English

طغیانی در گفتگو با خبرگزاری موج:

تلاش می‌کنیم جلوی سوداگری‌ها در بازار ارز گرفته شود/ نرخ ارز دیگر حتی تابع تورم هم نیست

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هدف مهم ما این است که بتوانیم ارز را به نحو پایداری تامین کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد تا حدی می‌توان جلوی افزایش بی‌رویه قیمت ها را گرفت. قیمت دلار غیر واقعی است؛ دلار حتی اگر بخواهد به اندازه تورم هم افزایش داشته باشد باز هم به این رقم نمی رسد.

تلاش می‌کنیم جلوی سوداگری‌ها در بازار ارز گرفته شود/ نرخ ارز دیگر حتی تابع تورم هم نیست

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج،  با اشاره به آخرین اقدامات مجلس برای کنترل قیمت‌ها، اظهار داشت: قیمت‌ها تابع هزینه‌های تولید می‌باشد و اصل هزینه‌های تولید حتی در محصولات کشاورزی و در تولیدات دامی هم وابسته به قیمت ارز است. بنابراین هدف مهم ما این است که بتوانیم ارز را به نحو پایداری تامین کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد تا حدی می‌توان جلوی افزایش بی‌رویه قیمت ها را گرفت.

وی با اشاره به مسئله نقدینگی در کشور،  ادامه داد: تا وقتی که در بازارهای مختلف خلق نقدینگی و خلق پول می کنیم، نباید توقع داشته باشیم که قیمت‌ها ثابت بماند. پس بحث مقابله با قیمت ها، مقابله با معلول نیست بلکه باید سراغ علت رفت.

قیمت دلار غیر واقعی است

طغیانی با اشاره به قیمت دلار، اظهار کرد: قیمت دلار غیر واقعی است؛ یعنی حتی اگر بخواهیم در رابطه با نرخ آن سیاستگذاری درستی داشته باشیم باید به اندازه نرخ تورم، به میانگین نرخ سال قبل اضافه شود. میانگین سال قبل حدود ۱۳ هزار تومان است و حتی اگر بخواهد به اندازه تورم هم افزایش داشته باشد باز هم به این رقم نمی رسد. بنابراین یک بخشی از راهکار حل این مشکل، تامین ارز و بخش دیگر هم بیرون کردن سوداگری از بازار ارز است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ادامه افزود: متاسفانه شاهد سوداگری بسیاری در بازار ارز هستیم عده‌ای ارز می‌خرند تا با گران شدن آن، سود کنند و بخش دیگری از جامعه هم برای خارج کردن ارز از کشور اقدام به خرید می‌کنند؛ بنابراین تلاش ما و بانک مرکزی این است که جلوی این سوداگری‌ها گرفته شود.

طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اهداف طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم کنترل نرخ ارز هست؛ اما بحث مهم این است که جایگاه مجلس نظارت است و اجرا هم در دست دولت و ما می‌توانیم مرتبا پیگیری کنیم ولی نمی‌توانیم به جای آنها اجرا کنیم و فقط در حد مجلس تلاش مان را انجام می‌دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه