English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تداوم موفقیت های پارک علم و فن آوری استان اردبیل در حمایت از شرکت های دانش بنیان

پارک علم و فناوری، یکی از حلقه‌های مهم دانشگاه نسل سوم است. پارک ها سازمانی هایی هستند که هدف اصلی از تشکیل آنها، افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در بین شرکت‌ها و مؤسسات مستقر در آن است.

تداوم موفقیت های پارک علم و فن آوری استان اردبیل در حمایت از شرکت های دانش بنیان

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، پارک علم و فناوری، یکی از حلقه‌های مهم دانشگاه نسل سوم است. پارک ها سازمانی هایی هستند که هدف اصلی از تشکیل آنها، افزایش ثروت در جامعه از طریق ارتقا فرهنگ نوآوری و افزایش توان رقابت در بین شرکت‌ها و مؤسسات مستقر در آن است. در واقع پارک علم و فناوری فرآیندهای زایشی حوزه فناوری را تسهیل می‌کند. فرآیند تبدیل دانش به ثروت در دانشگاه به‌این‌ترتیب است که ابتدا تولید دانش از مرکز تحقیقاتی آغاز می‌شود. در ادامه، دانش تولیدشده برای تبدیل‌شدن به محصول، وارد شرکت‌های دانش‌بنیان شده و  محصول این شرکت‌ها برای توسعه، وارد مرکز رشد می‌شود. سپس به‌منظور تولید بیشتر و انبوه‌تر از  مرکز رشد و در فضایی با امکانات بهتر، به پارک علم و فناوری راه می‌یابند.

 به عبارتی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های چرخه تولید علم به ثروت، در پارک‌های علم و فناوری شکل می‌گیرد. ازاین‌رو پارک های علم و فناوری به عنوان اصلی ترین بازوی چرخه عرضه و تقاضا، مورد نیاز کشور است و اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت ایجاد زیرساخت‌های بهتر و بیشتر و در راستای ارائه خدمات پشتیبانی وسیع‌تر به فن‌آوران، خصوصاً به‌منظور تأمین فضاهای فیزیکی موردنیاز، اقدام به پیگیری جدی در تأسیس پارک علم و فناوری را کرده است تا انتقال و توسعه فناوری بیش از قبل مورد حمایت قرار گیرد.

ابراهیم پور

تقدیر رئیس جمهور از دو شرکت دانش بنیان استان اردبیل

پارک علم و فناوری استان اردبیل در آستانه ششمین سال از زمان تولد، در حوزه های متعددی توانسته است نمره خوبی بگیرد. از ابتدای امسال و با قوت گرفتن شیوع کرونا، پارک اردبیل به عنوان یکی از مراکز علمی و پژوهشی و فناوری استان، در حمایت از شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات بهداشتی و پزشکی، سنگ تمام گذاشته و در سایه این فعالیت ها، اوایل اردیبهشت ماه سالجاری از دو شرکت دانش بنیان پارک اردبیل توسط رئیس جمهور کشورمان تقدیر و تجلیل شده است.

برای آشنایی بیشتر از فعالیت های پارک علم و فناوری استان اردبیل مصاحبه ای با رئیس این مجموعه انجام دادیم که تقدیم خوانندگان می شود.

حبیب ابراهیم پور دکترای مدیریت دولتی دارد و استاد تمام(پروفسور) دانشگاه محقق اردبیلی می باشد که از اواخر دی ماه 97 به ریاست پارک علم و فناوری استان اردبیل منصوب شده است. در آستانه دومین سال حضور ابراهیم پور در پارک اردبیل، دستاوردهای قابل توجهی حاصل شده است.  

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با اشاره به تقدیر رئیس جمهور کشورمان از دو شرکت دانش بنیان فعال استان گفت: شرکت های دانش بنیان الکترونیک پردازش سبلان و بنیان مرصوص دامون استان اردبیل بخاطر فعالیت های مستمر و چشمگیر در زمینه تولید و عرضه محصولات درمانی و بیمارستانی در حوزه کرونا، شایسته تقدیر و تجلیل رئیس جمهور قرار گرفتند که مایه مباهات تولید کنندگان و فعالان علمی و پژوهشی و فناوری استان است.

فعالیت ۳۶ شرکت دانش بنیان در استان اردبیل

 ابراهیم پور از فعالیت 36 شرکت دانش بنیان در استان اردبیل خبر داد و افزود: از مجموع 36 شرکت فعال دانش بنیان در استان، 7 شرکت در حوزه ماشین آلات و خودرو، 8 شرکت در حوزه برق و الکترونیک، 7 شرکت در حوزه فناوری اطلاعات، 8 شرکت پزشکی و شیمی، 5 شرکت کشاورزی و گیاهان دارویی و یک شرکت در حوزه خدمات تجاری سازی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت های اخیر پارک اردبیل در مبارزه با کرونا گفت: در 6 ماهه اول سالجاری با ساخت اولین ربات حکیم و اهدای آن به بیمارستان امام اردبیل و تکمیل ساخت دومین ربات حکیم در آینده نزدیک که دارای پیچیدگی های فنی بود، توسط محققان پارک اردبیل محقق شد. همچنین ساخت یک هزار و 800 تب سنج لیزری و تحویل آن به مراکز درمانی سرتاسر کشور، تحویل 124 دستگاه تولید ماسک جراحی و 30 دستگاه تولید ماسک ان ۹۵، 600کلاه ایزوله کادر درمان، بیش از 8 هزار عدد ژل ضدعفونی کننده و بیش از یک هزار عدد مایع ضدعفونی پایه گیاهی از دیگر فعالیت های پارک اردبیل در نیمه اول سالجاری به شمار می رود.

افزایش سه برابری اعتبارات توسعه مراکز نوآوری و زیرساخت های پارک

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل با اشاره به تقدیر وزیر علوم از پارک علم و فناوری استان در خرداد امسال بخاطر فعالیت در حوزه مبارزه با کرونا گفت: در سفر مرداد ماه سالجاری دکتر ستاری به اردبیل، با رایزنی های صورت گرفته، بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پارک اردبیل و مراکز نواوری استان اختصاص داد به طوری که کمک اختصاصی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پارک در جهت پشتیبانی از طرح های اجرایی و زیرساختی پارک هزینه می شود این مبلغ سه برابر بودجه ۹۸ پارک بود از اینرو در سالجاری برای توسعه مراکز نوآوری و زیرساخت های پارک افزایش 30 میلیارد تومان داشتیم.

ابراهیم پور از موافقت با اخذ 7 مجوز مرکز نوآوری در سالجاری خبر داد و افزود: در راستای ساخت کارگاه نوآوری در شهرک الهیه اردبیل به مساحت 6400 متر مربع، اقدامات اولیه انجام شده و با تامین اعتبار این پروژه، تا پایان سال 1400 شاهد تکمیل آن خواهیم بود تا شاهد استقرار هسته ها و واحدهای فناور در این مجموعه بشویم. همچنین عملیات اجرایی ساختمان پارک علم و فناوری استان با  5 هزار متر مربع زیربنا در شهرک الهیه در حال ساخت است.

وی با اشاره به اخذ نمایندگی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران توسط پارک علم و فناوری استان اردبیل از مرداد ماه 98 اظهار کرد: بعد از استقرار نمایندگی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به همت پارک اردبیل و تفاهم نامه با پارک دانشگاه تهران، از طریق این صندوق، نزدیک به 16 میلیارد تومان خط اعتباری از صندوق نوآوری و شکوفایی برای اعطای تسهیلات به واحدهای دانش بنیان و واحدهای فناور گرفتیم که خوشبختانه تا 6 ماهه اول سالجاری بیش از 6 میلیارد تومان از این تسهیلات به شرکت های واجد شرایط پرداخت شده و 2 میلیارد تومان نیز به صورت ضمانت نامه بانکی در اختیار این شرکت ها قرار گرفته است که از این نظر استان اردبیل بنا به گزارش های چند روز اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی، رتبه دوم کشور را در جذب این تسهیلات بدست آورده است.

رئیس پارک علم و فناوری با اشاره به اعطای تسهیلات قرض الحسنه و سرمایه در گردش برای اولین بار به واحدهای دانش بنیان از سال 98 گفت: در همین راستا پارک اردبیل در شش ماهه اول سالجاری نزدیک به یک میلیارد تومان به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور تسهیلات پرداخت کرده است و امیدواریم این رقم تا پایان سالجاری رشد سه برابری داشته باشد.

رشد 80 درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان استان اردبیل

ابراهیم پور با اعلام رشد 80 درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان استان در طی یک و نیم سال اخیر گفت: از بدو تاسیس پارک تا اوایل سال 98 تعداد 20 شرکت فعال دانش بنیان در استان استان وجود داشت اکنون این تعداد به 36 شرکت رسیده که رشد 80 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

وی تعداد شرکت های خلاق در پارک علم و فناوری استان را 9 شرکت عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز ما شاهد رشد چشمگیری در تعداد شرکت های خلاق در دو سال اخیر هستیم و با توجه به اینکه شرکت های خلاق از  80 درصد امتیازات شرکت های دانش بنیان برخوردار هستند، رشد چند برابری تعداد شرکت های خلاق استان در طول دو سال اخیر، آمار قابل توجهی است. افزون بر آن پارک علم و فناوری اردبیل مجوز مبادی شرکت خلاق را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گرفت این فرصت خوبی را برای شرکتهای مستعد اخذ مجوز شرکت خلاق فراهم کرده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در پایان با اشاره به نقش حیاتی پارک به عنوان حلقه اتصال دانشگاه، صنعت و جامعه گفت: ارتباط موثر پارک با دانشگاه ها، منجر به حرکت جهشی در توسعه فناوری استان گردیده و جهت تحول جهشی در توسعه اقتصاد دانش بنیان استان اعتماد به دستاوردها و محصولات فناوران برای تحقق جهش تولید از سوی دستگاه های دولتی ضروری است.

بهزاد کهنی

طلایه داری شرکت های دانش بنیان استان در عرصه تولید

تقدیر رئیس جمهور از دو شرکت دانش بنیان استان بهانه ای شد تا با مدیران این دو مجموعه گفتگویی انجام دهیم.

شرکت الکترونیک پردازش سبلان که در زمینه تولید بُردهای الکترونیکی، کیت های برقی، قطعات خودرو و تب سنج فعالیت می کند از جمله مجموعه هایی است که تولیدات استاندارد آن علاوه بر داخل کشور، به کشورهای همجوار و حتی اروپا نیز صادر می شود.

بهزاد کهنی مدیرعامل این شرکت با اشاره به فعالیت نزدیک به یک دهه ای این مجموعه و سرمایه گذاری ارزی در تولید قطعات الکترونیکی خودرو گفت: به خاطر تولیدات با کیفیت بالا و استانداردهای بین المللی در این مجموعه توانسته ایم محصولات متنوعی را روانه بازارهای داخلی و بین المللی نمائیم.

 کهنی تقدیر و تجلیل عالی ترین مقام اجرایی کشور از مجموعه های تولیدی استان اردبیل را مایه مباهات سرمایه گذاران بومی عنوان کرد و افزود: استان اردبیل مستعد سرمایه گذاری و شایسته ایجاد واحدهای عظیم تولیدی است و در سایه این اقدامات اساسی است که ما شاهد امنیت پایدار در حوزه تولید و انتقال تکنولوژی خواهیم بود.


تولید روزانه 18 هزار ماسک N95 سوپاپ دار و بدون سوپاپ

وی تولید روزانه 18 هزار ماسک N95 سوپاپ دار و بدون سوپاپ در این شرکت را عملکردی چشمگیر در حوزه تولید استان عنوان کرد و گفت: محصولات بهداشتی و پزشکی شرکت جهت استفاده در مراکز درمانی کشورمان تولید می شود.

کهنی در پایان با اشاره به بهره برداری از واحد جدید این شرکت تا پایان سالجاری اظهار کرد: واحد تولید چراغ های روشنایی ال ای دی شرکت در حال نصب و تجهیز است که امیدواریم تا پایان سالجاری محصولات تولیدی آن روانه بازار داخلی و بین المللی شود.

نوری

همچنین شرکت بنیان مرصوص دامون، دیگر مجموعه فعال دانش بنیان استان بود که شایسته تقدیر رئیس جمهور کشورمان بود. این شرکت در طول 12 سال از زمان تاسیس توانسته  است با تکیه بر پشتکار و تخصص جوانان بومی، محصولات متنوعی را تولید و به عرضه برساند.

 دامون نوری مدیر عامل این مجموعه نیز با اشاره تنوع تولیدات این مجموعه گفت: بیشترین تمرکز شرکت در جهت تولید تجهیزات پزشکی معطوف شده و با توجه به شروع اپیدمی کرونا از اوایل سالجاری، محصولات مرتبط برای مبارزه با این بیماری در اولویت تولیدات ما قرار گرفته است.

دامون نوری تولید کابین ضدعفونی کننده اولتراسونیک را دستاورد مهمی از سوی مجموعه خود برای استفاده مراکز درمانی و بیمارستانی عنوان کرد و افزود: این دستگاه برای استفاده در مراکز درمانی و جلوگیری از شیوع پرسنل کادر درمانی به کرونا اهمیت ویژه ای را دارا می باشد.

وی با اشاره به اهمیت تولید و عرضه دستگاه نبولایزر دارویی برای بیماران کرونایی گفت: این دستگاه مناسب ترین ابزار برای مصرف داروهای استنشاقی جهت بیماران تنفسی و ریوی می باشد که ذرات مرطوب را برای نشاندن داروها در ریه ها ایجاد میکند.

نوری عدم تجمیع فعالیت های شرکت در یک مکان واحد به علت نبود یک سوله اختصاصی به این مجموعه را بزرگترین مشکل موجود در راه توسعه شرکت عنوان کرد و افزود: علیرغم وفور سوله های خالی در شهرک های صنعتی اردبیل، این مجموعه به علت نداشتن یک مکان واحد برای تجمیع فغالیت های خود، مجبور به برون سپاری برخی از فعالیت های خود در سایر شهرهای کشور است که مانعی جدی برای توسعه و گسترش مجموعه محسوب می شود و امیدواریم با مساعدت های مسئولان و حمایت در این زمینه، بتوانیم تمام فعالیت های شرکت را در قالب یک واحد مستقل و بزرگ دنبال کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه