English

تحلیلی بر حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

انصارالله یمن با هدف قرار دادن تاسیسات نفتی آرامکو این پیغام را به سعودی ها رساند که نفت عربستان نباید خرج کشتار ملت بی دفاع یمن شود.

تحلیلی بر حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو

محمودرضا امینی -خبرگزاری موج:واقعیت این است که منطقه ما مخزن انرژی جهان است. اقتصادِ بیشتر دولت های منطقه نیز وابسته به نفت(نفت-پایه) است. از این رو، نفت موضوعی مهمی در منطقه ماست. مساله نفت علاوه بر اهمیت خود، حامل تهدید نیز هست. به عنوان مثال، وقتی دشمن بارها ما را تهدید کرده که گزینه نظامی بر علیه ایران روی میز است، مسلما بخش زیادی از این تهدیدِ آن ها معطوف به هدف قرار دادن مراکز مهم ما به ویژه از بعد اقتصادی است که در این راستا تاسیسات نفتی بسیار مهم ارزیابی می شوند.

درگیری هایی که اکنون در منطقه در جریان است، بیش از همه درگیری هایی هستند که اقتصاد جنگی کشورهای غربی بخصوص آمریکا آن ها را دیکته کرده اند. در واقع، آمریکای اوباما و ترامپ به دنبال این بوده و هستند تا سلاح های خود را بفروشند، بر منطقه تسلط داشته باشند و درگیری نیز ایجاد کنند. در نتیجه، موضوعی که ما به آن می پردازیم از ماهیتی اقتصادی برخوردار است. مرکز تامین اقتصاد کشوری نظیر عربستان نیز، نفت است و به وسیله همین پایه اقتصادی است که خریدهای سنگین تسلیحاتی می کند و با تحریک آمریکا و احیانا تمایل خودش، به دنبال آن است تا یمن را تحت کنترل گیرد.

پس اقتصاد نفت پایه عربستان به دنبال آن است تا در حوزه سیاسی اثر گذارد و یمن و محور مقاومت را در کنترل خود گیرد. به طور کلی، استراتژیک و در عین حال شیشه ای بودن اقتصاد عربستان یک نکته آشکار است یعنی بر همگان روشن است که اقتصاد عربستان اقتصادی کاملا آسیب پذیر است. تاکنون تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای توقف اقدامات تجاوزگرانه عربستان در یمن، تاثیری نداشته است. گرچه یمنی ها درگیر مسائل داخلی هستند با این حال با تقویت ظرفیت های خود، امروز این قابلیت را به دست آورده اند تا در برابر تجاوزگری و تهاجم عربستان، آن علت العلل را که ماشین جنگی سعودی ها را تغذیه می کند هدف قرار دهند. آنها قادرند که کاخ های سعودی را نیز هدف قرار دهند اما این اقدام تغییری در رویکرد کلی سعودی ایجاد نمی کند و فقط موجب جابجایی افراد در ساختار سیاسی عربستان خواهد شد. با توجه به این موضوع، انصارالله، نفت را هدف قرار می دهد. حمله به تاسیسات آرامکو حمله به شرکتی بود که تولید کننده اصلی نفت و تامین درآمد برای سعودی هاست. درآمدی که بخش عظیم آن صرف خرید سلاح های مرگبار می شود. آرامکو یکی از قدرتمندترین شرکت های نفتی جهان است. انصارالله با حمله به تاسیسات آرامکو پیغامی صریح به عربستان فرستاد و تاکید کرد ادامه جنگ بر علیه ملت یمن نتایج وخیمی برای اقتصاد عربستان به همراه خواهد داشت. جدای از عربستان، در چند ماه گذشته، انصار الله با هدف قرار دادن برخی مواضع امارات در خاک این کشور نیز بار دیگر پیغامی روشن به امارات فرستاد و آن این بود که امارات نباید در جنایات عربستان بر علیه ملت یمن با این کشور همدستی کند.

این اقدامات انصار الله در واقع به این معنی است که یمن هم صاحب قدرت است و از طرف های مقابل می خواهد به تجاوزگری خاتمه دهند و گفتگو کنند. در غیر اینصورت، مسوولیت هر رخدادی بر عهده متجاوزان خواهد بود. دست گذاشتن انصارالله بر نقطه ضعف عربستان(نفت) در نگاهی کلی حاکی از ضعف استراتژیک این کشور در برابر ایران نیز است. ایران در سال های اخیر زیر فشار تحریم ها، تا حد زیادی توانسته اقتصاد خود را متنوع سازد اما وابستگی بالای عربستان به نفت موجب شده تا این کشور در برابر رقیب منطقه ای خود یعنی ایران از جایگاه ضعیف تری در هرگونه تنش احتمالی میان دو کشور برخوردار باشد. انصار الله با حمله به تاسیسات آرامکو به ریاض این پیغام را رساند که پول های نفتی خود را خرج جنگ با یمن نکند اگر اینکار را بکند، یمن این توانایی را دارد که تولید نفت سعودی را به صفر برساند و ریشه ماجراجویی عربستان که از طریق نفت تغذیه می شود را بخشکاند. در شرایط فعلی، هر اقدام سعودی بر علیه یمن و یا حتی ایران، به ضرر سعودی ها خواهد بود زیرا اکنون توازن قوا در منطقه کاملا به نفع ایران و محور مقاومت است. واقعیت این است که عربستان و متحدان ذره ای آن در منطقه به خوبی می دانند که در برابر ایران و شاخه های توانمند منطقه ای آن، نمی توانند توازن قوا برقرار کنند و باید قدرت آن ها را حتما لحاظ کنند. پیشتر هم یکی از وزرای خارجه سابق آمریکا به مقام های سعودی گفته که شما بیش از یک هفته در برابر ایران نمی توانید دوام بیاورید. درست به همین دلیل است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از واقعه حمله به تاسیسات نفتی عربستان، با اعزام سربازان آمریکایی به این کشور موافقت کرده و هدف از انجام این اقدام را نیز محافظت از عربستان اعلام کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر