English

امیر سرتیپ نصیرزاده:

آماده هستیم سالانه سه فروند کوثر را به صورت مشترک با وزارت دفاع تولید کنیم

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه آماده هستیم سالانه سه فروند کوثر را به صورت مشترک با وزارت دفاع تولید کنیم، گفت: امیدواریم در اولین فرصت اگر رژه یا رویدادی باشد هواپیمای کوثر را با پرواز سه فروندی رونمایی کنیم.

آماده هستیم سالانه سه فروند کوثر را به صورت مشترک با وزارت دفاع تولید کنیم

به گزارش خبرگزاری موج، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در نشست خبری که صبح امروز یکشنبه  ۳۱ فروردین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های نیروی هوایی ارتش در استفاده از پهپاد‌ها در نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی از یک ناوگان با سرنشین بسیار مجهز و خوبی برخوردار هست، اما لازم بود مطابق با استاندارد‌های روز دنیا حرکت کنیم و در کنار ناوگان باسرنشین از ناوگان هواپیما‌های بدون سرنشین هم استفاده کنیم که در این زمینه گام‌های موثری برداشتیم.

او افزود: نیروی هوایی که معمولا ماموریت‌های زیادی را در عمق خاک کشور دارد و معروف به یک نیروی آفندی است، نیاز است که در زمینه استفاده از هواپیمای بدون سرنشین هم دست بلندی داشته و از این هواپیما‌ها بصورت راهبردی برخوردار باشدکه در این راستا مطالبات زیادی را به وزارت دفاع اعلام کردیم که تعدادی از این تولیدات یعنی اباییل ۳، کرار و جت‌های چند منظوره را دریافت کردیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: هواپیمای بدون سرنشین کرار یک هواپیمای بدون سرنشین رزمی است که قابلیت حمل مهمات با تناژ بالا را دارد به طوری که مهماتی که در هواپیمای با سرنشین معمولا تعبیه می‌کنیم "کرار" قابلیت حمل آن را دارد.

امیر نصیرزاده افزود: اخیراً استفاده از مهمات را در این پهپاد تست کردیم که با موفقیت کامل به هدف برخورد کرد و امروز تعدادی از این هواپیما‌ها که در صنایع دفاع ساخته شده بود، به خدمت گرفتیم.

امیرنصیرزاده با اشاره به فرایند استفاده از پهپاد‌ها در نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: در ابتدا هواپیما‌های بدون سرنشین شناسایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که با پیشرفت این نوع هواپیماها، علاوه بر شناسایی به رزمی هم تبدیل شده است. در این مرحله به دنبال آن هستیم که هواپیما‌های بدون سرنشین ما بتوانند انواع مهمات و محموله‌ها را حمل کنند. قابلیت انجام ماموریت در محیط جنگ الکترونیک و حمل مهمات هوشمند را داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: هرچه این هواپیما بتواند دورایستا باشد یعنی از فاصله دور اهداف را مورد هدف قرار بدهد، برای ما بسیار بهتر است که وزارت دفاع در این راستا هم اقداماتی انجام داده است و هواپیما را به مهمات هوشمند مجهز کرده که بتواند از فاصله‌های دورتر به اهداف مورد نظر حمله کند.

* مداومت پرواز پهپاد هرچه بالاتر باشد، بهتر است

این مقام عالیرتبه نظامی با بیان اینکه مداومت پرواز پهپاد هرچه بالاتر باشد، بهتر است، گفت: تمام تلاش ما این است که مداومت پرواز بالایی داشته باشد. البته نمی‌خواهم با پهپاد‌هایی که در منطقه حضور دارند مقایسه کنم، ولی ما خوشبختانه در بحث پهپاد در کشور خیلی زود به فکر افتادیم و فعالیت‌های خوبی انجام دادیم.

امیر نصیرزاده خاطرنشان کرد: کارگاه‌های تولیدی بسیار خوبی هم در وزارت دفاع و هم در شرکت‌های دانش‌بنیان راه اندازی کردیم و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا و در لبه دانش در این راستا در حال حرکت هستیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: با استفاده از دوربین‌های اپتیکی و هم دوربین‌های لیزری که از کیفیت بالایی برخوردارند، هیچ کمبودی در زمینه شناسایی نداریم البته دنبال این هستیم که مهمات هوشمند را در آن‌ها به کار بگیریم که موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه کسب شده است.

* هیچ کشوری در منطقه از فناوری‌ هایی که ما استفاده می‌ کنیم برخوردار نیست

امیر نصیرزاده تاکید کرد: در منطقه از لحاظ تولید پهپاد و به کارگیری هواپیما‌های بدون سرنشین جزو کشور‌های اول منطقه هستیم. به طوری که هیچ کشوری در منطقه از فناوری‌هایی که ما استفاده می‌کنیم برخوردار نیست. در دنیا می‌توانم بگویم جزو پنج کشور اول هستیم خوشبختانه به موقع حرکت کردیم و خودمان را به روز کردیم.

او با اشاره به قابلیت‌ های پهپاد ابابیل ۳ اظهارداشت: در حالی که پهپاد ابابیل یک هواپیمای شناسایی بود، نسل سوم آن شناسایی-رزمی است به طوری که ابابیل ۳ علاوه بر مجهز شدن به موشک و مهمات هوشمند، به راکت هم مجهز شده است. البته راکت جزو تسلیحات هواپیمای باسرنشین است.

این مقام عالیرتبه نظامی اضافه کرد: ابابیل ۳ علاوه بر مراقبت، می‌تواند با توجه به مهماتی که روی‌آن نصب می‌شود، همزمان کار رزمی هم انجام دهد که ۱۰ فروند از آن به ناوگان نیروی هوایی ملحق شده است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره پهپاد کرار گفت: بمب ۵۰۰ پوندی را روی کرار تست کردیم که خیلی هم دقیق هدف را زده است. کرار تنها پهپادی است که این تناژ از بمب را می‌تواند حمل کند.

او با اشاره هواپیمای چند منظوره جت هم که دیروز تحویل نیروی هوایی ارتش شد، اظهارداشت: پدافند هوایی تعدادی هواپیمای هدف به ناوگان خود اضافه کرد که تقریبا شبیه به کرار است. منتهی آن‌ها این هواپیما را برای زدن موشک‌ها و تست سامانه‌های پدافندی استفاده می‌کنند. این هواپیمای جت شبیه کرار است و نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و تا ۴۵ هزار پا پرواز می‌کند.

امیر نصیرزاده اضافه کرد: این هواپیما قابلیت خوبی دارد که سامانه‌های پدافندی روی آن‌ها امتحان شوند با توجه به سرعت بالا شباهت زیادی به هواپیمای جت دارد و جزو تهدیدات پدافندی به حساب می‌آید که می‌توانند روی آن تمرین کنند و نیروی هوایی تعداد زیادی را تحویل گرفت که جزو موفقیت‌های وزارت دفاع بود.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره آخرین وضعیت ساخت و تحویل هواپیمای یاس و کوثر هم گفت: امسال در ۲۹ فروردین قرار بود هواپیمای کوثر را به صورت سه فروندی رژه بروند. سال گذشته در ۲۹ فروردین یک فروند پرواز کرد و مانور انجام داد و امسال آمادگی کامل داشتیم، هواپیما‌ها آماده شده بودند و تمرین‌های لازم را انجام داده بودیم، ولی با توجه به کنسلی رژه این کار انجام نشد.

امیرنصیرزاده با بیان اینکه آماده هستیم سالانه سه فروند کوثر را به صورت مشترک با وزارت دفاع تولید کنیم، گفت: امیدواریم در اولین فرصت اگر رژه یا رویدادی باشد هواپیمای کوثر را با پرواز سه فروندی رونمایی کنیم.

او در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه یاسین در ابتدای راه است، گفت: سال گذشته یک فروند هواپیمای یاسین پرواز کرد. پیش‌نمونه، طرح و الگوی اولیه به صورت آزمایشی انجام شده است. فروند دوم باید ساخته شود و تغییراتی که نیاز است روی آن انجام شود.

این مقام عالیرتبه نظامی یادآورشد: کار ساخت فروند دوم در وزارت دفاع شروع شده که بعد از آن باید تست‌های بیشتری روی آن انجام دهیم که در صورت موفقیت تست‌ها حتما تولید انبوه آن شروع می‌شود.

امیر نصیرزاده درباره استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای پدافند هوایی اظهارداشت: بیشتر هواپیما‌های بدون سرنشین را برای اجرای عملیات آفندی هم به صورت رزمی و هم شناسایی به کار می‌بریم و هنوز فکری برای بحث پدافند نکرده ایم چرا که بحث رهگیری و پدافند پیچیده‌تر از آفند است.

او در پایان گفت: البته نیروی پدافند اقداماتی را در این راستا انجام داده است. آن چه ما در نیروی هوایی به کار می‌بریم پهپاد رزمی با برد بلند و شناسایی با ارتفاع بلند و مداومت پروازی بالا است.

بیشتر بخوانید:

مراسم تحویل‌ دهی انبوه هواپیماهای بدون سرنشین رزمی به ارتش برگزار شد

اجرای ماموریت‌ های هوایی نیرو‌های مسلح با افزوده شدن قدرت رزم ارتقاء خواهد یافت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه