English

تخت‌روانچی:

آمریکا عضو برجام نیست/ ادعای آمریکا مبنای حقوقی ندارد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه آمریکا عضو برجام نیست اعلام کرد ادعای آمریکا مبنای حقوقی ندارد.

آمریکا عضو برجام نیست/ ادعای آمریکا مبنای حقوقی ندارد

به گزارش خبرگزاری موج، مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته شورای امنیت علیه ایران از ۳۰ شهریور، آن را رد کرد و گفت: این ادعا، هیچ گونه مبنای حقوقی ندارد، باطل و بی‌اثر است و کاملاً غیرقابل قبول است.

وی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان، همچنین اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا ، نه تنها هیچ‌یک از اعضای این شورا صلاحیت آن کشور برای فعال کردن روند بازگشت تحریم‌های گذشته را نپذیرفتند، بلکه از طریق نامه‌های انفرادی یا مشترک به رئیس شورای امنیت، ۱۳ عضو این نهاد، اعتبار حقوقی و مقبولیت نامه آمریکا را قاطعانه رد کردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین به نظرات مشابهی که توسط اکثریت قاطع اعضای شورای امنیت در نشست چهارم شهریور آن ابراز گردیده، اشاره و اضافه کرده است که طی آن جلسه، رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به سوالات اعضا در این زمینه، اعلام کرد طبق مشورت‌هایی که با اعضای شورا داشته و نامه‌هایی که از تعداد زیادی از آن‌ها دریافت کرده‌ام، برای من کاملاً روشن است که یک عضو موضع خاصی در این زمینه دارد و بقیه اعضا مخالف آن هستند و بنابراین، از نظر من، هیچ اجماعی در شورا وجود ندارد و رئیس شورا نیز نمی‌تواند اقدام دیگری به عمل آورد.

در این نامه، تخت روانچی ضمن اشاره به نظرات کتبی و شفاهی اعضای شورای امنیت، اعلام کرده است آن‌ها با استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ که طبق آن، فقط اعضای برجام حق آغاز روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته شورای امنیت را دارند، اعلام کرده‌اند، چون آمریکا دیگر عضو برجام نیست، بنابراین هیچ حقی برای توسل به روند مزبور ندارد و نامه‌اش نیز فاقد هر گونه اثر حقوقی در حال یا آینده است.

وی به نامه ۳۰ مرداد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و هماهنگ کننده برجام نیز اشاره کرده که طی آن اعلام شده است همانطور که مکرر خاطر نشان کرده‌ام، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده و متعاقباً در هیچیک از فعالیت‌های آن نیز شرکت نکرده و بنابراین نمی‌تواند یک دولت عضو برجام قلمداد شده و برای بازگرداندن احتمالی تحریم‌های شورای امنیت اقدام کند.

نماینده ایران در سازمان ملل به بخشی از مفاد بیانیه نشست ۱۱ شهریور کمیسیون مشترک برجام نیز اشاره و اعلام کرد که طی آن، اعضای باقیمانده برجام مجدداً تصریح کرده‌اند که آمریکا یک دولت عضو برجام نیست و نمی‌تواند روند بازگرداندن تحریم‌های گذشته سازمان ملل را آغاز کند.

در پایان این نامه که قرار است به عنوان سند شورای امنیت منتشر شود، نماینده کشورمان با ذکر اینکه هدف اعلام شده آمریکا از بین بردن کامل برجام بوده و راهبرد آن برای نیل به این هدف نیز ایجاد پیچیدگی حقوقی از طریق ارائه تفاسیر یکجانبه دلبخواهانه و استدلال‌های شبه‌حقوقی می‌باشد، اضافه کرده است جمهوری اسلامی ایران مطمئن است که اعضای شورای امنیت بار دیگر با تلاش آمریکا برای سوء استفاده از شورای امنیت و تضعیف اقتدار و اعتبار آن، مخالفت خواهند کرد.

همچنین تخت روانچی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ضرب‌الاجل جعلی و غیرقانونی آمریکا فرا رسید و گذشت.

وی در ادامه توئیت خود افزود: موضع کشورهای عضو شورای امنیت کماکان این است که آمریکا عضوی از برجام نیست، و لذا ادعای ماشه بی ربط و باطل است. آمریکا همچنان در حال نقض برجام و ۲۲۳۱ است-شنا بر خلاف جریان‌های بین‌المللی، تنها باعث انزوای بیشترش می‌شود.

گفتنی است، در حالی که دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت به صراحت بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را رد کردند؛ مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای منفعلانه، مدعی بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران شد که پس از اجرای توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی موسوم به برجام برچیده شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی