیک عملیات روانی  باشد اما در عین حال خساراتی برای طرفداران به همراه دارد، از سوی دیگر کسانی در عرصه  سیاسی در حال خودنمایی هستند که با شاخص‌های گزینه رجال سیاسی شورای نگهبان منطبق نیستند بلکه می خواهند برای زمان‌های دیگر و مصارف دیگر خود را بنمایانند .

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • عارفی

    سلام .سال ۹۹ مبلغ ۱۷ هزارتومن به مستمری صد وهشت هزار تومنی مددجویان بهزیستی اضافه شد اون هم نه اول سال ..بلکه ۶ ماه بعد در اوایل مهرماه ...مسولین در رسانه‌ها صد ها بار از افزایش مستمری مددجویان بهزیستی حرفیدند در حالیکه کرونا هم به گرانی اضافه شده بود هم بیکاری هم گرانی هم کرونا هم مستمری ماهانه ۱۲۵ هزار تومنی هم تبلیغات مسولین در رسانه ها از افزایش ماهانه ۱۷ هزارتومنی مستمری صد وهشت هزار تومنی مددجویان بیچاره بهزیستی !

  • سلام...جناب اقای مدیر کل بهزیستی ‌مسولین عزیز
    اولا .افزایش مستمری مددجویان بهزیستی باید متناسب بل تورم موجود باشه نه ۲۵ درصد به مستمری صد هزارتومنی در سال اضافه بشه که با تورم موجود این مبلغ عملا قدرت خریدی نداره .ثانیا ‌..افزایش مستمری از اول سال یعنی فروردین ماه باید انجام بشه. در حالیکه در سال ۹۹ در اوایل مهرماه انجام شد

  • محسنی

    سلام .افزایش مستمری مددجویان بهزیستی باید از اول فروردین ماه ۱۴۰۰ انجام‌بشه نه اینکه وسط سال انجام بگیره مثل سال ۹۹

  • بهمنی

    سلام .اقای مدیر کل بهزیستی .شما الان ماهی ۱۲۵ هزار تومن یا ۲۰۰ هزار تومن که اسمشو مستمری مددجویان بهزیستی گذاشتی پول توجیبی روزانه بچه ات بیشتر از این مبلغ مستمری ماهانه معلولین ومددجویان بهزیستی هست. چون با این گرانی صد درصد هم مستمری مددجویان اضافه بشه باز خیلی ناچیزه چه برسه به ۲۵ درصد در سال