English

رستم قاسمی:

علیرغم وجود مرزهای دریایی، «پایتخت دریایی» نداریم/ وجود شهرهای زیرزمینی نشانه قدرت بازدارندگی کشور است

وزیر نفت دولت دهم گفت: امروز اعلام شده است که کشور دارای شهرهای زیر زمینی است که این امر نشانه قدرت بازدارندگی کشور است.

علیرغم وجود مرزهای دریایی، «پایتخت دریایی» نداریم/ وجود شهرهای زیرزمینی نشانه قدرت بازدارندگی کشور است

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم با حضور در برنامه «عصر»،  با اشاره به شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر اقتصاد کشور به گونه ایست که مردم شرایط سختی را تجربه می کند.

وی با اشاره به سخن حضرت امام (ره) که فرموده اند مردم ایران از زمان مردم پیامبر(ص)  و حضرت علی(ع)  بهتر هستند، ادامه داد: باید به مردم ایران تحسین گفت.

وزیر نفت دولت دهم گفت: در حوزه راهبردی اقتصاد به اصلاح یکسری امور از جمله اصلاح سندهای بالادستی نیاز داریم.

قاسمی با اشاره به اعمال تحریم ها و قطع صادرات نفت به کره جنوبی،  افزود:  طی سفر به کره و مذاکره ای که با رییس جمهور آن داشتم به او گفتم اگر خرید نفت از ایران را انجام ندهند ماهم استفاده از کالاهای کره مثل سامسونگ و ال جی و ... را در ایران ممنوع خواهیم کرد. آنها فرصت 3 هفته ای را از ما خواستار شدند که مجددا صادرات نفت به کره از سر گرفته شد.

وی با بیان اینکه به طور کلی باید مدل اقتصادی تعریف شده ای برای دنیا داشته باشیم، تصریح کرد: در حوزه راهبردی باید مدل اقتصادی مان را بازنگری کنیم البته در  حوزه عملیاتی و اجرایی برنامه هایی نوشته شده است.

وزیرنفت دولت دهم گفت: مقام معظم رهبری سیاست های کلی نظام در همه حوزه ها را  ابلاغ کرده اند اما باید ببینیم این سیاست ها در حوزه اجرایی چقدر اجرایی شده است.

قاسمی با بیان اینکه کشور نیازمند یک برنامه اجرایی شاخص است، افزود: اگر برنامه های اجرایی ما دارای شاخص و اندازه گیری باشد دولت می تواند معیار اجرایی کردن کارهایش را اعلام کند لذا امروز یکی از ضعف های اساسی ما همین علت است.

وی با اشاره به احداث سازه های دریایی در کشور، گفت:  اقتصاد ما اقتصادی است که بالا دستی آن دولت است اگر خوب حرکت کنند اقتصاد هم خوب حرکت خواهد کرد.

وی افزود: امروز مزیت دریا خیلی مهم است و متاسفانه علیرغم وجود مرزهای دریایی، «پایتخت دریایی» نداریم.

وزیر نفت دولت دهم گفت: بسیاری از افراد در کشور می گفتند امکان ندارد بنادر بزرگ و سازه های دریایی بزرگ را بدون حضور خارجی ها ایجاد کنیم اما این اتفاق افتاد و در حال حاضر بسیاری از سازه های دریایی در کشور به دست مهندسین داخلی ساخته شده اند.

قاسمی با بیان اینکه آنها که مسبب جنگ بودند خواهان مذاکره بودند تا بیایند در ایران بنادر را بسازند، عنوان کرد: بندر «بهمن» در قشم و «بندر لنگه» را خارجی ها برای ما ساختند.

وی گفت: امروز آن جمله ی حضرت امام (ره) که گفتند «ما می توانیم» محقق شده است؛ بنادر بزرگ کشور از جمله بندر پتروشیمی که جزء بزرگترین بنادر چند منظوره کشور به شمار می رود که محصولات پتروشیمی مایع و جامدی را صادر می کند و همچنین بندر «شهید رجایی» توسط نیروهای ایرانی ساخته شدند.

*احداث سازه های دریایی توسط مهندسین داخلی

وزیر نفت دولت دهم گفت: سازه های دریایی جز سازه های مهم دنیاست و امروز توسط ایرانیان انجام می شود و ما تکنولوژی آن را پشت سر گذاشته ایم.

وی اظهار کرد: سازه های دریایی که جز مهندسی پیشرفته دنیا محسوب می شود توسط مهندسین ایرانی و بدون حضور خارجی ساخته می شود.

قاسمی با اشاره به ساخت بنادر کوچک در کشور، گفت:  بر روی 120 نقطه در سواحل خلیج فارس مطالعات انجام شد که حدود 50 بنادر کوچک در آنجا احداث گردید.

*وجود شهرهای زیرزمینی نشانه قدرت بازدارندگی کشور است

وی با اشاره به ساخت سازه های زیرزمینی، گفت: سازه های زیر زمینی جز سازه های پیچیده است که آنرا خارجی ها در کشورمان انجام می دادند اما امروز مجموعه مهندسی کشور این توانمندی را پیدا و آنرا انجام  میدهند.

قاسمی افزود: امروز اعلام شده است که کشور دارای شهرهای زیر زمینی است که این امر نشانه قدرت بازدارندگی کشور است.

 قاسمی افزود: 24 هزار متر مکعب آب سیال در کشور وجود داشت که به خارج از مرزهای ایران سرریز می شد؛ مهندسین کشور با احداث 90 کیلومتر تونل توانستند این آبها را به کشور بازگردانند.

 وزیر نفت دولت دهم گفت: زمانی که می خواستیم این تونل ها را بسازیم خیلی ها می گفتند تکنولوژی آن اصلا در کشور وجود ندارد،  اما ساخته شد و خوشبختانه این دانش در کشور بومی شده است و می توانیم حتی تجهیزات آنرا بسازیم.

وی با بیان اینکه امام (ره) در شروع بازسازی کشور بعد از جنگ فرمودند "ما می توانیم"، افزود: امروز در کشور جز رتبه های بالای مهندسی هستیم.

قاسمی گفت: سازه بزرگی تحت عنوان " مغار" طراحی شد که ارتفاع آن 48 متر و عرض آن 40متر بود ، در اصل برای بازگردادن آب سد کارون بود که انجام شد و خارجی ها که در آن جا مشاور بودند خیلی باور نداشتند که اینکار انجام شود،  اما با موفقیت انجام شد.

وی با اشاره به احداث سازه های نفت و گاز،  افزود: در دوره ای به وزارت خانه رفتم که تحریم های فلج کننده ای توسط اوباما اعمال شده بود و در آن زمان همه منتظر فروپاشی اقتصاد ایران بودند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

قاسمی گفت:  دو سال بعد از اعمال تحریم ها توسط آمریکا،  اوباما در کنگره اعلام کرد که دیگر تحریم ها در ایران اثری ندارد.

وی با بیان اینکه تحریم به معنای واقعی ظالمانه ترین رفتاری بود که علیه مردم ایران اعمال می شود، تصریح کرد: وقتی تحریم ها شروع شد در آن مقطع همه خارجی ها که در صنعت نفت ایران حضور داشتند، دیگر نماندند و به کشورهای خود بازگشتند.

*ساخت جایگاه سی ان جی در دولت دهم یک کار جهادی بود

وزیر نفت دولت دهم گفت: در آن زمان روزانه 27 لیتر بنزین وارد می کردیم و از زمانی که تحریم ها آغاز شد به حدی رسیدیم که به اندازه دو روز فقط بنزین داشتیم که گاهی اوقات خواب مان نمی برد.

وی افزود: در دولت دهم ساخت جایگاه سی ان جی انجام شد که بنظر بنده یک کار جهادی محسوب می شود.

قاسمی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای تولید بنزین در کشور گفت: در پایان سال 91 با توسعه پالایشگاه اراک تولید بنزین به 10 لیتر در روز افزایش یافت که درواقع توانستیم تحریم ها را در این زمینه شکست دهیم.

وی افزود: در فازهای پارس جنوبی در زمان شدیدترین تحریم های آمریکا و سازمان ملل و اروپا 17 فاز را راه اندازی کردیم.

قاسمی گفت: باروحیه ای که بچه های قرارگاه خاتم الانبیا داشتند پروژه عظیم نفت و گاز «ستاره خلیج فارس» ساخته شد.

وزیر نفت دولت دهم با اشاره به ساخت جرثقیل های عظیم الجثه، گفت:  زمانی این جرثقیل ها را از هلند وارد می کردند و یک پروژه ای انجام می شد و دوباره  آن جرثقیل را به هلند باز می گردانند اما امروز خودمان این جرثقیل ها را می سازیم و خود کفا هستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه