English

الله وردی دهقانی در گفتگو با خبرگزاری موج ؛

بازار خودرو با واردات و ایجاد قطب جدید خودروسازی باید از انحصار خارج شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در گام نخست بازار خودرو با واردات و ایجاد قطب جدید خودروسازی باید از انحصار خارج شود تا خودروسازها فکر نکنند تمام بازار در اختیار آنهاست و هر چه تولید کنند مردم می خرند، بلکه باید تلاش کنند مطابق با رشد فناوری، محصولات خود را به روز کنند.

بازار خودرو با واردات و ایجاد قطب جدید خودروسازی باید از انحصار خارج شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت خودروی ایران انحصاری است گفت: تولید خودرو در ایران به یک تراژدی ملی تبدیل شده، زیرا بازار این محصول در کشور رقابتی نیست و هر وقت مجلس به سراغ صنعت خودرو رفت نتوانست کاری از پیش ببرد.

الله وردی دهقانی با بیان اینکه راهکار حل مشکل صنعت خودرو این است که یا  خودروهای خارجی وارد شود یا خودروسازی دیگری راه اندازی شود، توضیح داد: واردات خودرو به این معنی نیست که صنعت خودرو حمایت نشود بلکه به این معناست تولید خودرو باید از نظر کیفی ارتقا یابد و اگر اینطور نشد تولید آن متوقف شود.

عرضه و تقاضای خودرو

او با تاکید بر اینکه نباید نادیده گرفت که عرضه و تقاضای خودرو هم در بازار در تعیین قیمت ها موثر است، گفت: یکی از برنامه های مجلس در چند وقت اخیر ساماندهی بازار خودرو بوده اما از آنجایی که  عده ای مانع از تصویب و اجرای طرح های مجلس می شوند، مشکلات بازار خودرو هم باقی ماند و تصمیم های اخیر برای این بازار هم تاثیر چندانی نگذشته است.

دهقانی با تاکید بر اینکه کشور زیر فشار تحریم های اقتصادی است و همین مساله روی تمام صنایع کشور هم تاثیر گذاشته است؛ اظهار کرد: در حال حاضر ممنوعیت واردات خودرو در کشور وجود دارد و همین مساله باعث شده که در بازار خودرو رقابت پذیری وجود نداشته باشد و خودروسازی های کشور برای تولید محصولات با کیفیت بالاتر رقابت نکنند، زیرا هر محصولی که در داخل تولید می شود به مردم می فروشند.

دهقانی با تاکید بر اینکه تامین خودرو مردم باید در اولویت قرار داشته باشد اظهار کرد: در گام نخست بازار خودرو با واردات و ایجاد قطب جدید خودروسازی باید از انحصار خارج شود تا خودروسازها فکر نکنند تمام بازار در اختیار آنهاست و هر چه تولید کنند مردم می خرند، بلکه باید تلاش کنند مطابق با رشد فناوری محصولات خود را به روز کنند.

اشکال طرح عرضه خودرو در بورس!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طرح عرضه خودرو در بورس هم نقش موثری در تنظیم بازار خودرو نداشت، گفت: زیرا عرضه خودرو در بورس نظارت بر قیمت ها را کمتر می کرد. از این رو در شرایط کنونی  بازار خودرو نیازمند برنامه جدی است و مجلس هم طرحی که بتواند این بازار را ساماندهی کند در دست اجرا ندارد و از طرف دیگر دلال ها، خودرو را به کالای مصرفی تبدیل کرده اند و باز هم عاملی برای افزایش قیمت خودرو بود.

او با تاکید بر اینکه مشکل بازار خودرو را باید با سیاست جامع و از طریق افزایش تولید و واردات برطرف کرد، گفت: عرضه در بورس به این دلیل موثر نیست که نمی تواند در بازار عرضه و تقاضا را متعادل کند و از طرف دیگر وقتی در بورس عرضه شود نظارت بر قیمت گذاری خودرو حذف می شود و دلال ها و سرمایه دارها قیمت گذار می شوند، این در حالی است که در شرایط کنونی تا حدودی دولت بر قیمت خودرو نظارت دارد.

واردات خودرو به صنعت خودرو آسیب نمی زند

دهقانی با شاره به اینکه واردات خودرو به صنعت خودرو آسیب نمی زند، اظهار کرد: هم اکنون میزان تقاضا در داخل بیش از تولید است از این رو واردات خودروهای اقتصادی می تواند گامی در جهت تعادل بخشی به بازار شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر خودروسازی ها ادعا می کنند که قیمت تمام شده تولید خودرو در آنها بالاتر از قیمت عرضه است، افزود: در حالی این ادعا از سوی خودروسازها مطرح می شود که طبق برآورد کارشناسان یک خودروی مشابه تولید داخلی در خارج از کشور با یک سوم قیمت تولید می شود و حتی کارایی و کیفیت بالاتری دارد.

او با تاکید بر اینکه معضل صنعت خودرو تنها به دست دولت و مجلس حل نمی شود، گفت: باید حاکمیت به مساله صنعت خودرو ورود کند و واقعبینانه سیاست گذاری کند تا مردم هم بتوانند از مشکلات کنونی عبور کنند و صاحب خودرو شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    حرف حق

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه