English

روحانی در جلسه هیات دولت:

فلسفه روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد

رئیس‌ جمهور تاکید کرد: فلسفه روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد و فلسطین روزی آزاد می‌شود و ما نیز این ظلم و ستم را نمی پذیریم.

فلسفه روز قدس این است که قدس فراموش نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت گفت: در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان هستیم و امیدواریم تمام عبادات و شب زنده داری مردم و همه انفاق و صدقات و کمک به محرومین در این ماه مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد.

وی با اشاره به در پیش رو بودن روز جهانی قدس روز گفت: روز قدس امسال با شرایط خودش در مناطق مختلف برگزار می‌شود در مناطق سفید مردم به نمازجمعه می‌روند و در آنجا ندای مظلومیت فلسطین را به گوش جهانیان می‌رسانند. آنهایی هم که در مناطق غیر سفید هستند از طریق فضای مجازی و در چارچوبی که امکان پذیر است به حمایت از مردم فلسطین خواهند پرداخت، ما هدف اصلی را از یاد نخواهیم برد.

رئیس‌ جمهور تصریح کرد: ما همیشه در ستیز با ستمگران و حامی مظلومان خواهیم بود و یکی از ستون‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران هم ایستادگی در برابر ستمگران و حمایت از مظلومان عالم است. مردم فلسطین بیش از ۷۰ سال است که از خانه و کاشانه خود آواره شده‌ اند و سرزمین آنها غصب شده است و هر روز بر آنها ستم روا می‌شود. استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا حامی ظالمان و صهیونیست‌ها هستند، آنها حامی نژادپرستی و آپارتاید هستند و بر علیه مظلومین تلاش می‌کنند اما باور ماست که حق در نهایت در برابر باطل پیروز خواهد شد.

* می ‌دانیم که قدس در اشغال نخواهد ماند 

روحانی افزود: اگرچه هر روز توطئه جدیدی از سوی استکبار جهانی علیه مسلمانان شکل می گیرد اما مقاومت و ایستادگی مسلمانان ادامه خواهد داشت و این راه دیر یا زود به پیروزی نهایی تبدیل می‌شود. ما این روز را گرامی خواهیم داشت و می‌دانیم که قدس در اشغال نخواهد ماند و ما ظلم و ستم را برنمی‌تابیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت برای مقابله با کرونا گفت: ما در مبارزه با کرونا پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته‌ایم، سه ماه نفس‌گیر برای کادر درمان و عزیزانی که خانواده‌ هایشان درگیر این بیماری شده‌اند را پشت سر گذاشتیم، که باید به همه افرادی که عزیزان خود را در این بیماری از دست دادند تسلیت گفته و به آنها بگوییم که در غم آنها شریک هستیم اما در عین حال در طول این ۳ ماه قدم به قدم در حال پیشرفت بودیم و پیشرفت خوبی داشتیم و تقریباً به مرز مهار بیماری رسیده‌ایم. اگر همه دست به دست هم می‌دادیم و با هم تلاش می‌کردیم امروز شرایط بهتری داشتیم.

رئیس‌جمهور گفت: چند استانی که این روزها شرایط مناسب ندارند اگر دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کردند شاید این مشکلات را نیز امروز نداشتیم اما به هر حال راهی را که انتخاب کرده‌ایم قرنطینه آمرانه نبود، راهی که ما انتخاب کردیم سیاست مشارکتی و داوطلبانه بود. از مردم درخواست کردیم و از آنها کمک خواستیم و به آنها گفتیم که باید به صحنه بیایند و مردم به خوبی کمک کردند.

روحانی با اشاره به همراهی مردم با دولت در مقابله با کرونا گفت: مردم به درخواست کادر پزشکی و درمانی پاسخ مثبت دادند و توانستیم به این موفقیت‌ها امروز برسیم و باید این مسیر را ادامه دهیم، البته تا پایان کار فاصله زیادی داریم و نباید دلخوش به موفقیت‌های به دست آمده باشیم. اگر به هم کمک کنیم قطعاً به آن پایان مدنظر خواهیم رسید. البته این راه طولانی‌تر از آن است که در ذهن مردم وجود دارد. این راه، راه بلندی است و همت بلند و یاری و مراعات دستورالعمل‌ها را می‌خواهد، ان‌شالله با هماهنگی و همراهی این راه سخت را با خسارت کمتر طی خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: دولت حمایت ‌های خودش را از مردم عزیزی که در این مدت مشکلات فراوانی از لحاظ زندگی و اقتصادی داشتند ادامه خواهد داد و برای آموزش و پرورش فرزندان، تلاش‌های خود را ادامه خواهد داد و حتی به صورت مجانی اینترنت را در اختیار آموزش قرار خواهیم داد. در چند روز گذشته برای رانندگان درون شهری و برون شهری کمک‌هایی را مد نظر قرار دادیم که همه این تصمیمات ان‌شالله باید تا پایان خرداد عملیاتی شود.

روحانی عنوان کرد: فرصت ما برای اجرا، حداکثر ماه خرداد است و امیدوارم همه مواردی که مصوب شده است انجام شود. در اینجا می‌خواهم به مردم عزیز قول بدهم در مورد آنچه در فضای مجازی گاهی بعضی‌ها شایع و ایجاد تردید می‌کنند، هیچ نگرانی وجود نداشته باشد. مردم در مورد کالاهای اساسی نباید نگرانی داشته باشند، ما ارز لازم برای تأمین کالای اساسی داریم و خریدهای لازم برای کالاهای اساسی انجام شده و انجام خواهد شد و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت. امسال وضع کشاورزی ما، وضع مناسبی است. گندم به اندازه نیاز توسط کشاورزان عزیز تولید شده و دولت آنها را خریداری می‌کند و مردم نباید هیچ نگرانی در مورد کالاهای اساسی خود داشته باشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه روز گذشته در مورد صادرات غیر نفتی بحث مفصلی داشتیم، خاطرنشان کرد: شرایط صادرات غیرنفتی ما امسال مطلوب است، البته این یکی دو ماه به خاطر کرونا مرزهای ما با همسایگان دچار مشکل و برخی مرزها کامل بسته بود که یکی بعد از دیگری مرزها در حال باز شدن هستند. صادرات غیر نفتی ما افزایش پیدا خواهد کرد و از بخش نیما سرازیر خواهد شد و در مورد شرایط ارزی، امروز به رئیس بانک مرکزی تاکید می‌کنم باید به شرایط تعادل برگردد و این کار را خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: الحمدالله در زمینه بودجه مصوبات خوبی در شورای عالی هماهنگی سه قوه داشتیم و تصویب کردیم و خدمت مقام معظم رهبری فرستادیم و ایشان تأیید کردند. ما مشکلی برای اجرای بودجه امسال تا پایان سال نخواهیم داشت و همه پیش‌بینی‌ها را کردیم.

وی افزود: به زودی مردم شاهد انتشار اوراق خزانه خواهند بود و مردم در بازار سرمایه مشاهده خواهند کرد این اوراق، اوراق بدون ریسکی برایشان خواهد بود و تحرکی هم در بازار به وجود می‌آورد. تصمیماتی که برای رفاه مردم در بخش سهام عدالت در نظر گرفتیم قدم به قدم در حال اجرا است. ۳۰ درصد سهام عدالت که برای فروش آزاد شده است و امیدوارم مردم بتوانند در ماه خرداد با مراجعه به شعبات بانک‌ها سهام خود را عرضه کنند و بانک‌ها با فعالیت خود در بازار بورس اوراق را به فروش برسانند و پولشان را به خودشان برگردانند.‌

* سال مشکل و سختی داریم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بانک‌ها این وسط کمک می‌کنند اما حق اینکه این سهام را بخرند ندارند. مردمی که در شرایط سخت زندگی هستند برایشان گشایش و روزنه‌ای خواهد بود. در این زمینه شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد همه توان خود را انجام خواهند داد تا مردم در یک شرایط بهتری در سال جاری باشند. سال مشکل و سختی داریم اما در عین حال آنچه در برخی فضاها گفته می‌شود نادرست است. با کمک و همکاری هم از این فضا عبور خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: آنهایی هم که علیه ما در این سال‌های اخیر توطئه چیدند و این همه فشار به مردم ما آوردند امروز گرفتارترین حکومت در دنیا هستند و کاخ نشینان کاخ سفید، بدترین شرایط سیاسی و شرایط برای اداره کشور و بیشترین اختلافات داخلی را دارند و بدترین اداره را برای مبارزه با ویروس کرونا به دنیا عرضه کردند و در این رقابت مبارزه با کرونا، آمریکایی‌ها نشان دادند چقدر ناتوان هستند.

روحانی تصریح کرد: جالب بود دیروز خبری می‌خواندم که کشوری از آمریکا تقاضای کمک کرده بود و و آمریکایی‌ها با چه الفاظ و کلماتی گفتند ۱۰۰ ونتیلاتور داریم که می‌خواهیم به فلان کشور بدهیم و پولش را هم از فلان جا تأمین می‌کنیم. ۱۰۰ ونتیلاتور تولید سه روز یک شرکت دانش بنیان در کشور ماست. یک شرکت دانش بنیان ما در ایران ظرف ۳ روز ۱۰۰ ونتیلاتور تولید می‌کند. معلوم است با همه این سر و صداهایی که دارند و خودشان را ابر قدرت می‌دانند چیزی نیستند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: شرکت ‌ها و بخش‌های اقتصادی ما حرکت خوبی را هم برای مقابله با این ویروس و هم شرایط اقتصادی کشور انجام داده‌اند و ان شاءالله به خوبی و با همکاری یکدیگر از این راه سختی که پیش رو داریم عبور خواهیم کرد. ما باید از شرایطی که برای دو همسایه ما این روزها پیش آمده خوشحال باشیم. مردم عراق، مردمی بودند که به خاطر شرایط دولتی‌ها و تشکیل دولت جدید در سختی و مشکلات بودند و الحمدلله توافقی در آنجا بین شیعه و سنی و کرد و عرب انجام گرفت و دولتی سرکار آمد که قدم خوبی برای ثبات و نشاط اقتصادی عراق در این روزهای سخت خواهد بود. به عنوان برادر و دوست و همسایه، همیشه در کنار عراق بودیم و خواهیم بود.

روحانی ادامه داد: اختلافاتی که در مرز شرقی ما در افغانستان بود به تفاهم و توافقی منجر شد که امیدواریم منجر به استقرار ثبات بیشتر و امنیت بیشتر در افغانستان شود. ما بیشترین حساسیت را نسبت به سرنوشت مردم افغانستان داریم به دلیل اینکه سهم بزرگی در طول این ۴۲ سال در کمک به مردم افغانستان و جهاد مجاهدین در دوران جهادشان داشتیم و امروز هم به عنوان برادر در کنارشان هستیم و حتی مهاجرین آنها را در طول این مدت پذیرایی کردیم و باز هم پذیرایی می‌کنیم. در اینکه هم در شرق و هم در غرب شاهد یک نوع ثبات در این ایام هستیم به برکت ماه رمضان بسیار خرسند و خوشحالیم.‌

وی با اشاره به پایان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز مراسم اختتامیه این مجلس است و ما چهار سال با این مجلس بودیم و با آن کار کردیم. در روزهایی کاملاً کنار هم بودیم و به هم کمک و یاری کردیم البته بیش از این می‌توانستیم به هم کمک کنیم. اما به هر حال وقتی دولت خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کردیم، توانستیم رأی اعتماد نمایندگان را جلب کنیم تا دولت بتواند کار و اقدامات خود را انجام دهد.‌

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما لوایح مهمی به مجلس دادیم که از مجلس عبور کرده است. لوایح مربوط به بودجه که ما تقدیم مجلس می‌کردیم، سالانه با تغییری کم و زیاد تصویب شده است. مجلس نقش بسیار مهمی دارد و برای مردم ما بسیار حائز اهمیت است. اولاً جزو افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که از روز اول تاکنون، هیچ وقت مجلس دوران فترت نداشته است. از دوران مشروطه ما همیشه دوران فترت داشتیم و مجالس تشکیل و بعد چند مدت منحل می‌شدند و برای چند سال مجلس نداشتیم و در آن مدت دولت لوایحی را برای خود تصویب می‌کرد.

روحانی ادامه داد: ما از اسفند ۵۸ که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در اولین دوره داشتیم و در خرداد ۵۹ که روز افتتاحیه اولین دوره مجلس بود، هر چهار سال انتخابات برگزار کردیم و پشت سر هم از ۵۹ تا کنون در سال ۹۹ و در این ۴۰ سال این ۱۰ دوره مجلس آمده و رفته‌اند و امروز پایان کار مجلس دهم است.

وی گفت: شرایط مجالس مختلف فرق می‌کرد. هر مجلس در شرایطی بود. پنج مجلسی که بنده عضو بودم تحولات خود را داشت و در ادوار بعدی هم شرایط خود را خواهد داشت. ما در این سال‌ها فراز و نشیب داشتیم و شرایط مجلس و کشور فرق کرده است. من از مجلس دهم به خاطر تفاهم، حمایت و همکاری‌هایی که داشتیم، سپاسگزاری می‌کنم. البته می‌توانستیم تفاهم و همکاری بیشتری هم داشته باشیم.

رئیس قوه مجریه افزود: اگر در مجلس دهم می‌توانستیم همکاری بیشتری داشته باشیم، سریع‌تر کار را به پیش می‌بردیم و برخی لوایح زودتر تصویب می‌شد. از اول دولت به مدت سه سال یک طرح دو فوریتی در مجلس ماند و ما می‌توانستیم با همکاری و هماهنگی نزدیک‌تر و بیشتر آن را تصویب کنیم. ما تسلیم قانون اساسی هستیم. طبق قانون اساسی اختیاراتی که مجلس دارد، ما مطیع و مجری آن هستیم.

* همه ما یعنی مجلس و دولت باید در اجرای قانون اساسی دقت داشته باشیم

روحانی عنوان کرد: همه ما یعنی مجلس و دولت باید در اجرای قانون اساسی دقت داشته باشیم. آرزوی من این است که روابط ما با مجلس بعدی که از هفته بعدی در هفتم خرداد تشکیل می‌شود، نزدیک‌تر باشد و این موجب رضایت و خوشحالی مردم می‌شود. سال جاری سال سختی است، هم کرونا و هم تحریم داریم. مردم می‌خواهند دولت و مجلس که منتخبان مردم هستند، با هم همکاری کنند. دولت و مجلس منتخبان مردم هستند و منبع مشروعیت ما یکجا بوده و آن هم مردم و آرای آنها است و همه ما وکیل مردم هستیم. دولت و نمایندگان مجلس وکلای مردم هستند. همه اختیارات برای مردم است و مردم قدرت خود را برای مدت محدودی در اختیار موکلان خود قرار می‌دهد و می‌خواهد در چارچوب قانون اساسی، تعهد و قول خود به مردم و قسم خود به حل مشکلات مردم بپردازد.

وی تصریح کرد: هیچ تفاوتی میان دولت و مجلس نیست و ما همه خادمان مردم و در کنار هم هستیم. ان شاالله در مجلس آینده همکاری بیشتر و نزدیک‌تری را شاهد باشیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: اینکه برخی فکر می‌کنند، مجلس از جناح دیگری بوده و دولت از جناح دیگری، فرعیات است. وقتی نماینده‌ای از هر جناحی روی صندلی مجلس می‌نشیند و بار سنگین مسئولیت ملی را بر دوش خود احساس می‌کند، مسائل حزبی را فراموش خواهد کرد. دولت نیز همین‌گونه است و مسائل جناحی را فراموش می‌کند. ما فعالیت مجلس جدید بعد از ماه مبارک رمضان را به فال نیک می‌گیریم.

روحانی ادامه داد: از همین جا اعلام می‌کنیم که ما در چارچوب قانون اساسی در کنار مجلس هستیم و معتقدیم باید دست به دست هم داده و مشکلات مردم را حل کنیم. مردم از ما همین را می‌خواهند تا در کنار همدیگر، با همدلی و همکاری معضلات را حل کنیم. اگر ما وکیل مردم هستیم باید بدانیم که مردم می‌خواهند تا ما با همکاری و همدلی یکدیگر معضلات آنها را حل کنیم.

وی گفت: امیدوارم در ماه‌های آینده شاهد عمل حرف‌های امروز من، هم از سوی دولت و هم از سوی مجلس باشیم. ان‌شاءالله مردم شاهد رشد مسئولان خود در اجرای قانون اساسی و شاهد فعالیت مسئولین برای حل مشکلات آنها باشند. امیدوارم با همکاری هم شاهد ایرانی سرافراز باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه