English

گزارش انتخابات ۹۸؛

پایداری ها در صدر اصولگرایان، یک زن بالاترین شانس اصلاح طلبان

طبق داده هایی که پایشگر هشتگ ارائه کرده است در حال حاضر در بین اصولگرایان مطالب منتشر شده درباره الیاس نادران دارای بیشترین مخاطب در فضای مجازی است و پس از او یک چهره دیگر منسوب به لیست جبهه پایداری نگاه ها را متوجه خود کرده است.

پایداری ها در صدر اصولگرایان، یک زن بالاترین شانس اصلاح طلبان

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، نرم افزار هشتگ که کاملا شبکه های اجتماعی و اینترنت را رصد و تحلیل می کند، اطلاعات جالبی درباره شانس ورود هر یک از نامزدهای انتخاباتی در سراسر کشور را به ناظران می دهد. طبق اطلاعات این نرم افزار که توسط تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه های شریف، تهران و امیرکبیر طراحی و نام «پایشگر هشتگ» را دارد، می توان دریافت فعالیت مجازی نامزدهای انتخاباتی چه شکل و شمایلی دارد. آخرین تجربه جدی این پایشگر در انتخابات دوره قبلی ریاست جمهوری بود که نتیجه پیش بینی این نرم افزار از نتیجه نهایی انتخابات تنها کمتر از 0.5 درصد تفاوت داشت.

 

* نادران در صدر، قالیباف سوم

طبق داده هایی که پایشگر هشتگ ارائه کرده است در حال حاضر در بین اصولگرایان مطالب منتشر شده درباره الیاس نادران دارای بیشترین مخاطب در فضای مجازی است. تنها در هفته گذشته نادران توانسته است بیش از 2 میلیون و 680 هزار مخاطب را با خود همراه کند که نشان دهنده حساسیت افکار عمومی نسبت به اوست. هر چند هواداران و منتقدان او توانسته اند تنها 2 هزار و 120 مطلب در خلال هفته منتهی به امروز دوشنبه 28 بهمن 98 منتشر کنند، ولی تعداد مخاطبان مطالب او بالاتر از همه کاندیداهای حاضر در حوزه انتخابیه تهران و شهرستانهای تابعه است.

پس از او در بین اصولگرایان، یک چهره دیگر منسوب به لیست جبهه پایداری نگاه ها را متوجه خود کرده است. هواداران و حتی منتقدان سید محمود نبویان که از شخصیت های شناخته شده در بین جبهه پایداری است توانسته با تولید بیش از 3هزار و 310 مطلب در شبکه های اجتماعی، اخبار اینترنتی و خبرگزاری های رسمی، بیشترین تولید محتوا را از خود نشان دهند که نشان می دهد «ارتش سایبری» این داوطلب بسیار قوی عمل کرده است.

شاید جالبترین نکته اردوگاه سایبری اصولگرایان مربوط به جایگاه محمدباقر قالیباف در بین نامزدهای انتخاباتی است. او جایگاه سوم را با جلب نظر یک میلیون و 580 هزار نفر دارد که نشان می دهد فاصله قابل توجهی با نفر بالاتر از خود (نبویان) با اختلاف حدود 700 هزار مخاطب در یک هفته دارد. به طور متوسط روزانه حدود 20 مطلب در فضای مجازی اعم از اینترنت (خبر) و شبکه های اجتماعی درباره قالیباف منتشر می شود و عمده ترین جایگاه های جغرافیایی که او را حمایت می کنند در 5 شهر تهران، مشهد، قم، اصفهان و تبریز قرار دارد.

به نظر می رسد طیف منتقدان قالیباف را برخی سایت های وابسته به اصلاح طلبان و همچنین رسانه رسمی دولت تشکیل می دهند. هر چند سایتهای خارج از کشور هم سعی دارند برخی مسایل در ارتباط با گذشته او در شهرداری را پررنگ کنند. داده های پایشگر هشتگ نشان می دهد همزمان با افزایش فعالیت هواداران نامزدهای وابسته به جبهه پایداری، در تلگرام انتقادات زیادی علیه قالیباف منتشر شده که نقطه اوج آن مربوط به روز یکشنبه 27 بهمن 98 است. روزی که قالیباف اعلام کرد هوادارانش باید به تمام 30 نفر نامزدی که در لیست منسوب به او منتشر شده، رای دهند. نکته بارز دیگر این است که فعالیت مربوط به قالیباف چه مثبت و چه منفی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در روزهای اخیر (از جمعه 25 بهمن به بعد) تقریبا متوقف شده است و شبکه اجتماعی تلگرام و بعد از آن هم سایتهای خبری عرصه تبلیغات اینترنتی ستاد انتخاباتی قالیباف بوده است.

 

* اصلاح طلبان با سرلیستی که در صدر نیست

طبق تحلیل این پایشگر، وضعیت اصلاح طلبان تعریفی ندارد، چون بالاترین چهره اصلاح طلبان در فضای مجازی یعنی پروانه مافی تنها در ردیف هشتم نامزدهای فعال در تبلیغات مجازی قرار می گیرد. او با داشتن حدود یک میلیون و 900 هزار نفر مخاطب در روزهای هفته گذشته در قالب بیش از یکهزار و 110 مطلب در فضای مجازی بهترین عملکرد را در بین اصلاح طلبان دارد و بلافاصله پس از او مجید انصاری، سرلیست اصلاح طلبان در 3 لیستی که توسط احزاب این طیف منتشر شده، قرار دارد.

فاصله آماری بین عملکرد انصاری با مافی بسیار زیاد است. انصاری که در ردیف نهم لیست نامزدها قرار گرفته است تنها توانسته نظر 783 هزار و 820 نفر را در یک هفته جلب کند در حالی که هواداران یا منتقدانش توانسته اند تنها نزدیک به 750 مطلب را در یک هفته منتشر کنند. یعنی به طور متوسط روزی 100 رویداد مجازی اعم از اننشار خبر، کامنت، پست در شبکه های اجتماعی و حتی لایک و دیس‌لایک درباره او اتفاق افتاده است که آمار ضعیفی به شمار می رود.

نکته برتری انصاری نسبت به مافی در تعداد بازنشر پست هایی است که او در مقایسه با مافی داشته است. مافی تنها 76 بار ریتوئیت و فوروارد در توییتر و تلگرام شده ولی این عدد برای انصاری به 136 مورد می رسد. روزانه حدود 20 مورد.

چهره دیگر اصلاح طلبان، مصطفی کواکبیان است که به نظر می رسد به دور از هیاهوی معمول انتخاباتی، مشغول کسب رای حلال است. او در ردیف 11 نامزدهای انتخاباتی در مجلس قرار گرفته و بیش از یک و نیم میلیون مخاطب را با خود همراه کرده است.

تعداد مطالب منتشر شده درباره او هم نزدیک به 1000 رویداد را شامل می شود و از آن جایی که کواکبیان علاوه بر اینکه دبیرکل یک حزب شناخته شده اصلاح طلب است، به دلیل روزنامه نگار بودن او، موضوع مهمی تلقی نمی شود.

 

* چهره شگفتی ساز یک جوان گمنام از جنوب

آمارهای ارائه شده توسط پایشگر هشتگ می گوید چهره شگفتی سازی که توانسته در بین نامزدهای تهران خوش بدرخشد، جوانی گمنام از استان کهگیلویه و بویراحمد است. مجتبی ثابتی، در ردیف چهارم نامزدها و بلافاصله پس از قالیباف قرار گرفته است.

ثابتی، پیشینه سیاسی پررنگی ندارد و تنها به عنوان یک فعال دانشجویی که با چهره های منتقد دولت حشر و نشری دارد شناخته شده است با این حال تجربه او در مسئولیت بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران بزرگ از او نامزدی در لیست جبهه پایداری ساخته است. او توانسته در خلال یک هفته گذشته بیش از 2 میلیون و 130 هزار مخاطب را جلب خود کند و هوادارانش با انتشار نزدیک به 1400 مطلب در یک هفته گذشته (به طور متوسط روزی 200 رویداد سایبری) او را بالاتر از عبدالحسین روح الامینی و وحید یامین پور قرار دهند.

داده های آماری می گوید ثابتی از شهرهای تهران و تبریز حمایت مجازی می شود و البته یک شهر در جنوب استان اصفهان و هم مرز با استان چهارمحال و بختیاری نیز گروهی را برای انتشار مطالب درباره او بسیج کرده اند که الگویی مشابه دیگر نامزدهای جبهه پایداری دارد.

نکته بارز فعالیت ثابتی در بستر پیام رسان تلگرام است. او توانسته نزدیک به 1800 رویداد در تلگرام را در خلال هفته گذشته ثبت کند و کمترین فعالیتش در شبکه اینستاگرام با 64 پست است.

نکته اینجاست که علت اصلی بالارفتن ثابتی را نمی توان از این داده های اینترنتی به دست آورد. به نظر می رسد اصلی ترین دلیل بالا رفتن او در این لیست به دو نکته بازمی گردد: اول: تکرار نام او در لیست های انتخاباتی متعدد باعث شده است او بالاتر از دیگر رقبا قرار گیرد و دوم شروع نام او با حرف ث است که باعث می شود در ابتدای لیست هایی که معمولا به ترتیب الفبا نوشته می شوند، قرار گیرد. شرایط مشابه این نامزد انتخاباتی در لیست امید مجلس دوره گذشته و شورای شهر هم مشاهده شد. مانند آن که بهاره آروین به دلیل داشتن نامی با حرف «آ» در بالای لیست پس از سرلیست (محسن هاشمی) قرار گرفت و توانست رای بسیار بالایی نسبت به دیگر هم لیستی های خود کسب کند!

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه