English

موج گزارش می دهد:

سرکشی دولت از مصوبه مجلس؛ نمادی از ضدیت با مردمسالاری

پاسخگو کردن روحانی نسبت به مردم مهم‌ترین وظیفه‌ این مجلس است لذا ایستادن دولت مقابل مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است.

سرکشی دولت از مصوبه مجلس؛ نمادی از ضدیت با مردمسالاری

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، کلیات طرح « اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» در نشست علنی روز  سه‌شنبه، ۱۱ آذرماه ۹۹  مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت و با ۲۴۸ رأی موافق تصویب شد.

اشاره به پیشینه طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» از آنجایی اهمیت دارد که برخی‌ها درصدد  القای این گزاره هستند که وکلای ملت پیرو ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز و برجسته هسته‌ای و دفاعی کشورمان با هیجان و احساسات اقدام به تهیه چنین طرحی کرده‌اند.
این در حالی است که پیام طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» آن است که متأسفانه انفعال دولت در مقابل غرب به سرکردگی آمریکا باعث شده است که ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی سردار امت اسلام و در پایان همین سال، شهید محسن فخری‌زاده نخبه علمی کشورمان ترور شود، از این رو تهیه طرح یاد شده نه معلول احساسات و هیجانات ناشی از ترور شهید فخری‌زاده   بلکه راهکاری برای جلوگیری از تکرار چنین رویه‌ای است.

*مخالفت دولت با طرح مجلس برای لغو تحریم ها

اما صبح روز سه شنبه علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از مخالفت دولت با طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» خبر داد و گفت: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه های هسته ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه ای بوده است هیچ نهاد و قوه ای به تنهایی نمی تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می رسد مجلس هم نمی تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت های قانونی، ملاحظات و مصلحت های ملی توجه خواهد شد.

ربیعی افزود: آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود، در اینصورت به مذاکرات هسته ای و برجام نیازی نمی بود.

*روحانی: مصوبه دیروز مجلس را مضر می‌دانم

  حسن روحانی صبح امروز در در جلسه هیأت دولت با اشاره به تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس و عدم حضور خود در صحن علنی مجلس گفت: بسیار علاقمند بودم که طبق سالهای گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم و نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس ایراد می‌شد.

وی افزود: عدم حضور من در مجلس، صرفاً به خاطر دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا است و همه وظیفه داریم به عنوان وظیفه قانونی و شرعی، مصوبات این ستاد را پیاده کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: گمانه‌زنی‌‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور من در مجلس به خاطر مصوبه دیروز مجلس است که البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند، امّا نرفتن به مجلس صرفاً ‌به دلیل پروتکل‌‌های بهداشتی بوده نه مسئله‌ای دیگر.

*نافرمانی دولت از قانون

نظام جمهوری سعی می‌کند ساختار ریاستی موجود در قوه‌ اجرایی را با یک نوع تکثرگرایی و شورا در پارلمان تحت کنترل خود در بیاورد، اما گویا دولت فعلی و شخص روحانی مجلس را با هیئت وزیران اشتباه گرفته است!

آقای روحانی عادت کرده که دستور بدهد و چشم بشنود و گویا اصلا خود را پاسخ‌گو نمی‌بیند. جمهوری اسلامی ارث هیچ کس نیست که کسی بخواهد در مقابل مصوبه‌ نمایندگان مردم سرپیچی کند، سرکشی دولت از مصوبه مجلس نمادی از ضدیت با مردمسالاری است. 

بنابراین پاسخگو کردن روحانی نسبت به مردم مهم‌ترین وظیفه‌ این مجلس است لذا ایستادن دولت مقابل مصوبات مجلس خلاف قانون اساسی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه